MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 21. november 2006 #1 Skrevet 21. november 2006 Har ikke tenkt så mye på det, men nå begynner jeg å få litt angst... Er det egentlig noen som vet åssen sammenhengen er med fødselen tim mor og din egen.. tenker bare på at jeg har hørt at man ofte ligner på mammaen sin jeg da.. og hun brukte 36 timer på å få meg ut, og at det var en grusom fødsel... så nå har jeg begynt å grue meg, og jeg vil ikke grue meg..jeg vil glede meg:( og når jeg prøver å snakke om det så er det ingen rundt meg som forstår meg, for deres fødsel har bare vart i 1-4 timer... eneste svigerinnen min hadde hatt en helt JÆ**** fødsel nå 1 november sa hun.. å den var på 7 timer:O HVA MED MEG DA, OG HVORDAN VIL DET BLI HER??? nå gruer jeg meg virkelig... ikke forstår sambo emg heller...for exen hans hadde en 3 timer lang fødsel UTEN smertestillende npr dattra hans kom til verden...*grøss*
Gjest Skrevet 21. november 2006 #2 Skrevet 21. november 2006 Jeg har hatt det på samme måte som deg. Jeg hørte at min mor hadde hatt en hard fødsel, fødselsmertene var for henne mye verre enn ho hadde forestilt seg. Ho lå i 12 timer for å få meg, det er ikke noe spesielt lenge statistisk for en førstegangsfødende, men ho opplevde selv at fødselen tok forferdelig lang tid. Min mormor holdt på å stryke med da ho fikk mora mi, derfor lot aldri min morfar henne få lov å bli gravid igjen. Min mormor lå i over 2 døgne før det ble tatt keisersnitt på henne. Ellers har det vært mange kvinner i min slekt som har hatt harde fødseler, så jeg var livredd for å være arvelig disponert for å få hard fødsel. Derfor bestemte jeg meg helt for å insistere på å grine meg til epidural da jeg skulle føde. Nå har jeg født to barn, og er gravid for tredje gang. Den første fødselen tok 12 timer fra jeg kom på sykehuset til ungen var ute. Men jeg hadde epidural mye av den tiden, så jeg lå ikke i et smertehelvete i alle de timene. Jeg begynte å få veer hjemme mange timer før jeg dro på sykehuset, men de var ikke veldig vonde før jeg dro til sykehuset. Den andre gangen stod det i journalen at jeg hadde en fødsel som varte i litt over 4 timer. Den gangen våkna jeg om morgenen med svake rier, jeg ble stimulert med drypp på sykehuset om ettermiddagen. Den fødselen gikk veldig greit. Jeg fikk epidural da riene ble vonde. Jeg får håpe for din skyld at du ikke behøver å få noen spesielt hard fødsel selv om mora di hadde det. Det er ikke alltid at mor og datter er like, ikke alt må gjenta seg generasjon etter generasjon.
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 21. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2006 Godt å høre... Alle er jo forskjellig da.. men kommer nok ikke til å roe meg før jeg er ferdig selv.. det er sikkert og visst...
Polyanna71 Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 For det første: Mødre som forer døtrene sine med skrekkfødselsopplevelser skulle hatt juling! Er du redd når du går inn i en fødsel så vil også fødselen bli mer langdryg, og mye vondere. Kroppen sender blod til feil muskler (armer og bein for flukg og kamp i stedet for livmor til effektive rier). Du får hormoner som gjør deg mer mottagelig for smertesignaler. Og i det hele tatt. Skrekktanker om fødsler har derfor en lei tendens til å bli seloppfyllende profetier. Husk at våre mødre fikk grufull fødselsomsorg. De ble behandlet som pasienter, og ofte ganske "umoralske" pasienter, siden de tross alt hadde vært så syndige å ha sex sånn at de ble gravide... ("Du skrek vel ikke sånn for ni måneder siden??") Det er derfor ikke rart at mange av dem også hadde grusomme fødsler. En annen ting: En lang fødsel trenger ikke bety en veldig hard fødsel. Noen ganger går man lenge med lette rier, sånn at det ikke blir så intenst. En styrtfødsel på 1-2 timer kan være en fæl opplevelse, der riene komme altfor tett til at man klarer å ha kontroll. 6-10 timer syns jeg er perfekt. Da får man tid til å installere seg ordentlig på sykehuset, får en rolig oppladning og er ikke altfor sliten når det tar av skikkelig. Jeg håper du får en fin fødselsopplevelse. Det kan være veldig veldig flott!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå