Gå til innhold

Stipend og pappapermisjon???

Lillebror og stoerebror

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det er sånn at for at far skal kunne ta noe permisjon utover fedrekvoten (hvis du har opparbeida ham rett til den), må du være fulltidsstudent. Og at mens han har permisjon, får du ikke fødselsstipend - punktum. Men vanlig stipend og lån får du, siden du er student.

Vet ikke åssen det er med fedrekvoten, hvis dere har rett til den. Mulig at den holdes utenfor, sånn at faren kan ta den ut uten at du mister fødselsstipendet.

Lånekassen er ikke så greie å ha med å gjøre, men har du prøvd å sende en mail? Da slipper du i hvert fall å betale for å stå i telefonkø og høre på stygg musikk mens du venter på svar...

Hei, vi driver og undersøker akkurat det samme. Jeg er student og far jobber. Jeg har planer om å fortsette som fulltidsstudent uten å ta 1 års permisjon, og far skal ta permisjon.

Hvis far tar ut permisjonen sin som tidskonto, altså at han jobber 50%, så får han lenger permisjon (tror det er 15 mnd) hvor han mottar 50% lønn fra arbeidsgiver og 50% lønn fra trygdekontoret(fødselspenger).

I tillegg til dette mottar jeg som student 100% fødselsstipend :)

Vi har letet, og lest masse for å finne ut noe om denne ordningen, men det står ikke beskrevet noen plass. Det er tydelig en genial ordning!

Vi har snakket med trygdekontoret og lånekassen som bekrefter ordningen :)

Lykke til!!

Hei.

Er også utrolig usikker på hvordan det fungerer når jeg er fulltidsstudent og far jobber.

Jeg har fått utbetalt engangsstønad fra trygdekontoret, og ønsker å motta fødselspenger fra lånekassen. Jeg har tenkt å ta 2 mnd permisjon, før jeg fortsetter studiene.

Hva slags rettigheter har far da? Har han noen rettigheter siden jeg har fått engangsstønaden? Når jeg skal ha fødselspenger? og når jeg tar ut 2 mnd permisjon?? Noen som pliiiiiise kan hjelpe meg med å svare på dette. Forsøkte å høre med trygdekontoret/nav, men virket ikke som hun jeg pratet med kunne noe særlig om det.....

Far har rett på permisjon sjølv om du har fått eingangsstønad! Så lenge du har er fulltidsstudent!

Men han kan ikkje ha permisjon medan du har permisjon, så du får ikkje fødselsstipend i den perioden han tek pappaperm - dersom de ikkje får ordna ei slik tidskonto-ordning som over her. Det er den einaste moglegheita til å få "fullt" opp med eingangsstønad, fødselsstipend OG lønna pappapermisjon samtidig.

Annonse

Han har rett på sine 6 uker uansett, + 2 uker i forbindelse med fødselen. Men for at han skal ha rett på fødselspenger, så må han ha jobbet i seks månder før fødselen, dette for å få opptjent rettigheter hos arbeidsgiver og trygdekontoret.

Du kan motta både engangsstønad fra trygdekontoret, og fødselsstipend fra lånekassen uten at dette påvirker fars permisjon og fødselspenger.

Slik jeg har forstått det :)

Da blander jeg meg litt inn i diskusjonen her... Er det virkelig sånn at far har krav på de seks ukene med fedrekvote uansett? Eller det vet jeg at han ikke har (mor må ha jobbet i minst 50% stilling), men har man som mer enn 50% student tjent opp de samme rettighetene? Jeg hadde egentlig innfunnet meg med at vi ikke hadde rett på disse ukene, men du over her virket så sikker.

Så vidt jeg har skjønt det, har ikke far rett til de seks ukene med fedrekvote hvis ikke mor har opparbeida seg fødselsperm-rettigheter.

Men han har i stedet rett til helt vanlig fødselspermisjon, minus de seks fedrekvote-ukene og de tre første ukene som er forbeholdt mor, så lenge han sjøl har opparbeida seg fødselsperm-rettigheter og mor er fulltidsstudent mens han tar ut permisjonen sin.

Tror det er opptil 29 uker, jeg - med 100% lønn. Og før han tar ut dem, kan jo mor ta perm med lånekasse-penger. Og i tillegg få engangsstønad. Så egentlig er det ganske stas å være student:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...