Gå til innhold

Observasjon av barnepsykiater - hvordan forberede barnet?

Anbefalte innlegg

Datteren vår, snart tre år, skal observeres av barnepsykiater for å finne ut hvilke tiltak som skal iverksettes, fordi hun etter over et år med smerter og oppkast i forbindelse med spising så å si ikke spiser og har veldig negativ atferd forbundet med måltider. I tillegg er hun urolig/ukonsentrert. Hun skal observeres både i barnehagen og hjemme mens vi spiser middag. Jeg lurer veldig på hvordan vi skal forberede henne, hva vi skal si... I barnehagen skjønner hun kanskje ikke at det er hun som blir observert, men når samme dame som er i barnehagen kommer hjem... Hun er veldig flink til å snakke og forstå, så jeg regner med at hun vil reagere på dette. Noen her som har erfaring med hvordan man forklarer slike observasjoner?

Fortsetter under...

Jeg ville ha sagt at det kommer en snill dame(?) på besøk som vil se hvordan vi har det når vi spiser, for å se om hun kan hjelpe til så det ikke blir så vondt for henne å spise lenger.

Jeg ville ha passe på at det ikke høres skummelt ut, men la det fremstå som noe helt naturlig og ufarlig og få frem at denne personen er kommet for å prøve å hjelpe til med noe som er vanskelig for henne.

Jeg ville tatt evtuelle spørsmål fra henne seriøst og svart etter evne og tatt meg god tid, men kanskje "pakket inn" noe av det. Ville brukt et lengre tidsrom til bearbeidelse av det og tatt det opp igjen og igjen ved passelige anledninger. F.eks når dere spiser ved å si noe slikt som:

"Husker du den dama vi snakket om?

Tenk så fint det blir om hun kan hjelpe oss.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...