Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 seriøs.. tror ikke jeg har vært på do på over en uke.. vet at fordøyelsen går tregere altså, men dette kan jo ikke være normalt!? og hvis jeg er på do ser det ut som et lite rådyr har bæsja oppi der.. tihih.. litt av en beskrivelse! men altså.. hva kan man ta for å få litt fart på magen? som ikke er farlig for lille-mini??? drikker masse vann og spiser fiber hver dag.. kan kanskje spise mer fiber/grovere brød.. hjelp meg?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 hei ser at vi er to i samme båt. prøv og koke opp 1 pk svisker og 1 liter vann sil av kraften og avkjøl den drikk den i passe mengder ,så karnsje det blir bedre .dette er et gammelt kjerring råd som fumker for meg. Hvist ikke så snakk med legen din eller jordmor. ps drikk mye vann,serlig hvist kosten består av mye fiber.fiber suger til seg mye veske. Håper det ordner seg for deg klemm fra en med søster
Lovehearts Skrevet 21. november 2006 #3 Skrevet 21. november 2006 har samme problem, er blitt litt bedre no. er 19 uker på vei. men for ett par uker siden kunne det gå ihvertfall en uke mellom hver gang jeg var ordentlig på do. å når jeg var på do, vare det bare en liten klump
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 samme problemet her også ja...:-( Men spis grovt brød med mye fiber, drikk mye vann, og faktisk så har biola hjulpet meg mye... Drikker det jevnlig for å holde fordøyelsen i gang... Det er også et "avføringsmiddel" som du kan ta når du er gravid og ammende, dupalac eller noe sann - det er mildt og fint, og virker ikke avførende på en slik måte, det bare "smører" systemet sier de - hør på apoteket. Brukte det forrige gang jeg var gravid...
carmen221 Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 Jeg hadde meg et stopp på en god stund,jeg blandet malt (3-4 goe ts) i te. Kan være tilfeldig men var ikke mange timene etter før det hjalp,ellers kan du kjøpe linfrø å blande i en frokost yoghurt. Legg linfrø i vann natten over før du spiser de eller knus dem . Ellers har jeg hørt at lakrisbåter hjelper,ellers kan du ta klyster bare for å hjelpe til litt. Er vel verdt et forsøk??
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Man skal helst ikke bruke klyster... Men biola skal være bra.. Sliter med treg mage selv, så har begynt med biola.. Men for noen uker siden var det helt stopp, å da spiste jeg biola med sviskesmak, å det hjalp veldig! Men drikk litt biola hver dag, og spis noen svisker.. Det skal få fart på saker og ting! Lykke til!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Klyster er ikke det samme som klystex... Klystex kan du kjøpe på apoteket og jeg trodde det skulle være ok, klyster får du kun på sykehuset.. ....etter som jeg har forstått!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Man får kjøpt microlax på apoteket som er klyster.. I pakningsvedlegget står det at det er greit for gravide, å hu på apoteket sa at det var ok å bruke det.. Men jeg ringte legen, og han sa at jeg ikke skulle bruke det, å ringte også jordmor for jeg var så fortvila å hun sa også at det helst ikke skulle brukes.. Så da måtte jeg finne en annen løsning.. Å det går som regel bra det, trur klyster er siste utvei. Men snakk med jordmor først om man føler at det er siste utvei!
maggi 3 Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 jeg har gått gjennom to sv skap med treg mage hver gang.drikker mye vann.fryser flasker med litt vanni slik at vannet er godt og kaldt. spiser knekkebrød og drikker sur melk. linfrø er effektivt men da må en drikke mye for at de skal virke. jeg har kjøpt betalacs eller dulphlacs på apoteket etter 20 uker. Det er ikke farlig å bruke dette en blir ikke avhengig. klyx kan gjøre at en må fortsette med det hele tiden. det er kjhempe viktig å få orden på megen for ellers for du hemmorider som kan være veldig vondt og ubehagelig. jeg har også fortsett med betalacs ?? etter fødselen da det er ubehagelig å gå på do da ,og om en har fått litt hemmorider føles det best å ikke være noe hard i magen
en bergenser & en texaner Skrevet 22. november 2006 #10 Skrevet 22. november 2006 Du er ikke alene der nei Hadde det slik hele mitt første svangerskap. Og denne gangen er det likt. Går ca 5-7 dager mellom dobesøkene... *må le litt nå* Jeg har tettet doen fem ganger allerede HEHEHE! Må jo forsvare meg med at disse doene har litt smalere rør enn doene i norge da... ehehehe...
Xenaen Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Mange gode tips her! Jeg er så "heldig" at jeg ikke tåler appelsinjuice når jeg går gravid (!) da får jeg diare - og da er ikke problemet med treig mage der, nei. Hehe. Ellers så er det en ting som virkelig hjelper meg, og det er branflakes med biola! Det hjelper virkelig. Vi må også huske på å ha tid til å sitte på do, det er ikke bra å skynde seg, da kommer hemorroidene pressende på (ÆSJ ikke sant?) Linfrø som har ligget i bløt (de blir slimete) hjelper også, men jeg har så dårlig appetitt når jeg er gravid, så det går nok ikke!!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 Jeg anbefaler linfrø (kjøpes på helsekost butikk). Drikker en spiseskje i vann med juice hver dag og nå er magen helt normal igjen.
varon Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 Fattig trøst at du er i godt selskap, men fattig er bedre enn ingenting trøster jeg med med..hehe...Jeg har slitt med forstoppelse siden jeg var 20 år (nå 35) og etter jeg ble gravid ble det skikkelig "festlig", at jeg sluttet å røke og drikke kaffe hjalp ikke spesielt heller! Siden akupunktur har hjulpet meg i mange år, var det naturlig for meg å gjøre dette også nå. Nå går jeg èn gang i uken å får nåler, og er nå i snitt på do 2-3 g i uken!! Jeg er overlykkelig, det koster meg 400,- i uken, med det er det vel verdt! Samtidig får jeg hjelp til alle disse andre morsomme plagene, som hemorider, bekkenløsningen,humørsvingninger , energitap osv osv..beste investeringen jeg gjør med meg selv, og kommer til å holde det resten av svangerskapet. Jeg har prøvd de fleste andre råd som linfrø, svisker, fiber vann osv osv, dette er absolutt verdt å prøve. Jeg har dette som en del av mitt daglige kosthold, men var ikke nok da jeg ble gravid. Lykke til, forstoppelse er en forferdelig tilstand, så gjør det du må gjøre for å komme deg ut av det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå