Gå til innhold

Hvordan startet DIN fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som har født før :) var det mye fram og tilbake med maserier, vonde kynnere, falsk alarm, fram og tilbake til sykehuset? hvordan startet det, og hvordan bygde det seg opp? :) takker for svar, synes det er så spennende å lese om :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er helt fersk...fødte 15 nov. Ble bare kastet inn i det jeg. Vannet gikk 0230 og 0701 var Sebastian ute mens Melina var ute 0714. Før vannet gikk kjente jeg ingenting og etterpå tok det litt over en time før riene begynte å komme hyppig. Det hele var overstått på 4 1/2 intensive timer =0)

Skrevet

Fredag 6.10.06 :

Hadde ingen smerter/kynnere/rier før slimproppen helt plutselig gikk den morningen.

Svake rier utover dagen som stoppet opp på natten igjen.

Trodde kun jeg hadde falske rier, trodde ikke jeg skulle føde den helgen, var hele 16 dager til termin.

Lørdag 7.10.06 :

Riene tok seg opp igjen.

Hadde 1cm åpning da jeg sjekket på sykehuset om ettermiddagen. Riene tok seg kraftig opp på kvelden.

I 2tia på natten kjørte vi til sykehuset hadde da EN eneste lang rie som varte hele bilturen til sykehuset (10min) fryktelig vondt.

Hadde 4 cm åpning og ble lagt inn for fødsel.

Søndag 8.10.06 :

10cm åpning rundt 10.30 på formiddagen.

Min lille prinsesse kom til verden klokken 12.37 , 2 uker før termin:-)

Skrevet

Forrige gang startet det med blødning om kvelden og neste kveld var han ute.

Nå har slimproppen gått for 12 dager siden og jeg har gått med vonde kynnere og menssmerter litt av og på siden da. Har også mye nedpress. Men det skjer ikke noe mer og jeg blir mer og mer utålmodig.

Husker at jeg var litt irritert forrige gang at jeg ikke hadde et eneste tegn når jeg gikk og venta, men blir visst sprø av alle tegna også...

Skrevet

Jeg hadde maserier i flere uker før. De første gangene var det litt skuffende, for da tenkte jeg at nå er det igang, også stoppet bare riene opp etter en halv dag... Jeg hadde forberedt meg på at ting kom til å ta lang tid, så jeg var overrasket når jeg først dro til sykehuset, og de sa at babyen kom innen et par timer.... Jeg hadde ikke vannavgang før ved forløsning, og slimpropp så jeg ikkeno til... Fødselen gikk ganske raskt også. 5 timer fra det begynnte å gjøre vondt. Det er overkommelig! Har hatt maserier nå i to dager, regner med at det skal godt gjøres å gå fram til termin som er på nyttårsaften!

Skrevet

Hos meg begynte det hele med at vannet gikk på natta, hadde ingen tegn på fødsel før dette. Riene begynte svakt rundt 07.00, trodde det bare var litt sterke kynnere, men det tok seg opp utover dagen, snuppa kom 21.30.

Skrevet

Hører vel egentlig ikke til her siden jeg akkurat har fått, men må kikke innom av og til, og tenkte jeg kunne svare her.

Jeg hadde ingen tegn til fødsel på forhånd, men tidlig på morgenen på termindagen 12. november våkna jeg med regelmessige rier med 6 min mellomrom. Ganske fort var de mye kraftigere og bare 3-4 min i mellom, så da dro vi på føden. Vannet gikk ikke før det blei tatt på sjukehuset, men slimproppen gikk rett etter at riene hadde starta hjemme.

Skrevet

eg hadde modningsrier kvar 15min i 5 tima, so ei lita pause på 3-6tima so nye modningrier kvar 10-15min = i 6 daga..

den 6 dagen vart eg satt på drypp på sjukehuset!! (då hadde eg 7 cm opning) og jenta kom etter 2 tima.

1 time med pressrier..

Skrevet

Jeg våknet med vondt nederst i korsryggen ca kl. 03 - 04, og fant etter hvert ut at dette kom veldig jevnt. Etter en times tid våknet samboeren av all uffingen min og spurte om jeg hadde rier, hvorpå jeg svarte "Vet ikke, men det kommer jevnt". Det kom ca hvert 5. minutt og varte nesten et minutt. Vi ringte føden som ba oss komme med en gang. Men jeg var kjemperolig og litt for iskald, så jeg tok en lang dusj og prøvde å barbere leggene (!), spiste litt mat, så dro vi mot sykehuset, nå var det ca 4 - 5 min i mellom, og de varte fortsatt et min. Var på sykehuset rundt kl. 07 og hadde bare 2 cm åpning. Lå med tett rier lenge, men det var ikke noe særlig effekt i dem. Fikk et bad, akupunktur, også tok de vannet.

Fortsatt tette og lite effektive rier... Etterhvert ble riene veldig vonde og jeg fikk epudural og drypp. I 16/17-tiden var det 5 - 6 cm årning, og de trodde det ville gå fort, men neida...

Tette rier fortsatt, rundt midnatt var det full åpning, presset en times tid uten å få ut noe, da fant de frem vakuum, og tre kvarter senere ble datteren vår født.

Langvarig fødsel, hadde ingen tegn på forånd (hevelser, hodepine, ekstra energi, kynnere eller lignende...).

Skrevet

Her var det ingen tegn den dagen jeg fødte. Hadde gått og gått lange turer hver kveld og var en uke på overtid. Var lei av å prøve og gå igang fødselen, så vi bestemte oss for å bare slappe av en kveld, og mens vi satt der og spiste pizza og så film så kom jeg på at jeg hadde hørt om brystvortetrilling, så vi prøvde det, og det funka! Fikk rie, lot den gå over og ventet litt og trillet igjen til jeg fikk ny rie, og så kom de av seg selv. Fikk tegningsblødning en times tid senere, hadde rier som tok seg mer og mer opp i løpet av natta, og godt utpå dagen etter kom snuppa endelig!

Men jeg har lest etterpå at man skal ikke gjøre det på egenhånd uten å først ha gjort det med ctg-registrering slik at man ser at babyen tåler det. Man kan få en "rie-strorm" som fører til at babyen får for lite oksygen, så jeg vil ikke anbefale noen og gjøre det! Sitter her og prøver og la være å gjøre det igjen jeg også, men det er sååå vanskelig når man er på overtid og vet at det funket sist!!!

Skrevet

Startet med rier. Ca 30 min etterpå gikk vannet i 2 etapper. Riene bygde seg raskt opp og førstemann var født på 7 timer.. Intense greier

Skrevet

Det startet med rier som jeg ikke ante var rier, svake mensmerter med lang tid i mellom tidlig om morningen. Var veldig trett den dagen og lå for det meste i sengen. disse "mensmertene" kom hyppigere og ble vondere utover dagen, min mor mente det var riene som var begynt og jeg ringte fødeavdelingen. fødselen var i gang men det tok lang tid med rier. De måtte ta vannet og etter enda fler og vondere rier kom gull-gutten ved midnatt. Det tok altså en hel dag med rier, men ble ikke så veldig vondt før helt på slutten.

Fødsel nr to fikk jeg i gangsatt med drypp så det kan ikke samenlignes.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...