Gå til innhold

BMI

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres bmi (body mass index) Hva er vanlig? Min er på 22...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er vanligvis på 23, men nå tre uker etter fødsel er den på 25,5.

Normal bmi er mellom 18,5 og 25.

Skrevet

Den var 38 og nå er den 36. Altså fedme grad 2.

Skrevet

Hvordan finner jeg ut hva jeg har i BMI?? ikke hørt om det før jeg...

Skrevet

tusen takk.... min bmi var forresten 22

Skrevet

Min er vanligvis rundt 21. Nå er den 21,6...

Er det mellom 18 og 25 den bør være, eller?

Skrevet

Det ideelle er 23 ut fra resultatet av forskningsartikler (sett i sammenheng med risiko for sykdom), men ideell bmi er avhengig av alder (blant annet).

Skrevet

Hm... Jeg har hørt at risikoen for å få livsstilsrelaterte sykdommer begynner å øke allerede på 23! Det høres litt rart ut at det "ideelle" er 23 da.

Jeg synes uansett at det er litt rart å snakke om "ideell BMI", i og med at den ideelle vekt og BMI vil være ulik for ulike kroppstyper - er det ikke derfor det er et slingringsmonn i det hele tatt? BMI på 23 er jo noe helt annet for en spinkelt bygd person enn det er for en kraftig bygd person.

Skrevet

Min er 19... Det er tre måneder siden fødselen. Måtte slite med å holde vekten oppe pga. amming (høy forbrenning, og jenta fikk luft i magen av alt mulig), så det var verre en stund.

Skrevet

Ideell BMI (=KMI på norsk) er 23 for kvinner mellom 30 og 39 år, og for menn i samme aldersgruppe er den 22,9. For kvinner mellom 20 og 29 er den 22,2 og for menn 21,6. Tallene viser hvilken KMI som statistisk sett gir lavest risiko for død og lengst mulig liv. For hvert tiår vi lever øker "ideell" KMI litt.

Men som du sier så er det en forskjell på hva disse kiloene består av (fett, muskler, tung benbygging) og kropp er jo ikke alt. Noen har det bedre med litt mer fett på kroppen og mental tilfredsstillelse er viktig for trivsel og livskvalitet, noe som også påvirker fysisk helse, levealder, sykdomsrisiko osv.

Noen sykdommer er koplet til lav vekt, disse er tuberkulose, lungekreft, KOLS, kreft i magesekken, mens for høy vekt er det hjerte-karsykdommer, diabetes og tykktarmskreft som det er større risiko for. Så sykdomsrisikoen endres uansett hvilken vei vekten endrer seg. Men man blir ikke syk av bare en årsak, det er sammensatt. Altså skal man ikke bli nervøs om man ikke har "ideell" KMI!!

Skrevet

min er 22.5

Skrevet

MIn er på 30. Lille gutt er bare 16 dager så jeg regner med den går nedover..... Men dette var ikke noe gøyt

Skrevet

bmi min er 28 - men jeg er faktisk ganske fornøyd jeg - har gått ned fra str 46 i bukser tidlig i sommer til str 40 nå! Men det er vel fullamming i nærmere 11 mnd som er årsaken - og ned på normal bmi har jeg ingen intensjoner om å nå heller - ja nærme meg litt til kan jeg, men helt ned til 62 kg synes jeg ikke er nødvendig faktisk. (158 cm.... )

Skrevet

Min er på 30 men jeg jobber med saken! ;)

Skrevet

min er på 22, men skal ned til under 20....

Skrevet

min er nå på 26. Ønsker å komme ned på 25 ihvertfall...

Skrevet

20-21. Før jeg slanket meg: 25 og da jeg var tynnest: 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...