Gå til innhold

Ballett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visst blitt veldig vanlig at små jenter danser ballett. Her på stedet er det en privat danseskole for unger som er blitt meget populær. Det er visst store horder av jenter i 4-5-årsalderen som er med på ballett-timer. Jeg har også sett at det er små, rosa ballettkjoler til salgs i mange butikker nå.

Min datter går på kulturskole på andre året, der de holder på med ulike aktiviteter til musikk. Mange av jentene som var med i fjor har sluttet og begynt på ballettskolen i stedet. Jeg kunne også tenke meg å la jenta mi bli med på ballett eller annen type dans, for jeg tror at det er godt for motorikken. Jeg tror imidlertid at det ikke er det som gjør at så mange får jentene sine til å begynne med ballett. Jeg tror det har noe med sosialisering til søte, yndige jenter å gjøre. Selv er jeg veldig interessert i idrett, men jeg vet at det ikke er så mange andre mødre som er det. Det er jo ikke så mange andre mødre som står på for å få jentene sine med på annen kroppslig aktivitet!

Tar jeg feil?

Hva mener andre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du egentlig? Er ikke sikker på om du skriver for å kritisere de som du mener har jentene sine i ballett for gale grunner, forsvarer din egen grunn for å sende din egen jente i ballett, eller om du faktisk har et spørsmål??

hva enn grunn man har for at man putter jentene sine i ballett timer spiller vel egentlig ingen rolle. De kan lære koordinasjon, disiplin, elastisitet..hva enn de får ut av det. Hovedsaken er at barna liker det, ikke hvorfor foreldrene velger det, synes du ikke?

Har selv tidligere danset ballet 14 år av mitt liv, startet da jeg var 5-6 år. Jeg har 2 jenter og ville synes det hadde vært flott om de ville danse ballett. Hvis de vil gjøre annen dans/idrett er det også flott. Har selv også vært aktiv innen langrenn og fri-idrett når jeg var yngre. Tror det er viktigst at barna gjør hva de synes er gøy.

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg klarte å gjøre meg helt forstått, nei, siden ingen har svart på innlegget før nå! Jeg ser at det ikke var helt klart skrevet. Jeg skal prøve å forklare det bedre, men jeg tror kanskje det ikke er så mange som forstår hvorfor jeg synes det er et problem likevel.

Jeg har ingenting imot ballett, og tror at det helt sikkert er godt for koordinasjon, disiplin og elastisitet, som du skriver. Jeg er imidlertid litt i tvil om det er dette som er fokuset for alle som sender jentene sine på ballett. Jeg er redd for at det handler om å lære jenter å bli små, rosa "prinsesser", der det å være pene og å bli lagt merke til er det viktige. Grunnen til at jeg tror det, er at det ikke er like mange mødre som er opptatt av at døtrene skal være med på annen idrett, og at jeg synes at mødrene som sender jentene på ballett virker lite opptatt av akkurat det.

I dag er det så viktig for ungdom å bli lagt merke til! For mange er det å vinne f.eks. Idol eller missekonkurranser som er det optimale. Det at foreldre kaster seg på en bølge, der døtrene skal lære strategiene for å nå opp i denne verdenen, synes ikke JEG er positivt, men andre er sikkert uenige med meg.

Skrevet

... Så hvis det fokuseres på f.eks. koordinasjon, disiplin og elastisitet, og det å ha det gøy, hadde jeg gjerne sendt jenta mi på ballett. Men hvis det er en skole for å bli søte, rosa prinsesser, vil jeg IKKE sende henne dit.

Skrevet

Ja, det var akkurat det jeg trodde du mente.

Og jeg synes at det ikke spiller noen som helst rolle HVORFOR foreldrene putter jentene sine i ballett, så lenge de får mosjon, disiplin, koordinasjon, elastisitet, eller bare har det morro! Hvis moren står i vinduet og kikker på datteren sin og alt hun ser er en yndig liten tulle i rosa tyll kjole - så la henne få den gleden hvis det er viktig for henne!!! Hvorfor ikke? Tror du mødre hadde andre grunner for og putte sine døtre i ballet for 50 år siden? Det tror ikke jeg. Sånn tror jeg det alltid har vært, at mødre/foreldre synes det er yndig at døtrene danser ballett, og at guttene sparker fotball. Hva er nytt her?

Men jeg forstår ikke problemet med det. Jentene får god mosjon, koordinasjon, dispiplin og andre ting tidligere nevnt ut av ballett timene - så for all del la mor få kose seg over og se tuppa si i rosa tyll! Det er like bra mosjon som annen idrett. De kan jeg skrive under på, jeg har selv gjort både ballett og fri-idrett, terrengløp og langrenn fra jeg var 5-6 til 18 år.

ballett har alltid vært populært for små jenter og vil nok alltid være det. Ikke send jenta di til ballett timer da vel, hvis du føler det sende gale signaler.

Skrevet

Bare husk på at det er forskjell på "hobbyballett" og virkelig ballett-trening. Skal man bli danser, innebærer det trening, både fysisk og kunstnerisk. Som er bra! Vi mangler ballettdansere i Norge, fordi de fleste, særlig jenter, faller av etter prinsessetyllskjørtperioden.

Og vit at ballett er hard trening for gutter også! Det er en stor misforståelse i Norge at mannlige ballettdansere er pingler i taits. De som sier det har aldri sett en ballettforestilling. Her snakker vi om veltrenede karer, som holder damene på strak arm!

Ballett-trening for gutter er både akrobatikk, brake-dance, you name it. Så send guttene deres på ballett-trening også, ikke bare jentene. De fleste gutter liker det veldig godt, når de ser at det er ordentlig trening og kunst attpåtil.

Når Idol-Kjartan får mer oppmerksomhet i Norge enn all annen kunst, så er det noe galt.

Skrevet

Men snakker vi ikke om 4 åringer da? Det kan da ikke være snakk om noe annet enn 'hobbyballett' som du kaller det når barn er så små. Synes barn på den alderen skal ha kun 'hobbbyer'. Ballett, fri-idrett, ski eller hva det måtte være. Det er altfor tidlig og starte alvorlig trening. Det er jeg personlig sterkt imot.

Jeg gikk aktivt både på langrenn og fri-idrett/terreng. konkurranser hver helg, trening 3-4 ganger i uken. Ballet startet som 1 gang i uken og var de siste årene jeg danset også 3-4 dager i uken. Men det var jo i enn eldre alder. Hvis det ikke begynner som lek - kan det aldri alvor. Men det er min mening.

Selvsagt er ballett flott også for gutter - men du snakket om hva som var trend osv. og det er vel ikke noe galt med at det er andre ting enn ballett som er trendy for gutter og gjøre. igjen, så lenge de har det gøy og får mosjon. Fotball eller ballett - det er like fett!! he-he

ha en go kveld,

Skrevet

Jeg Fårstår hva du mener. Men jeg hadde ikke sendt barna mine på balett skole for å bli en liten prinsesse. Det kalarer hun helt fint uten.

Min datter begynnte på balett da hun var 2,5 år. Hun stor koser seg og vi har det kjempe gøy. Jeg har egentlig aldrig vært noe spessiellt for ballet egentlig, selv. Men det var det eneste danse tilbudet til så små. Jeg er selv danser, og min datter har elsket dans sidun hun ble født. Synes egentlig hele greia med ballett tøy, er noe forbanna dritt, for å være helt ærlig. Men man føler jo at de må ha det, ettersom at alle andre har det, så de ikke skal bli annerledes.

:)

Skrevet

Her var det mange anonyme, så det er vanskelig å skille hvem som skriver hva. :-)

Jeg er hovedinnleggeren, og synes det er greit å ikke være anonym likevel, så jeg bruker nicket mitt nå. Jeg hadde altså det første innlegget, og deretter klokka 22.09 og 22.19.

Jeg er glad for at jeg har fått i gang en debatt her!

For å presisere en gang til: Jeg er ikke imot ballett, og synes det er helt topp både mht. det fysiske og det estetiske. Begge deler er sunt for både jenter og gutter, mener jeg.

Jeg synes det virker som at dere som har holdt på med ballett har møtt mange fordommer og misforståelser, og jeg håper at jeg ikke er med på å forsterke disse.

Jeg er bare opptatt av kjønnssosialisering, og litt kritisk til alt "rosa-hysteriet" småjentene vokser opp med nå. Faktisk virker det på meg som at dette er med på å skape en AVSTAND mellom jenter og fysisk aktivitet: Det er viktigere å se bra ut.

Jeg synes ikke, som noen skriver her, at det er vilkårlig hvilke motiver folk har for å sende ungene sine på ballett eller andre aktiviteter, så lenge ungene liker det. For motivene vil også styre hvordan aktiviteten blir, og hva som skal være viktig. Hvis mødrene sender jentene på ballett fordi det er en "prinsesseskole", så tror jeg at det blir det også. Det vil avspeiles i f.eks. kommentarene: I stedet for "Hvor flink du er" eller "Så morsomt det ser ut", vil kommentaren kanskje være: "Så søt du er" eller "Så fin en kjole du har". Jeg synes ikke det er det samme, nei! Det er ikke det samme hva jentene (og guttene) lærer er viktig.

Men det er kanskje greit at det er stort fokus på det å være fin også, for det estetiske skal jo være viktig i balletten. Og får småjentene ER jo det gjerne det samme som å være rosa. :-)

Jeg har forresten ei niese som nå er 18 år. Hun var med på ballett da hun var lita, men mora sier at de ble direkte fryst ut! Hun var nemlig ganske stor og rund den gangen. Nå er hun lang, slank og atetisk. Kjempemusikalsk er hun også. Hun har begynt på dans, og har fått høre at hun er et kjempetalent, og at det er synd at hun ikke har vært med på dans fra hun var lita! Hadde det vært et litt annet fokus, og mødrene tenkt litt annerledes enn de gjorde, hadde de kanskje ikke slutta.

Skrevet

Jeg skrev inleggene 21:21, 22:24 og 22:54 fra før.

Jeg har en følelse av at hovedinnlegget ikke egentlig har noe med ballett og gjøre. Hun sier i innlegget over at hun er opptatt av kjønnsosialisering, og er 'litt" kristisk til alt "rosa-hysteriet". Hmmm...LITT????

Men så snakker du det kunstneriske, estetiske i ballett samt at hun er enig i at ballett gir både god mosjon, disiplin, koordinasjon, elasisitet og også at jenter (og gutter) kan synes det er gøy. Har jeg rett? Dette kan jeg konkludere fra hovedinnlegger's innlegg.

Så mitt spørsmål gjenstår, hva er da galt med og sende jentene på ballett timer hvis utbyttett er alle elementene nevnt over??? Som du har sagt deg enig i at ballett inneholder.

Jeg tror ikke det er mange som er enige i at ballett er en 'prinsesse skole' som du kaller det og at det bidrar til 'rosa-hysteri'. Og som jeg sa i tidligere innlegg, så har det i min mening alltid vært populært for små jenter og ta ballett timer. Det er da virkelig ikke noe nytt!! Du får det til å høres ut som en ny trend som foreldre 'slenger' seg på som du sier. Små jenter har da også alltid likt fargen rosa, samt skjørt og kjoler. Ingenting nytt her.

Om moren sier "så søt du er" isteden for "så flink du er", så betyr da ikke det at hun blir lært og bli en prinsesse i ballett timene. Ballett læreren står da virlekig ikke forran jentene og sier så søte dere er. Hun/han fokuserer på helt andre ting som er ballett relatert. Og de lærer alle elmenetene som tidligere har blitt nevnt.

Som sagt så har jeg selv tidligere danset ballett i 14 år, og jeg ingen aning hva du refererer til når du sier at vi som har danset ballett har møtt mange fordommer og misforståelser. Hvor får du dette fra? jeg leste gjennom inleggene en gang til, og kan ikke se noen som har bidrat informasjon til den kommentaren!? Jeg har overhodet ikke opplevd hverken fordommer eller misforståelser i min erfaring med ballett. Og at du forsterker det - absolutt ikke! Den innflytelsen har ikke dine 'rosa-hysteri' meninger på meg.

Hva gjør du hvis jeg kan spørre, hvis din lille jente vil ha på seg rosa kjole/skjørt og klunke rundt på høyhelte sko og leke prinsesse? Streiker du fullstendig mot alt rosa, eller får hun lov og ha litt rosa ting slik som alle andre små-jenter i hele verden alltid har hatt og alltid vil ha? Eller hvis hun faktisk har virkelig lyst til å danse ballett sammen med venninene sine? Hva da?

Ballett er flott for små jenter på så mange nivå, uansett hva mødrenes motivasjon er. Det stryrer ikke hva utbyttet fra ballett timene gir jentene.

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg tar feil i at det finnes fordommer og misforståelser omkring hva ballett er, men hvis jeg har beklaget noe som du ikke synes er å beklage, så baklager jeg det!

Det du spør om, har jeg allerede prøvd å forklare i innleggene over, så jeg viser til dem hvis du vil ha svar.

Hvis du ikke synes dette er verdt å diskutere, eller ikke forstår hvorfor vi skal diskutere det, så trenger du vel ikke være med i diskusjonen?

Det virker ikke som at du tåler at noen har andre meninger enn deg. Har ikke jeg lov til å være kritisk til hvordan jenter og gutter sosialiseres? Vet du hva sosialisering er, forresten? Hvis du tror at det er det SAMME om en sier "så søt du er" eller "så flink du er", eller at det er det SAMME hvilke motiver foreldre har for å sende jentene sine på diverse aktiviteter, så skjønner du ikke så mye av hva sosialisering er.

Du liker tydeligvis heller ikke at noen ikke er klart FOR eller klart IMOT noe, og at de ser både negative og positive sider ved en sak. Som regel går det an å se en sak ut ifra mange ulike perspektiver. Det er det jeg prøver å gjøre. Hvis du ikke er åpen for dette, blir det vanskelig for meg å diskutere med deg.

Skrevet

Jeg vil også presisere at jeg ikke har påstått at ballett ER en prinsesseskole, eller at det bidrar til rosa-hysteri. Da bør du lese det jeg har skrevet en gang til.

Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig for deg og diskutere ikke bare med meg, men med de fleste.

Jeg vet veldig godt hva sosialisering er, takk for den du.

Jeg har aldri hatt noe problem med og se ting fra forskjellige synspunkter. Jeg har ikke noe imot at noen er klart for eller klart imot noe.

Og du gir absolutt ikke utrykk for at du ser dette emnet fra ulike perspektiver. Det er ikke det du prøver og gjøre. Du er ikke kritisk, - men dømmende mot mødre som sender sine jenter til 'prinsesse-skoler' og som bare er opptatt av hvordan jentene ser ut, og anklager de for og 'slenge seg på' en bølge du kaller 'rosa-hysteri'.

Det må jeg si du, for en måte og diskutere på. Ikke gi deg selv for mye ros for å se ting ulike perspektiver, for der har du mye og lære. Du kan jo begynne og lure på hvorfor det tok en hel uke før noen i det hele tatt svarte på inlegget ditt? Der er jo ditt første svar!!!

Lykke til med rosa-prinsessen din, ha en god kveld!

Skrevet

Jeg ville bare starte en fredelig diskusjon om noe jeg er opptatt av. Jeg synes det er så utrivelig når det kommer slike aggressive og sarkastiske svar. Huff!

Jeg synes vi i hvert fall skal holde de andre sine unger unna hvis vi absolutt må komme med sarkasmer. En ting er at du er sarkastisk mot meg, men du trenger ikke trekke datteren min inn i sarkasmen slik du gjør til slutt her.

(Datteren min har forresten masse rosa ting, og får lov til å pynte seg og leke prinsesse når hun vil det!)

Jeg håper jeg ikke blir møtt på denne måten igjen hvis jeg skal introdusere flere temaer her.

Skrevet

Nei vet du hva, jeg tror du trenger en realitets sjekkk. Du startet ikke en fredelig diskusjon, du kom inn med ett innlegg som var dømmende mot mødre som puttett jentene sine i ballett timer. Kommentarene du hadde mot meg senere var ikke bare sarkastiske men dømmende mot meg også. Plutselig uttaler du deg om hva slags 'person' jeg er, dette til noen du aldri har møtt. Og husk på at når du kommer med kommentarer om 'prinsesse-skoler', 'rosa-hysteri', opptatt med utseende osv. - så er de kommentarene ikke bare dømmende og støtende mot disse mødrene, men også deres døtre!!!

Så du vil fortelle meg at jeg er slem fordi jeg trkker inn din datter etter at du har trukkett inn alle norske døtre som danser ballett. For en hykler du er. du kan dømme andre, men tåler ikke at det kommer tilbake til deg. jeg ahr 2 døtre selv, og jeg ønsker ikke datteren din noe annet enn alt godt! -THE END -

Skrevet

Hej!

Jag har inte läst genom alla svar du har fått, så...med risk för upprepningar (gjentagelser) så vill jag säga min åsikt..

Jag har också introducerat ballett för min dotter. Hon är 5 år. Och jag undrar också var många föräldrar har sina tankar när de kommer med jenta si i fullt prinsesse-utstyr till danslektionerna. Är det ingen som tänker över konsekvenser överhuvudtaget? Är det liksom bara: "Oj, oj, så söt dattra vår är i rosa från topp till tå!"

Fokuseringen blir på något helt annat än det ballett borde "dreie seg om".

Före ballettlektionen börjar står de här jentene och studerar varandra och fäller kommentarer om de som har de vackraste kläderna.

Är det en skönhetstävling de ska möta upp till????

Är det det föräldrarna vill?

Det sätter onödigt press på de andra barnen, som fort vekk tror att det inte duger med vanligt träningstøy i lektionerna - och det sätter press på de andra barnens föräldrar.

Tänk lite längre än vad näsan är lång!

Följ med på hur barnen reagerar och vad det blir fokuserat på.

Det skrämmer mig hur lättlurade, speciellt mammor är, när de går i butiker, som den ena efter den andra frestar med prinsessekjoler (+++), bara MÅSTE köpa...

Hur i vida världen ska ungarna lära sig att stå emot köpepresset, när vuxet folk inte gör det.

Jag tycker också att mycket av det som ligger i butikshyllorna är sött, men...jag måste inte på liv och död ha det hem med mig. Det får ligga kvar i hyllan - och jag och dottern är lika lyckliga för det! Och det bästa av allt är att vi inte bidrar till att andra känner sig mindre värt, eller fulare.

Ballett ska vara ballett, tycker jag. Prinsessklänningar hör hemma på fest eller i leken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...