Gå til innhold

Til dere som har hatt epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe angående epidural:

1. Syns dere den var vond å sette?

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis?

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute?

4. Ville dere valgt epidural neste gang?

For å svare litt selv:

1. Jeg syns den var fryktelig vond å sette.

2. Den virket den første tiden, men smertene ble nesten uutholdelige mot slutten. Syns det er rart med tanke på at epiduralen skal være så god en bedøvelse, lurer på om min epidural ikke satt godt nok.

3. Epiduralen ble skrudd helt ned til pressriene startet, men jordmor sier at ved fleregangsfødende så får den stå på helt til barnet er ute.

4. Derfor vil jeg nok tross alt velge epidural neste gang også! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Syns dere den var vond å sette?Nei,merket det ikke

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis? virket helt til de skrudde den av

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute?ble skrudd av og satt på drypp

4. Ville dere valgt epidural neste gang?JA,uten tvil=)

Skrevet

Kjente ikke så mye at legen satt den.

Virket veldig godt på meg. Men de måtte skru av epiduralen og sette opp rieforsterker-drypp fordi riene mine ble borte.

Fødselen endte med keisersnitt, så ja, jeg hadde epidural til gutten ble født.

Ville absolutt valgt epidural neste gang også.

Skrevet

1. Det var ikke så ille å sette den, var mest ille å skulle sitte i ro..grr,

2. Virket supert på meg..Ble litt lam i ene beinet da.

3. Ja, den ble avslått til pressinga..

4. Ja, jeg hadde tenkt til det, men så var fødsel nr to helt anderledes, og jeg hadde "ikke" vondt :P Men en annen gang ser jeg ikke bort fra at det blir epidural.. ;)

Skrevet

Vel...Etter å ha hatt veer med under 1 minutts mellomrom i 3 timer var stikket av epiduralen som peanuts å regne.

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis?

Den virket umiddelbart og jeg kjente kun de kraftigste riene. Det var som å komme til himmelen.

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute?

Den ble slått av under pressingen.

Definitivt!!!!!

Skrevet

1. traff ikke før på 5. forsøk men syntes ikke det var vondt å sette den, heller vondt når de bommet.

2. var som natt og dag med epidural. Fikk ikke vondt i det hele tatt, bare ubehag.

3.hadde den på hele tiden

4. vet ikke om jeg skal ha det neste gang, helst ikke.

Skrevet

Jeg har ikke fått epidural. Ville ha, men fikk ikke pga diverse omstendigheter. Gikk ikke særlig raskt eller noe, men fikk nå ikke.

Reagerer på at dere sier dere ville valgt det flere ganger, fikk dere virkelig lov til å velge selv? Heldige dere er!!! Jeg fikk ikke velge og syns det er ganske bittert. Lå med en times pressrier i tillegg til 15 timers rier før dette og var helt utslitt på sluttten. Sikkert derfor jeg lå med pressrier i en time.. Er det bare på mitt sykehus de er så strenge på epiduralen? Hmm...

Skrevet

Har bare en ting å si:

Har du født MED epidural, så føder du ikke UTEN igjen for å si det sånn:-)

Skrevet

Fikk ikke epidural jeg! dem sjekka åpninga for seint.... Hadde 8cm da dem endelig ville sjekke..

Skrevet

Jeg synes ikke den var vond å sette

Jeg har akkurat samme opplevelse som deg når det gjelder hvordan den virket. Virket godt en stund og jeg fikk slappet godt av, spist litt og i det hele tatt samlet litt energi. Men etter en stund ble smertene nesten uutholdelige og mye værre enn før jeg fikk satt epiduralen. Vet ikke hvorfor dette skjedde.

Epiduralen ble skrudd helt ned, men jeg kjente ikke pressriene noe særlig.

Jeg vil velge epidural igjen.

Skrevet

rart de var så strenge på det da, men de hadde vel sine grunner. Jeg fikk epidural etter 31 timer med rier og det ble bestemt at jeg skulle få riestimulerende drypp og da krevde jeg epidural først. Var så utslitt at de dro Martin ut med vakum, så er veldig glad for den epiduralen ;)

Skrevet

1. Syns dere den var vond å sette? Nei, ikke vond å sette, men vondt å ligge i ro med rier

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis? Syntes den virket godt den første halvtimen, så ble det like vondt og verre.... (men vet jo ikke hvordan det hadde vært uten da, men leser om de som spiser og sover etter epidural...hehe. ikke nært det nei). Kjentes som om den tok en del av ryggsmertene, men hadde et voldsomt press nedover som var vooooondt

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute? Ble skrudd ned under pressingen tror jeg

4. Ville dere valgt epidural neste gang? Valgte ikke epidural selv, måtte pga setefødsel. Om jeg får velge neste gang så vet jeg ikke om jeg tør uten, synes jo det var kjempevondt MED så hvordan er det da uten? ugh

Skrevet

1. Kjente ikke at legen satt epiduralen.

2. Den virket godt under hele fødselen. Riene kjentes ut som kynnere.

3. Hadde epiduralen på helt til baby'n var ute.

4. Ville helt klart hatt epidural igjen!

Min første fødsel var uten epidural, det var (og er) det verste jeg noen gang har opplevd! Så denne gangen var epiduralen forhåndsbestilt. Kan ikke sammenlignes med å føde uten! Følte egentlig ikke at jeg hadde vært i gjennom en fødsel etterpå denne gang!

Skrevet

Hei lilemo.

Jeg fikk heller ikke epidural ved min første fødsel, selv om jeg var 11 timer på føden og fødselen tik 16 timer. Men andre fødselen fikk jeg "bestillt" det!

Skrevet

1. Nei, syns ikke den var vond å sette

2. Ja, virket veldig godt. Kjente selvfølgelig smertene fordet, men tok de værste toppene. Mot slutten var det utrolig vondt, og tørr ikke å tenke på hvordan det ville vært uten epirdual. Min funket også mest på kun den ene siden..

3. Ja, epiduralen ble slått av ca 10 min før pressingen startet.

4. JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

1. Nei det var ikke vondt å sette den syns jeg. Bedøvelsen var litt vond, eller rettere sagt det var vondt da legen prøvde å finne hvor han skulle sette den. Han var hardhendt. Men stikket var ikke vondt.

2. Virket superbra! Dempet ikke riene, men jeg merket dem ikke lenger- helt til pressriene startet. Da var det j.vondt. Lurer på hvordan det hadde vært uten epidural.

3. Epiduralen sto på til han var ute (mener jeg å huske)

4. Jeg tar mer enn gjerne epidural igjen!

Skrevet

Førstegang kjente jeg ikke at de satt den pga sterke rier hele tiden og var utslitt.

Andre gang syntes jeg det var vondt siden de da satte den før jeg fikk rier.

Virket veldig bra:)

Ble ikke skrudd av noen av gangene.

Jeg skal ikke ha fler epiduraler....heeeelt ferdig med å føde barn:)

Skrevet

1. Syns dere den var vond å sette? Nei

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis? Ja, virket godt.

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute? Satt på drypp. Grusomt å gå fra helt smertefrihet til intense smerter. Mista den naturlige trangen til å presse.

4. Ville dere valgt epidural neste gang? Nei!!! Fødte uten noe smertestillende ved siste fødsel. Helt annen fødsel og kroppen ordnet opp selv.

Skrevet

1. Syns dere den var vond å sette? Nei, hadde egentlig ikke særlig lyst på epidural fordi jeg syntes det virket skummelt, men det var ikke vondt i det hele tatt å sette den

2. Virket den godt på dere? Under hele fødselen, eller fikk dere sterkere smerter underveis? Tok toppen av smertene, men kjente fortsatt riene godt. (hadde vel drevet på i 11-12 timer da de satte epidural, fødselen var igangsatt). Riene dabbet av etterhvert, så de måtte skru ned epiduralen og gi drypp.

3. Ble epiduralen avslått til pressingen, eller fikk dere ha den på til ungen var ute? Den ble skrudd ned en stund før pressingen i hvert fall pga at riene dabbet av, vet ikke om den var helt avslått (men regner vel med det?)

4. Ville dere valgt epidural neste gang? Det kommer helt an på hvordan fødselen blir. Håper det går greit uten neste gang egentlig, siden jeg håper pressfasen blir enklere/kortere uten epiduralen.

Skrevet

Jeg fikk epidural, hadde egentlig ikke noe valg fikk jeg beskjed om, etter å ha hatt veer i nesten 4 døgn var jeg så sliten at jeg ikke hadde klart meg gjennom fødselen uten. Men:

1. Den var overhodet ikke vond å sette. Bare ubehagelig å måtte sitte så sammenkrøpet med ryggen, særlig under riene.

2. Den virket fantastisk under hele fødselen. Jeg fikk drypp før jeg fikk epidural pga uregelmessige rier, så hadde heller ikke problemer med at den dempet riene heller. Epiduralen reddet fødselsopplevelsen for meg, det var som å komme til himmelen.

3. De skrudde den av når pressingen startet, men epiduralen virket helt til etter fødselen var over. Den virket så bra at jeg ikke trengte ekstra bedøvelse til syingen heller.

4. Vanskelig å si om jeg vil ha epidural neste gang. Kommer an på hvordan fødselen forløper. Dersom jeg får en rask fødsel neste gang, kan det hende jeg velger å la vær. Fikk også beskjed om at jeg hadde en helt perfekt satt epidural, og ikke sikkert den vil virke like bra neste gang.

Skrevet

1 Jeg husker ikke. Tror ikke det...

2 Den virket hele tiden, men den "tok" riene, så de måtte skru opp dryppet, etter en stund økte de dosen med epidural også.

3 Småen ble tatt med tang pga. mange ting, så epiduralen var med hele veien... Kjente derfor ikke pressriene, men kjente utenpå at magen ble hard og jeg hadde en ri.

4 NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg ble satt igang, og fikk med en gang utrolig vonde rier. Fikk satt epiduralen, men den fjernet riene og gjorde fødselen lang og slitsom! Ville helst føde uten mye smertestillende, og tankene jeg hadde om epiduralen stemte.

Er helt uenig med Luca. Ville ikke valgt det med neste med mindre jeg følte jeg var nødt til det. Hadde epidural med eldste gutten, og med andremann fødte jeg uten noe smertestillende, og det var en mye bedre fødsel.

MEN: Første gang følte jeg (selv med min sprøyteskrekk) at det var rett å sette den, og hadde fødsel nr. 2 forløpt likt som den første, ja da hadde jeg valgt epidural om igjen. Slapp heldigvis det!

Skrevet

1. JA, Den var jævlig vond å sette.. Nesten det vondeste ved hele fødselen. Han teite legen bommet jo hele tiden..

2. Den virket bra helt til pressriene begynte. Klarte til og med å sove et par timer.

3. fødselen endte i hastekeisersnitt, så hadde epidural helt til ungen var ute ja.

$ selv om det var veldig deilig å få Epidural, tror jeg at jeg vil prøve å klare meg uten neste gang. Hadde planer om det denne gangen også, men etter 14 timer med rier uten noen fremgang begynte jeg å bli sliten. Dessuten satt de meg på drypp, så da mente jordmoren det var best med epidural da.

Skrevet

-nei den var ikke det, merket den nesten ikke men det var vanskelig å ligge stille under riene når han holdt på å sette den.

- den virket kunn på den ene siden av meg. den ene hofta mi var helt gåen mens den andre var følelsesløs:)

-jeg vet ikke i grunn. tenkte ikke på det. men tror den ble skrudd av.

ja men jeg ville prøvd litt lenger uten tror jeg bare for å teste kroppen. fikk den på snaue 4cm.

Gjest Mamsidaisy
Skrevet

1. Nei, syntes ikke den var vond å sette, men p-y-t-o-n å måtte sitte så stille mens han fomlet bakpå ryggen min... grrr...

2. Virket kjempebra hele veien

3. Da pressriene skulle være der merket jeg ingen ting, så de prøvde å skru ned på epidural og opp med ristimulerende. Virket dårlig, så jeg måtte presse på rent instinkt + få vacuum på baby.

4. Hadde en åpen instilling til fødsel nr 2. Ville så langt som mulig prøve meg uten (nettopp pga manglende pressrier, vacuum + baby nr 1 på nyfødtintensiv fordi han fikk lite oxygen når pressing tok så lang tid...).

Fødsel nr. 2 ble en helt annen opplevelse. Klarte meg kjempefint med støtte fra mannen min, bevege meg rundt osv. lenge. Da fostervannet kom plutselig gikk jeg fra 3 til 10 cm åpning i løpet av et par minutter og det var en heller j...lig følelse, men jeg fikk lystgass som hjalp til å roe det hele ned. Og så fikk jeg lov å presse.

En fantastisk opplevelse!! Kjente alt som skjedde underveis, kroppen jobbet på en helt annen måte. Fikk baby på magen og kjente meg sterk og klar hele veien.

Angret ikke på epidural med nr. 1, men skulle jeg velge å få et barn til er jeg ikke i tvil om å prøve uten igjen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...