Gå til innhold

Svangerskapspenger?

Nusse1980

Anbefalte innlegg

Hei

Har sett at det er noen av dere som har begynt på svangerskapspenger allerede? Jeg skjønner ikke helt det. Jeg er selv 100% sykemeldt, og har vært det i 4 uker nå, før det 50% i 2 måneder. Jeg får vanlig lønn utbetalt fra arbeidsgiver, men at de får igjen fra trygdekontoret. Arbeidsgiver eller tyrygdekontoret har ikke nevnt svangerskapspenger til meg..

Er det noen som kan forklare hva som menes med å gå så tidlig over på svangerskapspenger. Spiser man av antall uker på fødselstiden med barnet/slik at man får kortere tid hjemme når babyen kommer?

Hilsen Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

jeg går på svangerskapspenger og har gjort det siden beg av oktoboer.

svagerskapspengene er noe man får om man er frisk, men trenger tilretteleggeing og at arbeidsgiver ikke har mulighet til å gjøre det.

i min situasjon var problemet at jeg jobber på en kaffebar, der at man på åpning og stengevaktene jobbet alene. jeg kunne ikke dette pga. løfting og andre ting som var tungt.(har endel vondt i rygg og bekken)

min areidsgiver mente at de ikke kunne ha to på vakt og kunne heller ikke gi meg mellomvakten. derfor måtte jeg slutte å jobbe.de hadde altså ikke råd til å ha meg der... fikk aldri noe tilbud om aktivsykemelding(noe jeg heller hadde hatt lyst til, for da hadde jeg hatt mulighet til å jobbe når jeg selv kunne, uten at det hadde blitt noe utgift for arbeidsplassen)

svangerskapspengene går ikke utover barselspermisjonen eller noe, så man taper ikke noe på det bortsett fra de feriepengene du hadde tjent deg opp når man jobber..men det får man jo heller ikke når man er sykemledt...

håper dette gav litt svar. du kan jo også gå inn på trygdeetaten sine nettsider...står litt om det der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1. januar 2007 trer ny ov i kraft, og den innebærer blant annet at

"Rettigheter til feriepenger er utvidet ved at svangerskapspenger gir en selvstendig rett til feriepenger. Dette er en utvidelse i forhold til dagens regler som slår sammen perioder med svangerskapspenger med fødselspengene når feiepengene skal beregnes."

Vet ikke om det betyr at man har rett på feriepenger av svangerskapspengene man får etter nyttår, eller om det betyr at folk som får svangerskapspenger nå også får feriepenger av dem til neste år.

Noen andre som vet?

Uansett: Fin lov!

http://www.nav.no/1073746726.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg snakket med nav om det sa de at man bare fikk ferie penger for de første 30 dagene eller noe... men siden jeg da hadde gått sykemeldt litt fikk jeg ikke det heller... er ganske vanskelig å sette seg inn i... skjønner liksom ikke helt alle reglene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...