Gå til innhold

dere som ikke lar barna gråte/skrike

Anbefalte innlegg

Skrevet

-carina-

Jeg er enig i at de ikke skal ligge å gråte men blir jo litt fortvilet og ikke minst utslitt av en baby som ikke vil sove... Sånn er det visst å være mamma...

Forsøker å høre litt på råd jeg får, men det funker jo ikke alltid likt på alle barn og gråting har vi i grunn konkudert med at ikke passer oss:)

Har en babybjørn, men føler det blir feil om vesla skal være limt fast til meg hele dagen og kvelden...

Men mange takk for gode råd!

Og til alle som svarer, jeg leser, tar imot gode råd med STOR takknemlighet og forsøker mitt aller beste å finne det som passer for oss...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mari, kamillaen, Sweet Amber;

Takk for deres erfaringer og råd. Her er mye prøvd ut frem til nå, vugging, kosing, stryking på kinnet, trilling med vogna rundt i hele leiligheten, trilling over dørkarm osv osv...

På dagen så kan en av de overnevnt fungere helt fint men etter nattstell funker det ikke...

Har for første gang i kveld forsøkt å la henne hyle litt, tok henne opp når jeg ikke hadde hjerte til å la henne ligge lengre, da var hun gjennomvåt av svette. Tror jeg gråt like mye som henne gjennom prossessen s det skal aldri noengang forsøkes igjen! At noen kan anbefale noe slikt burde vært ulovlig! *banner og forbanner de som ga meg rådene*

Tusen takk damer, veldig godt å høre deres erfaringer, jeg skal forsøke meg frem til jeg finner en løsning som fungerer og passer for OSS:)

Har en følelse av at det blir kosing, pupp og samsoving i større grad samme hva svigersøstre, venninne og svigermor sier... (forøvrig der de fleste rådene kom fra, grrrrrrrrr)

Nå har vesla sovnet søtt etter å ha fått på tørr pysj, masse kos fra en superleiseg mamma som synes dette var helt forferdelig, litt pludring og enda litt mer kos:)

Skrevet

hvordan er kvelds rutinene dine? da min var så liten..måtte jeg bare drømme om at han tok kvelden 19-20...her var det kveld rundt midnatt. hun har ikke vondt i magen da? hvordan oppfører hun seg på kvelden?

Skrevet

Samme hos oss. Han begynte først å legge seg kl 20 når han var 5mnd (for to uker siden). Før det la han seg stort sett ved midnatt. Jeg er helt imot skrikekur, og dessuten anbefales ikke de kurene før babyen er over 6mnd. Har alltid tatt han opp igjen når han skriker, men han får ikke komme inn i stua igjen. Når det er sagt har jeg av og til gått ut av rommet og latt han ligge og skrike i 5 minutter for "time-out" for meg selv når han har skreket i timesvis og jeg følte at jeg måtte ha en pause. Han hadde ellers låsninger i nakken, dette ble oppdaget og behandlet ved 5mnd alder. Etter første behandling la han seg kl 20 for første gang og lar seg nå roe når jeg tar han opp, det gjorde han ikke før.

Lykke til!!

Skrevet

Leste tråden din igjen og ser at hun er bare 9uker. Ville aldri latt en så liten baby bare ligge og skrike.Huff, ville ikke hørt på de rådene-hadde aldri klart det heller. Har tatt opp og holdt han inntil meg. Godt å kjenne at den lille kroppen roer seg og faller til ro, selv om man må gjøre det noen ganger før de sovner:-)

Skrevet

Anonym;

kveldsrutinene er søm følger; av med alle klær og bleie, lufte stumpen mens mamma ordner vann enten til bad eller vask. (bader ikke hver dag)

Bader ca et kvarter (eeeeeeelsker å bade) og så er det tørke og lufte stumpen litt til, talkum rundt halsen, under armer og i lysken, krem der hun er tørr, sink på stumpen og så på med bleie og pysj. Lese Tassen bok sammen, mate, rape og kose litt, så over i egen seng, hyyyyyyyyyle...

Dersom hun ikke bader får hun massasje i stedet. Dette blir ca annenhver dag...

Hun sovner tidlig hos svigersøs, uten gråt...

Hun får normal ikke nattstellet før hun gjesper første gang om kvelden, når hun gjesper begynner vi (mellom 19 og 1930) hun er synlig trøtt når vi går på soverommet for å lese bok...

Hun har ikke vondt i magen, hatt en periode med det tidligere, nå går det hardt på minifom om jeg har spist noe jeg frykter skal plage henne...

Hun er blid som ei sol, pludrer og koser i massevis helt til hun legges/lyst skrues av...

Skrevet

Fikk maibaby06

Takk for dine erfaringer:)

Er så enig med deg, i allefall nå som jeg har gjort et forsøk... Hadde dedt virket hadde det jo vært en annen sak, men jeg mener 10 min holder jeg, noe mer enn det er ikke bra for hverken meg eller henne, i allefall ikke ennå... Stakkars jenta mi...

Og det å kjenne at de roer seg eller sovner i armene er helt fantastisk! Jeg elsker den følelsen av virkelig å være det beste hun vet om i hele verden:)

Skrevet

Har lest tråden og fikk litt vondt i hjertet. Jeg må si at dere som har fått anbefalt å la de små babyene deres skrike, har fått virkelig dårlige råd! Jeg trodde det var opplest og vedtatt at barn under 1 år ikke blir bortskjemt av å bli tatt opp når de gråter. Dette er noe de trodde for en generasjon tilbake.

Når de er så små som 9 uker trenger de en stor, voksen, varm kropp å falle til ro inntil. Husk at de nettopp har bodd inni kroppen din. Personlig så mener jeg at babyer har det best med å få være mest mulig inntil foreldrenes kropp, gjerne sove på brystet e.l. og få pupp når de vil. Da tror jeg man får rolige og harmoniske barn:)

Du virker uansett som en veldig fornuftig og god mamma, HI som lytter til instinktene dine og hjertet ditt.

Lykke til med sovingen!

Skrevet

Min datter er akkurat som din, og vil ha med seg alt som skjer. Jeg kan gå rundt og underholde henne i timesvis, og hun blir trøttere og trøttere. Jo mer trøtt hun blir, jo mer nekter hun å sove. Så blir hun overtrøtt og klager, men nekter enda mer å legge seg. Slik holdt vi det gående i ukesvis. Hun kunne være våken 12 timer i strekk!

Men min mann sa heldigvis at jeg gjorde henne en tjeneste ved å la henne klage litt, gråte, ja til og med skrike dersom det er hva som skal til for at hun skal få seg en blund. Så nå prøver jeg å legge henne litt før hun er overtrøtt. Hun klager i noen minutter, og så sovner hun.

Nettene er blitt en drøm! Nå bare legger jeg henne i sin egen seng ca kl 21, synger vuggevise og sier Natta. Så sovner hun uten å klage mer. Hun er myyye lettere å legge om kvelden dersom hun har sovet litt på dagtid. Hun våkner for mat en eller annen gang mellom kl 2 og 8. Deretter sover hun videre til ca 9.

Før var det pupping i søvn, samsoving, mye grining i sengen etc, men nå går alt mye bedre. Vi får god søvnkvalitet alle sammen!

Her begynte vi å få gode rutiner på søvnen for ca én uke siden, og da var hun 11 uker gammel.

Lykke til!

Skrevet

Hei tillab, ikke hørt fra deg siden bim (er ikke ofte her inne...), så koselig å høre at alt er bra med dere !!

Vil bare si at kroppskontakt er noe av det viktigste for disse små, de er jo vant til å være inne i magen og nå skal de plutselig ligge for seg selv...? Nei det tror jeg ikke på. Jeg har løst problemet med at Guro sover ved siden av meg om natten og tar puppen når hun vil ha den, da sover vi så godt så :-) Om dagen er vi ikke så nøye på det, da sover hun på armen min eller ved siden av meg på sofaen. Er også en fin måte for deg å slappe av litt på, å ligge ved siden av babyen for å roe henne ned. Hvis du har rygg til det, kan du jo bruke bære sele også.

Gjorde det samme med eldste datterren min. Soving har alltid vært noe positivt her i huset, vi har aldri latt henne skrike eller sagt at hun må legge seg, og hun er den eneste fireåringen vi vet om som spør om å få gå og legge seg før barne tv...

Lykke til !!

Skrevet

Slik var det med vår klump også. Hun ville absolutt ikke sove om dagen og det gikk faktisk utover nattesøvnen. Hun ville kun ligge oppå oss, også om natta. Men hun hadde kolikk, vet ikke om din har det. Siden du ikke sier noe om det, tenker jeg hun ikke har det. Hehe.

Det hjelper faktisk å få dem til å sove bedre på dagen. Vi jobbet instendig med det, og dermed ble nattesøvnen også MYE bedre. Hun ligger fortsatt i senga vår, men hun sovner fort og sover som regel godt. Det må sies at det ble en del laaange trilleturer og mye byssing for å etablere et slags mønster på dagen, men nå sover hun 2 eller 3 ganske lange blunder på dagtid: Måtte selvsagt ta utgangspunkt i hennes eget mønster, så jeg burde heller kanskje kalle det å utvikle en vane. Vi står opp mellom 6 og 7. Hun er trøtt igjen mellom 9 og 10, sover en times tid. Trøtt igjen rundt 12-13 og sover litt, og trøtt igjen rundt 16. Vi legger henne rundt klokka 20 etter et fast kveldsrituale som vi gjennomfører akkurat likt hver kveld. Begynte da hun var ca på samme alder som din. Nå er hun 13 uker.

:)

Skrevet

Jenta mi er snart 4 mnd, og jeg har latt henne sovne på fanget. Gradvis har hun blitt trygg nok til å sovne av seg selv i senga. Men babyer er jo individualister.

Skrevet

Jeg hadde også satset hardyt på å få god søvn på dagen. Trill lange trurer ol slik at det blir flere lurer på over en time.

Søvn avler søvn, det tror jeg fast og bestemt på.

Dessute hadde jeg prøvd å starte nattstelle i god tid før første gjesp, er oftere lettere å legge en glad og fornøyt baby enn en som er trøtt.

Her sovner iallefall lillegutt best på den måten.

Hvis hun sover i seng kan det være en idee at lange ssenge mindre ved hjelp av puter ol.

Lykke til !

Det er forresten 6 mnd som er alderen for når man kan starte med skrikemetoden. Før det heter det at barna ike har evne til å lære. Slutter de å gråte da er det visstnok fordo de aksepterer at de er forlatt.... Ikke at de skal sove.

Skrevet

Vi steller begge de minste barna sammen i halv sju-tiden. Lillegutt legger seg uten å kny, mens veslejenta gjerne er våken i lang tid fremdeles.

Jeg har Ingeborg på armen, og legger henne i vognbagen i stua når jeg ser at hun begynner å bli trøtt om kvelden. Hvis hun da ikke roer seg, tar jeg henne opp igjen og gir henne pupp eller kos eller det hun vil ha. Hun er bare litt over 3 mnd, og ennå ikke klar for dette med rutiner osv.

Personlig har jeg ingen problemer med å la henne regulere dette selv, og jeg vil ikke at hun skal gråte seg i søvn.

Av erfaring vet jeg at dette retter seg etter hvert. Mine to eldre barn har hatt det helt likt, og de har vært greie å legge tidlig om kvelden fra ca 6-7 mnd alder, uten at de må gråte seg i søvn:-) Det å sove gjennom natta derimot, er en helt annen historie....

Skrevet

Du har fått så mange svar at jeg ikke orker lese gjennom for å se om noen har svart det som jeg skal si, så du får bære over med meg hvis du har fått samme råd 100 ganger. ;-)

Jeg tror kanskje rett og slett datteren din er litt liten til å finne roen selv. Noen gjør det tidlig, andre gjør det sent. Først den siste mnd har Linea begynt å finne roen på egenhånd på kvelden. Før måtte hun bysses eller ammes i søvn. Nå får hun pupp (sliter med å holde henne våken mens hun spiser) og så legger jeg henne i senga. Etter maks 10 min sover hun. Før sovnet hun stort sett bare ved puppen eller i vogna i bevegelse på dagtid, nå ser jeg når hun er trøtt og kan legge henne rett i senga uten pupp for små dupper. Tror de vokser seg inn i en bedre rytme etterhvert. Sikkert lurt å la henne vende seg til sengen, og hun kan godt ligge og klage litt, men at hun skal skrike synes i hvertfall ikke jeg er rett når hun er så liten. Etterhvert som du blir bedre kjent med henne (og tro meg; det skjer nesten over natten rundt tre mnd) så skjønner du fort hva som skal til i forskjellige situasjoner. Jeg trodde aldri jeg skulle få en baby som roet seg og ville sove i 7 tiden, men nå har jeg plutselig forstått når hun vil sove og funnet ut et rituale som funker for oss.

Lykke til. Det blir bedre skal du se. (og akkurat når du føler du har fått en fin rutine, bestemmer babyen seg for å snu rundt på alt igjen!!)

Skrevet

fru pigalopp;

nå tilhører jo svigermor og svigersøs forrige generasjon og enda litt;)

Kanskje derfor... Men jeg ringte svigermor i gårkveld mens vesla hold på som verst, hun var jo enig med meg i at det ikke kunne være sånn...

Og i natt har vesla sovet en stund i egen seng før hun flyttet oppi til meg for å koses med:) Deilig!

Skrevet

Trolltussa73; kanskje jeg bare har 14 dager til med dette foran meg da:) *krysse fingre*

Sutre litt er lov, det affiserer meg ikke så mye, klarer jo ikke holde henne helt fornøyd hele tiden dessverre;) (skulle gjerne, men det er nok umulig...)

Stort sett er vesle veldig blid og glad og når hun først har sovnet så sover hun godt og lenge ikke minst.

Skrevet

Hu her var å HÅPLØS i mange mnd...

Nå er hun 5 mnd og det er bedre!!

Men hun kan fortsatt ikke bare legges ned. Krever fortsatt en del service før hun sovner. Men merker at det gradvis blir bedre! Så det er jo et lys i enden av tunnellen...

Skrevet

Kanskje hun har vondt i magen? Tror de med kolikk, luft i magen eller magevondt får det værre når de legges ned på ryggen.

Skrevet

Hallo tillab *og lille embla*!

Vi har en sønn som nå er 8 måneder. Helt siden fødselen har vi slitt med søvnen hans. I begynnelsen klarte han aldri å sovne av seg selv. De førset månedene ble han ammet i søvn, og dette fungerte veldig bra.

Da han rundet 4 måneder, ble alt straks MYE verre!! Da hjalp det ikke å amme han i søvn, nei da måtte vi bysse han i søvn. I tillegg våknet han omtrent annenhver time natten gjennom og måtte bli bysset i søvn igjen.

Jeg forsto raskt at alt ikke var som det skulle med han. Tok han med til forskjellige behandlinger. Det som til slutt hjalp gutten min var osteopati/kraniesakralterapi. Etter disse behandlingene fant han ENDELIG roen, og da han rundet 7 måneder ble han som en helt ny gutt. Da kunne vi bare legge han ned i senga når han ble trøtt, men FØR han ble overtrøtt, og så sovnet han av seg selv enten med en gang eller etter en liten stund med småbabling... Både på dagtid og nattestid. Han sover nå også gjennom nesten hele natten. I løpet av 12 timer våkner han 1 eller 2 ganger bare, og det er heeeeelt ålreit for oss! :-)

(Du kan forresten lese hele historien vår her, om du orker og har lyst:

http://www.kiss-kiddforum.com/phpBB_norsk/phpBB/viewtopic.php?t=261)

Men hos oss har vi egentlig hatt en rytme fra ganske tidlig der han har sovnet i 19-tiden. Men han var også en gutt som var veldig nysgjerrig og som ville få med seg mest mulig!

Jeg har alltid vært imot å ta skrikekuren på gutten vår. Jeg har alltid ment at ting går seg til etter hvert, og at vi skulle gjøre ting som fungerte for oss der og da, uten tanke på at vi "skjemmer" han bort. En periode hadde jeg han også i senga vår hvor han fikk fri tilgang til puppen. Men etter en stund så ville han ikke det mer heller...

I dag sover han i sin egen seng på sitt eget rom, og vi har det bare helt strålende! Og jeg er såååå glad for at vi aldri lot han ligge og skrike!

Dessuten er 9 uker ALTFOR tidlig til det! Jeg har hørt at man kan begynne med det når barnet først er 6 måneder.

Huff.. Ble et rotete innlegg dette her.

Men tenkte jeg bare skulle fortelle deg en ting:

Følg hjertet ditt og ikke hør på hva alle andre sier!! Gjør det som føles riktig for deg og dere! Da slipper du i hvert fall dårlig samvittighet i fremtiden for ting du gjorde men som du kanskje ikke følte var riktig!

Det er veldig mange som sliter med søvnen den første tiden, men det blir alltid bedre! :-)

Ønsker dere lykke til! Håper det ordner seg snart for søvnen til jenta deres! :-)

Skrevet

Og en ting til:

Gi jenta di så mye kos og nærhet som hun trenger og ønsker! Og kos deg samtidig mens du gir henne det! Det finnes faktisk ikke noe deiligere!!!! :-) Absolutt ingen blir bortskjemt av mye nærhet!!

Skrevet

på dagen går jeg tur med henne til hun sovner, sovner som regel fort da, sover så godt i vognen sin.

og kvelden ammer jeg henne i søvn eller bysser hun i søvn.

Har faste leggetiden så hun vet jo at det er sovetid når vi sluker lyset og begynner å bysse.

hun er snart 8 mnd og har holdt på sånn siden hun ble født nesten, orker ikke skrikekur, men skal snart finne på noen annet så hun lærer seg å sovne alene..... begynner å få litt vondt i ryggen her... hehe

Skrevet

Go'Guffen

Vondt i magen/kolikk har vi heldigvis eliminert:) *bank i bordet*

Skrevet

wow!

så mange flotte svar jeg har fått! Er helt overveldet jeg!

I dag har vi vært masse i aktivitet og vesla har sovet kjempesupergodt! Kvelden gjenstår og det skal bli spennende å se hvordan en dag med mye søvn påvirker leggingen... I kveld er ikke pappaen hjemme så da er det mulig jeg bare beholder henne i senga med meg, hun pleier å like det:)

Tusen tusen takk alle dere som har fortalt om deres hverdag med de små, kommet med gode råd og erfaringer. Jeg plukker litt her og litt der etter hva jeg føler er rett for oss, så får vi se hvordan det går fremover!

Nok en gang, takk:)

Og noen som har lagt merke til at INGEN sur anonyme har sneket seg inn og slengt med leppa ennå!? Er et mirakel:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...