Gå til innhold

Ina har endelig kommet. (fødehistorie) lang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ultralydtermin 7. nov, men jenta vår lot vente på seg.

Hadde en liten følelse av at hun ville komme 14. nov, da jeg er sikker på at hun er en valentinesbaby, og jaggu fikk jeg rett:)

Våknet mandag morgen av at de ringte meg fra jobben og lurte på om det ikke var noe på gang snart, men nei, følte ingenting, var bare litt trøtt og sov ekstra. Hadde jo hørt at rett før fødsel ville man få masse energi, være dårlig i magen og ha slimpropp med blod.

Hadde ikke hatt noe av dette, slimproppen hadde gått over nesten 3 uker og der var ikke noe blod, menssmerter hadde jeg hatt siden uke 31 uten at det betydde noe.

Visste at livmorhalsen var 2 cm og at jeg hadde 2 cm åpning.

Sambo kom hjem fra jobb kl 14.00 og vi gikk for å prøve sove litt.

Men nesten med det samme vi hadde lagt oss, fikk jeg vondt i rygg og mage, akkurat som et verkende belte helt nederst i mageregionen, og smerten var konstant. Føltes annerledes ut enn menssmertene jeg hadde hatt tidligere.

Kl 15.00 stod jeg opp for jeg klarte ikke ligge lenger, gikk på do og fant blod på papiret. Da visste jeg at noe var på gang.

For å få tiden til å gå, dro vi en tur på besøk til et vennepar.

Var ikke så lenge jeg orket å være der, for smertene ble verre.

Da vi gikk til bilen i 18.30 tiden, kom den første rien.

Hadde 3 rier med 30min mellomrom og tenkte at dette går jo greit.

Så hoppet det over til 2 rier med 15 min mellomrom.

Da gikk jeg en tur i dusjen, men klarte nesten ikke gjennomføre det, for riene kom nesten uten pauser. Ropte på sambo, jeg hang i dusjdøren.

Ringte føden og fikk beskjed om å komme.

Var der rundt 21.00, og hadde bare kjempevondt, ingen pauser mellom riene (styrt rier) og bare 2-3cm åpning.

Fikk tildelt fødestue og jeg ba om epidural, dette fikk jeg rundt kl 22.30.

Å så deilig det var, lå bare å slappet av og kunne følge med på riene mine på en skjerm:)

Rundt 1.30 begynte jeg å kjenne riene igjen og pustet meg gjennom disse. Jeg var så utrolig varm og litt omtåket og sambo bemerket dette, han syntes også at hjerterytmen til vesla var blitt litt vel høy, men de sa at det var normalt, men etter en stund kom de med temp.måleren og det viste seg at tempen var 38,8 (og jeg som tåler feber så dårlig) fikk febernedsettende og ble satt på antibiotikadrypp.

Det viste seg at vesla fikk høy puls fordi jeg hadde fått en infeksjon av et eller annet slag.

Etter dette har timene gått litt i surr.

Jeg ble flyttet over til en fødeseng og de satte opp dryppet for at jeg skulle begynne å presse, fikk så harde rier at jeg begynte å kaste opp.

Må si det at å kaste opp mens man har rier, er helt forjævlig.

Det kom da en sykepleier inn og sa at legene syntes dette gikk litt over stokk og stein, man skal ikke har mer en 5 pressrier på 10min og jeg hadde 7, dette kan være skadelig for livmoren, så de måtte skru ned dryppet.

Jeg fortsatte å presse, men da kl var 04.15 kom legen inn og sa at ungen måtte ut innen en halvtime. Hvis hun ikke var lenger ned i fødselkanalen innen da, ville det bli hastesnitt.

20min etterpå kom legen inn igjen og undersøkte meg.

Jeg hadde fått henne lenger ned i kanalen og de bestemte seg for å ta henne med vakum.

Fyttirakkern det var vondt, men nøyaktig 04.44 kom lille Ina til verden.

Hun hadde navlestrengen ganske stramt rundt halsen, men ellers var hun i fin form.

Hun veide 3635g og var 52cm lang.

Ei nydelig lita jente.

Det var en tøff fødsel, og sambo var redd det skulle gå galt ei stund, men det var absolutt verd det når man ser på resultatet:)

Fødte forresten på Sykehuset Buskerud, og der driver NRK å filmer en dokumentar om jordmødrene, vi ble forespurt om de kunne filme fødselen og det sa vi ja til, så fødselen kommer på tv i mars/april neste år.

Men de filmet ikke forløsningen med vakum, da ble de sendt på gangen, ingen fortjener å se noe sånt skje!!

Nå er vi hjemme og koser oss, Ina er 1 uke i dag, og ting begynner å gå seg til.

Er bare jeg som har problemer med å sitte, etter å ha blitt klippet.

Vil bare si jenter, gled dere, det er en fantastisk opplevelse å bli mamma.

Lykke til

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med lille Ina!! :-)

Skrevet

GRATULERER IGJEN!

Kjekt å lese fødselshistorier...... høres ut som du hadde en ganske tøff fødsel da, men flott at alt gikk bra. :) Og at ting begynner å gå seg til hjemme med et nytt familiemedlem.

Gleder meg til det er min tur..... Ikke akkurat til fødselen da, men til etterpå....

:)

Skrevet

Gratulerer så mye, håper det snart er min tur og nå.. :o)

Kos deg i tiden framover......

Skrevet

Gratulerer med lille Ina! :)

Det var en flott fødselshistorie du skrev, selv om du hadde en tøff fødsel. Den dokumentaren høres spennende ut, mars/april er jo lenge til, jo!

Skrevet

Gratulerer så mye med vesle Ina og lykke til videre fremover :0)

Skrevet

Gratulerer med en liten prinsesse. Selv om det var en tøff opplevelse håper jeg dere koser dere masse. Lykke til videre i alle fall =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...