Gå til innhold

Er det morran kl. 05.00??????????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så sliten at jeg ikke vet hvilket bein jeg skal stå på. Har en på 14 mnd som er klar for dagens aktiviteter kl 5. Fra han ble født til ca 7 mnd sov han så og si aldri. Maks en time sammenhengende. Nå når han først sover om natta er han klar mellom 4 og 5. :( Er dette normalt? Sjelden han sover på dagen også.

Tar jeg han opp i dobbeltsenga syntes han det bare er drit kult. Juhuuuu LEKE!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!! Vi har hatt det samme problemet med vår pode...han er nå 21måneder, og han har hele veien vært klar for morran mellom 4 og 6...vi synes vi var heldige de morgenene vi kunne sove til 6. Vi prøvde å legge han senere, men ingenting nyttet... Han har nå begynt å sove litt lenger, kan ofte dra det til halv7...så vi håper nå at det kanskje snur... Ikke alle små trenger like mye søvn...så er nok normalt det...men slitsomt kan jeg skrive under på at det er.......

Skrevet

Det høres kjent ut for meg...her er junior nå 18 mnd og han er stort sett klar klokka 05 plussminus et kvarter. Til sammen i sitt liv er det kanskje 10 ganger han har sovet lenger enn til 06. Vi blir jo veldig slitne av det og har prøvd noen tiltak for å få han til å sove lenger (legge seg tidligere, sover ikke etter 14 på dagen, ligge hos oss om morgenen). Det hender en sjelden gang at han sover litt på morgenen hos oss hvis han våkner lenge før 5, men det funker ikke hvis det er ca 5. Legge tidligere funket på storesøster, men ikke så bra nå - eller; han våkner til samme tid men har i alle fall sovet lenger totalt sett. Legge senere funker i alle fall ikke, da blir han bare enda trøttere. Legger seg nå ca 19-19.15 og sovner etter litt babling. Sover 1,5-2 timer på dagen. Jeg har i grunnen akseptert at det er sånn og innsett at jeg bare må legge meg tidligere på kvelden; hvis jeg sover fra 22-05 har jeg jo fått en brukbar natt. Ellers har vi gjort det sånn at min mann er "nattevakt" om noen skulle våkne om natta, og jeg står opp tidlig - så da får vi hvilt litt begge to. Ikke mye hjelp i meg dessverre, men min fulle sympati!!

Skrevet

Vi har også en som sover mindre enn gjennomsnittet, men vi har hele veien tilpasset hans døgnrytme til vår døgnrytme. Vi gjør det samme som for oss voksne: morgen (07 for vår del) minus søvnbehov = leggetid

Vet ikke hvor mange timer gutten din sover, men hvis han sover flere timer enn dere så er det andre alternativet å snu døgnet til de voksne slik at dagen starter samtidig for hele familien.

P.s. Hvis han er kvikk og opplagt får han nok søvn. 12 timer om natta er gjennomsnitt, noen sover mer andre mindre.

Skrevet

Vi har også hatt det slik i perioder. Men vi bestemte oss for at før seks er det ikke morra! Når han da våknet i halv fem - fem tida sto pappa opp (funket ikke med mamma) og la han bestemt ned, puttet inn sutten og sa at det var natt. Dette måtte han gjøre opp til flere ganger. Noen ganger gikk det greit, andre ganger ble det litt gråt og låt. Men vi gjennomførte at han kommer ikke ut av senga før seks. Og nå er han 17 mnd og sover til halv syv - syv og det er så deilig.

Kjøpte bøker og leste om barn og søvn. Og fakta er at barn har behov for søvn. Noen mer enn andre, men mange barn i dag får rett og slett for lite søvn.

Dette funket for oss, men det er jo selvfølgelig forskjell fra unge til unge.

Skrevet

NEI- NEI-NEI det er IKKE morgen halv 5, det er heller ikke morgen kl. 6.

Her i huset er det tidligst morgen 7.

Man må bare gjøre det samme som da man lærte de å sove på natten. Alle barn kan lære å sove til i 7 tiden dersom de legges i 7- 8 tiden.

Skrevet

..jeg tror Anonym her blander begrepene gjennomsnitt og normalvariasjon. 12 timer nattesøvn er gjennomsnittet. Noen har behov for mer søvn andre har behov for mindre.

Ifølge http://www.babyverden.no/templates/Article____4358.aspx

sover de fleste 1-2 åringer mellom 8 og 12 timer på natta.

En liten kuriosiet for å illustrere hvorfor gjennomsnitt ikke er må brukes som fasit:

Gjennomsnittlig antall fingre pr. person i norge er litt under 10. Det betyr ikke at alle SKAL ha litt mindre enn 10 fingre, men at noen HAR det.

Skrevet

Hei!

Vi har også en liten morgenfugl og det er ingenting som nytter for å få han til å sove lengre enn han selv vil. Så så fremst barnet er våken og opplagt og ikke våkner fordi det er sultent etc. så er det bare slik ting er. Du kan eventuelt prøve med en slik aktivitetspose i sengen og en kopp med vann tilgjengelig slik at han forhåpentligvis ikke vekker dere med en gang. Men du må huske på at hvis barnet legger seg ca. 7 og sover til 5 har det faktisk sovet 10 timer og det er ikke veldig lite!

Skrevet

For meg er det definitivt ikke morgen kl. 5 !! Småen vår begynte å våkne ca. 6 og fortsatt er det for tidlig ! Prøvde å ta han over i vår seng, men det var bare moro !! Flyttet han på eget rom og når han da våknet tidlig la han seg til å sove igjen og sov en time eller to til.

Skrevet

jenta mi sover fra 20.00-09.00 hun... så hun trenger tydeligvis mere enn 12 timer pr natt. noen ganger kan hun dra det til kl 10.00 også.. når jeg ser hva dere over her skriver så vet jeg at jeg er heldig ja :)

Skrevet

Jeg klager ikke.

Da jeg hadde permisjon ønsket jeg at han skulle sove mer, men nå når vi jobber må jeg si at det er fint at han ikke vil ha 12-13 timer søvn om natta. Nå har vi god tid til å lage middag og leke før han skal legge seg og vi har god tid om morgenen før han skal i barnehagen.

Skrevet

Her står gutten(14mnd) opp mellom 5 og 6. Såå slitsomt, og vi som venter en liten til...uff..

Men vi har satt grensen til 06.00.

Før det får han bare sutre og være grinete. Det er IKKE morgen hjemme hos oss da.

Men han sover jo utrolig stille og godt fra kl.1900 til 0500 og er jo takknemlig for det. Det har han gjort siden han var 4 mnd.

Men hvis noen har gode tips for å få barnet til å sove lenger om morgenen tas de imot med takk...

Skrevet

Stakkars folk! Nei, det er ikke morgen kl. 05. Ikke 06 heller . Når den nærmer seg 07 - OK.

Har ikke det problemet her heldigvis. Legger tulla kl. 19 og hun våkner rundt 06. Får pupp og sovner igjen til 09-0930. Hvordan det blir etter puppeslutt det vet jeg ikke...hmmmm.....

Skrevet

nei her er det ikke morgen før klokke er 7 iallfall ,,, men her er det ikke mini som våkner tidlig, men han største,, mini på 16 mnd kan legge seg kl 1900 og sover gjerne til klokken 10 00 han ,, så han trenger mye søvn

Skrevet

Ta en tur til homopat/fotterapi med han...det har hjulpet flere jeg kjenner, og er verdt pengene :)

Skrevet

Huffameg!!! IKKE morgen klokken 05 nei!

Da hadde eg svimt av! hehe

Gutten min på 16 mnd sover fra ca 20 - 10 (10:30 )

Han våkner somoftest i 7 tia - da får han melk så sovner han igjen!

Perfekt!

Går jo an å prøve det !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...