Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Mine mistanker ble bekreftet tidligere i dag. :-( Går man på attføring så har en ikke rett på noe annet enn engangssummen. Veit ikke hvordan det er med noen av dere, men dette synes jeg var veldig teit og urettferdig. Føler seg lissom litt mellom barken og veden i systemet da. Både de som går på sykepenger og de som går på dagpenger har rett til fødselspenger, hvorfor ikke oss på attføring? Har tidligere vært i jobb, ble sykemeldt i første svangerskap( 9 år siden), gikk på rehab, og har nå gått på skolei noen år.Betale skatt som alle andre, men har altså ikke de samme rettdighetene... Moro.

Mvh Meg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7175677-f%C3%B8dselspenger-og-attf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet... Er i samme situasjon. Skal være glad som får attføing, men likevel syns jeg dette setter mange kvinner i en vanskelig situasjon. For menn som går på attføring medfører jo ikke dette samme problem. Slik som reglene er nå, at du må tilbake på skolen 6 uker etter fødsel, syns jeg ikke er særlig gunstig, verken for barn, mor eller staten.

Men men...Det gjelder å finnen noen løsninger. Jeg forsøker å få fødselspenger ved å ta ut permisjon 12 uker får fødsel + at jeg jobber en måned til (merker av på meldekortet). Siden jeg var sykemeldt inntill nylig kan jeg på den måten kanskje klare å få fødselspenger.

Et annet alternativ, hvis du er student, er å forsøke å få fødselsstipend. Har du vært i støtteberettiget utdanning (dvs utdanning der du kan ha rett til lån og stipend) i mer enn 6 mnd før fødsel, kan du få fødselspenger. Har du vært student til nå? Når er termin? Rekker du i så fall å være student i 6 mnd før fødsel?

Syns ikke det er så hyggelig å måtte vri hjernen sin for å finne slike løsninger, men hvis det kan føre til at jeg slipper å måtte sette fra meg en liten 6 ukers baby i barnehagen, så er jeg villig til å stå på.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...