Gå til innhold

tilstoppede melkeganger eller brystbetennelse? hjelp..

Anbefalte innlegg

Uff.. er det noen som vet?

har en rød flekk på det ene brystet, og det gjør vondt!

er dette tilstoppede melkeganger eller brystbetennelse?

Har ikke feber eller noe sånt.. ennå hvertfall!

Er det bare å passe på å få tømt brystet jeg må passe på, så kan det gå over av seg selv? hvor lang tid skal jeg eventuelt gi det?

Takk for alle svar :)

Fortsetter under...

Høres ut som om det kan være noe på gang, ja.

Husk det ble rødt og ømt, også kjente jeg en kul inni der.

Stilte meg i dusjen med varmt vann og masserte ut kulen, jeg. Vondt som FY, men det hjalp.

Pass deg for trekk (ull-bh er super!) og tøm puppene, så unngår du forhåpentlig problemet igjen.

Tett melkegang kan gi en hard øm kul med en rød flekk i huden der en sitter. Viktigst å få tømt brystet godt ved å legge til ungen med underleppa mot den ømme flekken, massere mot brystvorta mens ungen suger eller du pumper. Pass på at brystet er varmt før du masserer og at utdrivningsrefleksen er kommet i gang. Ta noe smertestillende hvis du synes det gjør for vondt (Paracet eller Ibux)

Kan vare en dag eller to. Kan utvikle seg til betennelse, da blir du dårlig med feber og nedsatt allmenntilstand. Ta i så fall kontakt med lege.

Løp på helsekosten (el send mannen din) og kjøp lecitin, det gjør melka mindre seig, kuler løser seg lettere opp, og brystet tømmes lettere. Jeg har unngått bb i denne ammeperioden med dette.

Dosering: 1200mg 3-4 ganger daglig (tas fordelt utover dagen sammen med mat). Når du er blitt bedre kutt ut én og én kapsel pr uke. Vedlikeholdsdose er 1 kapsel (1200mg) pr dag, men noen må ta mer (jeg må ta 2 for å unngå tilstopping). PS! Kjøp et merke der hver kapsel inneholder 1200mg, så slipper du å ta maaaaange kapsler hver gang.

God bedring :o)

Kjøp lecitin om du kan, det hjelper. Sjølv har eg hatt tette melkeganger mange ganger, iallefall en til to ganger i veka.....-om du har ei varmeflaske/pose so kan det hjelpe godt, syns det er ganske effektivt, men må la posen ligge på det harde/såre området ei god stund. Dette gjer eg fleire ganger pr dag når det står på som verst.Og det er veldi viktig å massere der du kjenner kulen/e er, spesielt mens du ammar.. Ja det kan vere VELDIG vondt, men det hjelper........Husk å ikkkje trykke for hardt. Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...