Gå til innhold

MA for 2. gang, noen tips?

TinaP

Anbefalte innlegg

Jeg som var så glad da jeg ble gravid igjen etter første MA.

Jeg har ikke barn fra før. Hatt 2 MA nå og det er forferdelig trist. Første gang var verst. Nå hadde jeg det i baktanken at det kan skje igjen, men alle sier jo at denne gangen går det fint, men det gjorde det jo ikke. Hvorfor skal livet være så urettferdig. De som ikke ønsker barn får, og vi som ønsker får det til, men så går det galt.

Jeg skal ikke klage. Det er jo de som ikke får det til også. Jeg er nå heldig som klarer å bli gravid, men det hjelper jo ikke når det går som det går.

Finnes det håp om at det går bra neste gang?

Er det noen andre der ute som har hatt 2 MA på rad og så fått det til?

Noen tips om hva jeg bør gjøre/ikke gjøre?

Snufs...

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke gi deg noen gode råd eller tips for hva du kan gjøre, men jeg er nesten i samme situasjon som deg. Har mistet to ganger i vår, men har en sønn fra før. Første gang i SA og andre gang i MA (synes det er vanskelig å skille, for det meste kom ut andre gangen, men hadde litt rester igjen og måtte til utskrapning tilslutt).

Synes at det var verst andre gangen. Spesielt siden alle sa at det var vanlig å miste en gang, men det kom sikkert til å gå bra neste gang. Ble gravid uten mens imellom de to abortene, og var kjempelykkelig over at det gikk så raskt. Hadde en dårlig følelse i ukene før jeg mistet, og var egentlig forberedt på det. Men likevel føltes det jæ**g urettferdig, og jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle skje med meg. Jeg har jo et vellykket svangerskap bak meg. Men det skjer.

De tilbakemeldingene jeg har fått fra legene er at det er ikke så uvanlig å miste to ganger, og at de ikke regner med at jeg skal miste en gang til. De vet selvsagt ikke, men statestikken viser at det skal gå bra.

Så nå er vi inne i vår andre prøveperiode, og jeg blir bare mer og mer stresset med tanke på at jeg skal bli gravid igjen. Ikke det å bli gravid, men det å skulle være gravid og nesten bare vente på å miste igjen. Ikke får jeg noen form for medisiner, og det er i tillegg veldig frustrerende.

Det jeg kan anbefale deg, er å ta en sikkelig god samtale med legen din. Spør og grave og få svar på det du lurer på. Ta en grundig gyn undersøkelse, og få sjekket at alt er sånn det skal være. Ellers er det bare å la kroppen få kommet seg etter siste MA, og vente til du føler deg klar...

Lykke til

Hei

Jeg har også mistet to ganger i MA, begge oppdaget i uke 10/11, men den første hadde nok skjedd en del tidligere.

Vi slet også over et år med å bli gravide igjen. Men da det gikk gale andre gangen, ble jeg lovet god oppfølging av gynekologen, og så langt må jeg si meg veldig fornøyd. Vi fikk resept på pergotime (selv om jeg hadde testet at jeg hadde eggløsning) og Crinone (progesterontilskudd), som skulle taes fra dag 15. Det satt på første forsøk, og absolutt ikke noe vi hadde forventet i det hele tatt. Nå har jeg brukt Crinone hver dag, og er nå akkurat kommet over i andre trimester. Har vært på flere ultralyder så langt, og tør snart slippe jubelen løs! HAr også lest om andre som har fått Albyl E eller lignenede (blodfortynnende), men min gyn hadde ikke troen på at dette var noe for meg i alle fall. Jeg synes du skal kreve Crinone!!! Trenger ikke være det som er "feilen", men det skader da uansett ikke å prøve.

Ønsker dere lykke,lykke til!

• 4 uker senere...

Annonse

Hei TinaP

Innlegget ditt var nesten som å lese tankene mine for en tid tilbake (og innimellom ennå). Jeg syntes også i grunnen at første gang var verst; 2. gang var jeg mer forberedt, for å si det sånn. Da hadde vi riktignok sett hjerteslag på UL ca uke 8, så hadde jo større håp om at det skulle gå bra, men den gang ei.

Mistet første gang (første graviditet) for et drøyt år siden, og andre gang i våres. Sliter med å bli gravid igjen.

Får også høre det at "du kan jo tross alt bli gravid", men innimellom tenker jeg som så at "hva hjelper det, når jeg ikke kommer lenger enn til ca 12 uker? Og attpåtil snart har brukt over 2,5 år uten annet å vise til enn to mislykkede svangerskap?"

Ca 1 uke til IKM nå, og har for andre kveld på rad vondt i puppene. Lurer på om det blir testing eller TR til jul???

Ønsker deg iallfall lykke til videre - lev sunt, men (ellers?) normalt, og ha masse sengekos! ;)

• 3 uker senere...

Hei..

Jeg hadde to MA rett etter hverandre, men på tredje forsøk satt den. Nå er jeg høygravid :)))))

Noen tips har jeg ikke, bortsett fra at jeg fikk beskjed av jordmor om å IKKE løfte armene høyt neste gang jeg ble gravid. Ikke løfte dem over hodet og ikke bære tungt. Jeg gjorde som hun sa, og spira satt. Om det var tilfeldighet vet jeg ikke, men jeg er nå glad jeg prøvde.

Ønsker deg lykke til! Vet hvor frustrerende det er å miste...

(jeg har vært gravid 6 ganger, og har ett barn utenfor og ett barn inni magen...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...