* mamma til 2 prinser* Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 kan noen her veilede meg litt,når det gjelder søvnrutine og nyfødte? Har en sønn på 16 dager, og jeg har fra starten av,prøvd å legge han i egen seng på kvelden..og han sover der hvis han blir lagt dit etter han har kommet i dyp søvn..men når han våkner for nattmåltid i 3 tia,så vil han ikke tilbake i senga si igjen..og det ender med at han får ligge sammen med meg til morgenen igjen..men det får han ikke før jeg har prøvd hardt..men når han våkner i 2-3 tia,så går det 2-3 timer før han sovner igjen,og da er jeg så trøtt,at jeg gir etter med å la han ligge hos meg,for da sovner han...Er det domt av meg å la han få dette?Eller er han så liten enda at han ikke skjønner dette med rutine? Hvor tidlig bør man etablere en kveldsrutine? (med legging klokka 9, bad,stell,eventyr/sang,pupp og god natt i egen seng) er så nytt for meg dette her,siden han er så liten enda...
* mamma til 2 prinser* Skrevet 21. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 21. november 2006 dytter opp...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Så flink du er!! Sovne i egen seng når han er så liten!! Jeg har ei jente på 5 mnd og hun sovner i egen seng men havner oppi senga vår i løpet av natta. Hun sover så lite på dagtid at jeg har prioritert å sove på natta, så får hun heller ligge sammen med meg. Gutten din er så liten at det er vanskelig å få til noen rutine ennå. Du kan heller ikke skjemme han bort. Så ikke stress så veldig med dette hvis du absolutt ikke vil ha han i senga di da. Vi hadde faste kveldsrutiner med jenta vår helt fra hun var nyfødt. Alle sa at det ikke var noen vits i men jeg synes det er greit for oss også å ha faste rutiner. Så er de innarbeidet når ungen er så stor at det har betydning. De sier at i fra 4 mnd alder så begynner de å skjønne rutiner.
Sessa ruger igjen... Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Vi har begynt å få rutine nå (3 1/2). Foreløpig er sønnen din så liten så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Den første tiden er man litt zombie. La han styre showet og la han gjerne sove i senga med deg så du får slappet av også. Prøv å sove når han sover på dagen. Snart ender søvnmønsteret hans seg, og før du vet ordet av det endrer det seg enda en gang og enda en gang... Når det gjelder leggerituale så tror jeg ikke man trenger gjøre så mye ut av det. Dersom du gir babyen et bad hver dag f.eks så har for det første ikke huden så godt av det, for det andre dersom det må til hver kveld for at han skal få sovne etterhvert som han bvlir vant med det = mye jobb for deg. Jeg prøver å vende frøkna til minst mulig styr rundt legging (og det har jeg begynt med først nå). det er pysj, pupp, en nattasang og "Natta, gullet mitt!". Hun sovner av seg selv i sengen rundt kl 7. Vær tålmodig så retter dette seg skal du se!
Benni-min Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Min sønn er nå snart 4mnd, og har alltid ligget i sin egen seng. Han har sovet godt hele tiden. Til han var 6uker fikk han bare mm og sov fra 23 til 05. Fkk mat i vår seng, og så over i sin seng igjen. Hadde en kurv da, for jeg følte han "druknet" i den store sprinkelsenga. Etter han ble ca 2.5mnd sov han fra 18.30 til ca 7.30 uten mat. Får som sagt bare mme nå. Den siste mnd har han ligget i senga si og sover kjempegodt der. Han har funnet sin egen soverutine av seg selv. Jeg har bare lagt han når han virker trøtt, og det har han blitt tidligere og tidligere av seg selv. Så nå nyter jeg kveldene alene med sambo og er våken og opplagt på dagene. Herlig. Gratulere så med sønnen forresten. Lykke til videre.
belli72 Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Jeg har fire barn og har aldri begynt med rutiner så tidlig. Ser at alle ønsker å sovne for natten rundt midnatt de første ukene. Så blir de gradvis trøttere tidligere og tidligere. Jeg har hatt barn som har soven gjennom (dvs fra 24-06) fra de var seks uker gamle, med unntak av sistemann, han som er to måneder nå. Jeg er for rutiner, vi har virkelig rutiner her i huset med så mange barn, men ikke før de er langt eldre. Det kommer liksom naturlig. Ser at baby på to måneder nå ønsker å legge seg rundt kl. 21. For et par uker siden var klokken aldri mindre enn 23. Tror at grunnen til at mange har så store problemer med søvnen til barna sine er at de forventer at de skal legge seg i 19-20 tiden. Dette tror jeg ikke er naturlig for små babyer, som tross alt slumrer mye på dagtid. Ta tiden til hjelp, og så vil du se at barnet ditt har en rytme. Går det helt på tverke, dvs. snur døgnet totalt, ville jeg vurdere å gjøre noe, men ikke dersom det er til å leve med.
belli72 Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 En ting til: Det med samsoving er veldig debattert. Tror ikke du gjør noe galt i å ha ham i sengen din. Tror han blir trygg av det, bare det ikke varer i månedesvis, for da kan det bli vanskelig å få ham over i egen seng. Jeg har ikke hatt de tre første sovende i sengen min, men minstemann har sovnet på puppen flere netter, rett og slett fordi jeg er så trett. Jeg liker ikke å sove med dem i sengen, sover ikke så godt, rett og slett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå