Gå til innhold

Hva sier dere til dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil nok si meg enig med HI der (Doppler)

Klart at skolen skal tilrettelegge for hver enkelt, men det viktigst ved tilrettelegging er å legge til rette for selvhjelp, hvis ikke blir overgangen til ungdomsskolen/videregående stor.

Dette i seg selv vil kunne bli ille nok for disse barna.

Søte HI her, jeg har barn selv. Et som utredes for adhd og et som utredes for Asperger.

Jeg jobber i vgs. Jeg skal sende elevene mine ut i verden. Jeg er på yrkesfag de har selv valgt seg hit, dette skal være noe de er interessert i. Og likevel skal de ha det morsomt. Og jeg skal tilrettelegge. Uten tvil. Men samtidig om de skal ha vurdering bør de faktisk igjennom et minimum av temaene i fagene. Da kan ikke alt bare dreie seg om linux-servere fordi det er elevens interessefelt. Jeg kan knytte mye til det, men jeg bør vel kunne forvente av en som skal jobbe i en IT avdeling at han og kan å sette opp et nettverk.

Jeg synes Doppler gjør en feil ved å ha som forutsetning at alle skal inn i "formen" enten i yrkeslivet eller som studenter. Det er ikke alle som har forutsetninger til dette og som aldri kommer til å fungere A4. Da er det bedre å legge til rette for at de fungerer så optimalt som mulig, i stedet for at de blir helt yrkesuføre. Bedre med en "særing" som bare jobber på den måten som han vil enn en "særing" som ikke jobber i det hele tatt!

Enig med deg der, men her er det snakk om elever som helt klart kan fungere om de vil. Det står like mye på latskap som på andre faktorer. Jeg var grinete den dagen for det settes krav om tilrettelegging og interessant undervisning (innenfor elevens fagområder) men de møter jo ikke engang på skolen. De gjør ikke noe forsøk en gang på å klare det de skal igjennom.

Ingen av dem har kutt i læreplan og skal følge normalt løp etter vurdering av ppt. Da må man og forvente at de skal følge normalen også etterpå.

Dessuten var denne debatten ikke mtent for dette forumet. Jeg la det ut på kranglesiden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...