Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 Jenta vår fylte 1 år 8.okt og jeg ammer henne ennå. Men nå må jeg forsvare ammingen omtrent hver gang jeg ammer med andre tilstede. Det er utrolig mange som spør meg hvor lenge jeg har tenkt å holde på med ammingen. Noen har hentydet at det vel er på tide å slutte og at jenta mi ikke trenger morsmelk lenger. Det har også vært noen tilfeller der folk har begynt å diskutere hvor kvalmt det er når store barn blir ammet, svigerinna mi sa bl.a at hun ble skikkelig provosert når barn, som ikke var babyer lenger, ble ammet. Blir litt lei jeg. Kan man ikke få gjøre det man synes er best selv? Jeg er glad for at jeg har melk fremdeles, og både jeg og jenta mi koser oss med ammestundene. Nå prøver jeg å kutte ned til å amme på morgenen og kvelden, men kjenner at jeg nesten gjør det bare fordi jeg føler at jeg må. Er det andre som kjenner seg igjen? Er det mange som ammer barna sine nå som de er over ett år? Synes folk virkelig at det er kvalmt at mødre ammer barna sine etter at de har blitt ett år?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 Snuppa mi er litt over 14 mnd. Jeg ammer morgen og kveld - på soverommet med ingen andre tilstede. Jeg hadde ikke fått meg til å amme med andre tilstede nå som hun er så stor. Når hun var helt liten ammet jeg på kafe og hvor det måtte være. Jeg forstår godt at andre syns det er rart å se når et så pass stort barn blir ammet. Hvis du slutter å amme når andre er tilstede (sett dere på et rom for dere selv e.l) så slipper du kommentarene og kan fortsette å amme så lenge du vil. Det er vel ikke noe koselig med ammestundene når andre er tilstede og kommenterer? Det er vel mest vanlig at de kun får morgen og/eller kveld når de er så pass stor, hvis de fremdeles får mm? Eller?
cashewnøtta Skrevet 21. november 2006 #3 Skrevet 21. november 2006 Skjønner ikke at folk trenger å kommentere valget ditt. Dette er selvfølgelig opp til deg! Jeg sluttet når vesla var 13 mnd, og det var fordi jeg selv følte for det, dessuten hadde jeg nesten ingenting melk lenger. Ammet bare morgen/ kveld og etterhvert bare morgen siste 2 mnd. Veldig koselig morgenstund:) Et par av de på barselgruppa mi ammer flere ganger daglig fremdeles. Jeg må innrømme at jeg hadde syntes det var slitsomt - de er jo veldig bevisst på hvor "matfatet" er når de er såpass gamle. (14 mnd) Men funker det for mor og barn så er det vel ingenting i veien for å fortsette! Skal ikke si at du bør kutte ut å amme blant andre, men kanskje det hadde vært verdt det for å slippe ubehagelige kommentarer fra folk som ikke klarer å dy seg:/
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Jeg ammer ikke selv lengre og det er kanskje derfor jeg kikker litt ekstra på andre mødre som ammer litt større barn. Ikke fordi jeg synes det er rart, men det er annerledes bare fordi jeg ikke gjør det selv. Men det kunne aldri falt meg inn å kommentere det! Alle må få lov til å tenke sitt, men det går vel an å ha normal høflighet og la vær å si noe! Alle må få gjøre som de selv vil uten at andre må si noe, det synes jeg. Men- man får jo ikke akkurat gjort noe med de som mener noe annet. Slitsomt at det ikke går an å oppføre seg og vise høflighet altså! Og det gjelder ikke bare amming men alle mulige andre situasjoner også. Du får svare tilbake at "fint at ikke alle er like da!" og ta det med et smil.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Akkurat samme her. Har ei snuppa på snart 15 måneder og får mange kommentarer på at jeg fortsatt ammer Folk virker mer ivrig på å få meg til å slutte enn å få meg til å begynne å amme etter fødselen. Det er rett og slett tragisk spør du meg. I og med at jeg er litt blyg ammer jeg ikke "offentlig" og har egentlig aldri gjort det men bryr meg ikke om andre som gjør det allikevel. Verdens helseorganisasjon anbefaler brystmelk til barna er 2 år! La oss høre på de : )
jazza Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Jenta vår er 1.5 år og jeg ammer fremdeles, ca. 3 ganger pr. dag, noen ganger litt mer noen ganger mindre. Jeg ammer ikke når vi er ute rett og slett fordi hun ikke har behov for det, og jeg tror nok folk hadde reagert på det. (sist gang jeg ammet ut var hun ca. 15 mnd.) Jeg ammer hjemme uansett hvem som er tilstede. Jeg hadde blitt sint om noen av mine gjester hadde kommentert det. Vi skal slutte når det passer oss. Jeg synes ikke det er kvalmt at mødre ammer sine barn etter at de er fylt 1 år. Men jeg har på følelsen at det er en del som synes det. Jeg har vel indirekte fått noen spørsmål om når jeg skal slutte. Jeg blir litt oppgitt, hvis man ikke ammer når ungen er under 1 år får man "kommentarer på det, og hvis man fortsetter etter at ungen er fylt 1 år så får man høre det da også. Folk må få finne ut selv hva som passer dem. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle amme så lenge...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Jeg ammer snuppa på 22 mnd enda, men har sluppet det meste av kommentarer. Jeg er vel egentlig en sånn type som folk ikke kommenterer ting overfor tror jeg, så det hjelper nok en del. De få kommentarene jeg har fått går på hvor lenge vi har tenkt å holde på, og da svarer jeg som sant er at så lenge vi begge synes det er greit, så har vi ingen plan for avslutning. Morsmelk slutter ikke å være bra selv om barnet blir ett år eller to år eller tre år for den saks skyld. Som ernæring er det fremdeles gunstig, men så klart blir det jo aller viktigst den første tiden når det gjelder dette. Det som blir vel så viktig etterhvert er antistoffene! Ja, jeg VET at morsmelkbarn blir syke, og at mme-barn ikke trenger å være mer syke enn et mm-barn. Men det er heet over enhver tvil likevel at det enkelte barnet har godt av mm. Et mm-barn ville vært MER syk uten mm, og et mme-barn ville sannsynligvis sluppet lettere unna sykdom. Det betyr likevel at et mme-barn kan være friskere enn et mm-barn. En annen ting man ser barnet ha veldig stor glede av etterhvert er pupp som trøst, avslapning og trygghet. Barn som IKKE får pupp dekker jo disse behovene likevel, og da på andre måter. Men ser man på et barn som får pupp når det er redd, trøtt eller har slått seg ser man at de bruker det mye til trøst og bekreftelse... Dette er IKKE et kritisk innlegg til de som ikke kan eller ønsker å amme store barn (eller amme i det hele tatt). Det er en støtte til de som gjør det, og det finnes tonnevis av gode argumenter! Jeg legger ved en fin link også: http://beehive.thisisgrimsby.co.uk/default.asp?WCI=SiteHome&ID=3542&PageID=17048
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 amming etter et år et ekkelt...slutt er mitt råd
Northernlights Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 Jeg ammer ikke lengre blant folk, så det har ikke vært sånne kommentarer. (ammer bare morgen og kveld/natt, samt en og annen gang når han har problemer med dagduppen sin) Men mamma har sagt på tlf at det kanskje er på tide å slutte nå som han er så stor. Han er 13 mnd. Gutten er glad i amminga enda, og så lenge det ikke er et problem for meg og barnet mitt, bør det ikke være noen andre sitt problem heller, mener jeg... Jeg skjønner meg ikke på folk som synes det er kvalmt å amme en 1 åring, nei. Det er da det mest naturligste som finnes i verden. Jeg har tenkt å slutte helt når han er rundt 18 mnd. Jeg skjønner hva du mener ang å måtte forsvare amminga. Men vi skal ikke bry oss så mye om andre og hva de mener, så lenge vi selv synes det er helt OK å amme barnet vårt. =)
Northernlights Skrevet 22. november 2006 #10 Skrevet 22. november 2006 hører ikke på deg, anonym ;o) Rådet ditt er herved nedstemt =)
goldie Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Jeg ammer også fortsatt morgen og kveld. Gutten min er nå 16, 5 mnd. Har ikke hjerte til å slutte med det, han elsker jo fremedeles puppen og koser seg med det. Ammer ikke ute nå da men blir helst hjemme. Synes ikke noen har noe med det, amming er jo det mest naturligste ting i verden!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 Kjenner at jeg også blir litt oppgitt på dine vegne. Jeg ammer ikke lenger, gav meg da hun var rundt 13 mnd, men jeg husker også disse kommentarene og "hintene". Fikk ofte spørsmål som "hvor lenge har du tenkt å holde på med amminga, da? Er hun ikke litt stor for pupp nå?" Andre folk har absolutt ingenting med det å gjøre! Alle må få gjøre dette på sin måte. Mener nå jeg da! Akkurat som at de som må gi opp amminga av forskjellige grunner heller ikke fortjener masse kommentarer og synsing på dette. Man har som regel sine grunner...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 amming etter et år et ekkelt...slutt er mitt råd
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 *hylflirer av slik dumhet* Anonym - gå og ta deg ei pille. Det er mye ekkelt i verden, men amming er ikke i den kategorien!
Ranveig R Skrevet 22. november 2006 #15 Skrevet 22. november 2006 Eg ammar framleis guten vår på 14 mnd. Mest heime (eller på besøk hos besteforeldre), men eg har ikkje noko problem med å amme han andre plassar om det er "nødvendig". Er vi på farten heile dagen f.eks, kan han bli sliten og lei og ha behov for ein liten skvett som trøst/kos/nærhet. Viss det er eit bra stellerom i nærleiken brukar eg det, viss ikkje så tar vi det der det er mulig. Eg nektar å sette meg inne på eit bøttekott/do for å amme, då set eg meg heller på ein benk "in plain view". Det hender at folk ser litt på meg, men ein ser jo liksom alltid to gongar når ein ser nokon som ammar, enten det er ein nyfødd baby eller ein større unge det er snakk om. I alle fall gjer eg det. Eg har ikkje fått ein einaste kommentar på amminga. Dei som kjenner meg veit vel at det ikkje "nyttar" å kommentere, og dei som ikkje kjenner meg - kvifor i all verda skulle dei ha interesse av å kommentere det at ein framand ammar ungen sin? Men det skal og seiest at guten vår er veldig "flink" ved puppen, kan legg seg ned slik han gjorde då han var baby, så ein må sjå etter viss ein skal sjå at det er ein såpass "stor" unge som ligg der. Alle kan sjølvsagt sjå at han ikkje er nyfødd, men eg trur ikkje det er sånn at folk tenker at den ungen var jammen meg alt for stor for å bli amma. Og uansett... om dei tenker det, så berre la dei tenke. Det bryr meg ikkje det ringaste. Eg gjer det som eg trur er best for ungen min - i likhet med alle andre foreldre, enten dei velger det eine eller det andre. Men når lillegut begynner å tulle seg med puppen er det slutt på offentleg servering. Mitt råd er å ikkje trappe ned på amminga fordi du "føler at du må". Les om amming, og sjekk ut kva WHO har å seie om saka. Då har du noko konkret å slå i bordet med neste gong du får ein kommentar på det. Skjønar ikkje kva det er folk synest er provoserande med amming eg. Uansett om det er ungar i alderen 1-2 år det er snakk om...
Northernlights Skrevet 23. november 2006 #16 Skrevet 23. november 2006 Det er enda eklere aa skifte dritbleiene ;o) ...skal vi slutte med det ogsaa?
mamman&andrea Skrevet 23. november 2006 #17 Skrevet 23. november 2006 Jeg hadde nok syntes det var litt rart om barnet mitt var stor nok til å komme å spørre etter pupp selv. Men hversine valg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå