Gå til innhold

litt kjipt tytt for sliterne.. :(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De kan fastslå MYE! Blant annet downs syndrom og en rekke andre misdannelser. En får også en score å hvor stor sannsynlighet det er for at alt er normalt også... Mellom uke 9 og 11 kan de best se dette, men det finnes tester som allerede gir indikasjoner allerede i uke 8! Mellom uke 9 og 11 er da de ser det best, blant annet med nakkefolden, neseben, lårben etc,

Mange mener dette er utvelgelse... at en er i ferd med å få et seleksjonssamfunn, støte bort de svakeste.

Folk har delte meninger, sånn vil det alltid være. Hvert par må selv få bestemme hva DE vil, det mener nå jeg!

Annonse

Det mener jeg og Ine. :)

Sitter og leser på prenatal genetics nå, og i bøkene mine står det at Downs screenes best med UL mellom uke 11 og 13 (nakkefoldtykkelse etc.) og med serumanalyse fra morens blod i uke 16, samt personlige risikofaktorer hos moren.

En rekke andre missdannelser kan og måles i morens blod uke 16 (neuraltube defekter +++), og andre missdannelser og utviklingsfeil sees ikke før i uke 20. (man kan få abort opp til uke 24 om det er store missdannelser hos fosteret)

Er det noe nytt det du snakker om? Mine bøker er fra 2004...

kan avlegge kromosom prøve ja, ved prøverør. Jeg har avlagt en, og tror atmannen skal også når tiden er inne for forsøk. Spesielt ved icsi er det viktig at man tar kromosomprøve av mannen,inkludert downs...

Kan lkegge til at jeg tok den for å se im der er grunner for at jeg har mista og at det hos meg ikke fester seg... ved icsi tror jeg det er rutine at de sjekker mannen. Men det er ingen garanti da...og bør heller ikke stoppe en. Kan fint få friske barn og omvendt uansett resulatet på prøven. Der er mange funksjonshemmede i min slekt. Jeg vil ikke velge bort ett sånt barn... men jeg harogså et nettverk rundt meg, pluss erfaring.

Annonse

Er det venninnen som du har pratet om Kirsty? Hehe....

*bubbs*: det jeg har lest, det har jeg faktisk ikke lest. Teit setning.. hehe..En i familien har selv tatt slike prøver for å utelukke diverse tilstander. Hun har vært i England og her i Norge. Sistnevnte for et års tid siden.

Spurte hun hva hun hadde gjort om det viste seg at det var noe galt, men det visste hun ikke. Er selvsagt umulig å svare konkret på et slikt spørsmål, men en ønsker jo å få friske barn - og enkelte gjør alt de kan for at det skal skje! Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men jeg er veldig positiv til at slike tester utføres såpass tidlig i svangerskapet!

Jeg har mye erfaring med funksjonshemmede på ulike plan fra jobbsammenheng, men har ingen i familien som er funksjonshemmet psykisk/fysisk. Og mine erfaringer tilsier at jeg ikke ville fått det så veldig lett med et barn som hadde blitt rammet... Hele livet ditt blir annerledes, og det blir ikke slik en hadde tenkt..

Vi håper det beste alle mann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...