Benni-min Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Er det en fellesbetegnelse på stiv nakke? Er det en sykdom? Tenker da på muskelsykdom. Er det noe nyfødte får? Jeg skal begynne å gå til fysioterapeut med min snart 4mnd gamle sønn i dag. Han henger ennå mye med hode bakover og kanskje han har svak nakkemusklatur. Men har ikke hørt de nevne KISS.
MammaFraSørlandet Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Hei! Torticollis er en fellesbetegnelse på "feil med nakken". Dette kan bety alt fra hjerneskader til muskelstivhet. Altså en samlesekk. KISS er ikke noen sykdom, men en slags låsning/feilstilling av nakkevirvlene som babyene får, uvisst av hvilken grunn. Sannsynligvis skyldes det at de ligger feil i mors mage eller at de har en lang og tøff fødsel. Eller at de får seg en smell ved at de faller forkjært el. etter fødselen. Min KISS-unge har både KISS 1 og KISS 2. Han har sannsynligvis fått det fordi han lå veldig lenge i en stilling i magen min, pluss at han ble født veldig raskt (20 min fra første rie), pluss at jordmor ikke klarte å holde ham da han kom, så han gikk rett i madrassen. Les inne på www.kiss-kidd.no for å se symptomene på KISS. Symptomene er veldig karakteristiske og ikke til å ta feil av dersom du har en KISS-unge. Er det bare noen symptomer, kan det fortsatt være en feilstilling, men mest sannsynlig er det da andre årsaker. Du sier han "henger" med hodet bakover? Mener du da at han ikke har styrke i nakken til å løfte det opp når han ligger på magen, eller mener du at han er for stiv til å løfte det opp når han ligger på ryggen?
Benni-min Skrevet 22. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2006 Han har et stort bakhode. Har vært til utredning med mistanke om sammenvokste bein i hodet. Han holder fint hode når han ligger på magen. Har gjort det siden han bare var noen uker. Men når vi holder han opp, hvis han sitter i vippestolen o.l så faller hodet bakover. Klarer liksom ikke holde det rett opp.Sitter han på fanget uten at vi holder nakken opp, så faller det bakover så han ser rett i taket.
Fikk maibaby06 Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Hvis han holdt hodet tidlig opp kan det skyldes låsninger i nakken fordi de prøver å kompensere for eller unngå smerte. Kan derfor virke som de er tidlig ute motorisk. Ser du skal til fysioterapeut, men ville absolutt vurdert manuell terapeut i tillegg. Min ble friskmeldt av fysioterapeut etter 5 behandlinger. Jeg var ikke enig, og bestilte time hos barneklinikken i oslo. Der har han fått to behandlinger og er mye bedre:-) Se ev www.kiss-kidd.no for symptomer og behandlere.
MammaFraSørlandet Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Det du beskriver over kan høres ut som KISS. Forsøk dette : La gutten ligge på ryggen. Løft ham sakte opp overkroppen (rumpa fortsatt i gulvet) ved å dra i armene hans. Hvis han har KISS vil hodet mest sannsynlig bare henge bakover, mer og mer etterhvert som han nærmer seg sittende stilling. Babyer uten KISS vil først henge med hodet, men når du har løftet dem så høyt at hodet ikke lenger toucher gulvet vil de begynne å stramme på forsiden og holde hodet slik at det ikke henger helt bak. Dette er veldig typisk for KISS type 2. (undersøkelsen er helt ufarlig, selv om den virker skummel, men løft sakte og forsiktig) Kiss2 merker man ofte tidligere ved at babyen er ekstremt stive i kroppen og at de gjerne ligger med ryggen buet bakover. Kiss 1 gjør at babyen vrir seg mot høyre eller venstre, som en C. Liknende symptomer som kiss 2. Begge deler gir smerter, og babyene griner ofte mye, har problemer med reflekser og kan ha problemer med magen (kolikk eller overdreven gulping). Hvor bor du? Jeg kjenner en del behandlere av KISS, og du kan ringe dem direkte og få en time. Be om å få time raskt! De kan evt. bekrefte eller avkrefte KISS. Hvis babyen har KISS vil han bli helt bra eller nesten helt bra i løpet av bare få behandliger. Han vil trenge oppfølging ca. en gang i året til han blir større. Hvis du bor på Østlandet anbefaler jeg at du tar kontakt med Ute Imhof (OSLO, fysioterapeut med KISS som spesialfelt, samarbeider med manuelle terapeuter) eller dra direkte til Bente Nordheim (ABILDSØ fysio, manuell terapeut som behandler KISS).
MammaFraSørlandet Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Altså, undersøkelsen jeg beskriver gjør du som dette: Legg gutten på rygg på gulvet. Hold blikkontakt med ham. Hold rundt hver av armene hans med hendene dine og løft ham sakte etter armene i retning sittende stilling. Stopp før du kommer helt opp. Se på om han klarer å holde hodet eller om det bare henger og slenger bak. PS. KISS er veldig lite farlig hvis det blir behandlet.
Benni-min Skrevet 24. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2006 Nå har jeg vært hos fysioterapeut. Hun mente han var litt svak i musklaturen. Ville ha han til kiropraktor før hun begynte med øvelser med han. Nevnte ikke KISS. Var hos kiropraktor som fant en kraftig låsning mellom skulderbladene og en kraftig låsning i bekkenet. Han knakk det opp, men vil ha han til flere behandlinger. Så neste uke er det på`an igjen. Jeg bor på sørvestlandet i nærheten av Stavanger. Han holder hodet slapt bakover når jeg løfter han opp, men det kan jo komme av den svake musklaturen og det store hodet. Kiropraktoren sa han hadde et stort hode.. Dvs. Han er 57cm, ca 5,5kg og er 44cm rundt hodet. Burde ikke fysioterapeuten eller kiropraktoren finne ganske raskt ut hvis han har KISS??
MammaFraSørlandet Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 Hei! Det er svært få fysioterapeuter som vet hvordan KISS behandles, og det verste man kan gjøre med KISS-barn er å tøye på musklene deres. Jeg kan ikke nok til å sette en diagnose, men dersom kiropraktoren har funnet låsninger er jo det en diagnose god nok. Du bør fortsette hos kiropraktoren, eller snakke med manuell terapeut som har utdannelse når det gjelder babyer og KISS. På www.kiss-kidd.no står det om disse terapeutene som har riktig tilleggsutdannelse: Rogaland Knut-Ole Rogneflåten Håbet Fysio-og Manuellterapi Håbafjellvn. 4 4325 Sandnes tlf. 51 60 84 00 Per Å W Johansen Fysioterapi Helsehuset Madlavn. 13 4008 Stavanger tlf. 51 56 56 80 eller 98 61 62 49 Lars-Lennart Nielsen Senter for Manuell Terapi Fysioterapisenter Sola Soltunvn. 1 4050 Sola tlf. 40 00 79 77 Per Malmin Manuell Terapeut Tananger Fysikalske institutt Havnealleen 36 4056 Tananger tlf. 51 69 96 26 Det er manuell terapeut du leter etter i første omgang. Siden jeg ikke kjenner disse behandlerne ville jeg spurt på www.kiss-kiddforum.no om noen har erfaring med terapeuter fra ditt distrikt. PS. Dersom du går til en flink kiropraktor er nok gjerne det like bra som manuelle terapeuter, men det er alltid fint å få to forskjellige parters uttalelser. Manuelle terapeuter jobber dessuten også sammen med fysioterapeuter med riktig bakgrunn som kan hjelpe med opptrening.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #12 Skrevet 26. november 2006 Kan kiropraktorer noe om å behandle KISS?
Benni-min Skrevet 26. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 26. november 2006 Jeg skal høre med kiropraktoren på torsdag. Han må jo vite om KISS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå