Gå til innhold

Hva er ja og nei trening???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trener styrke, jogger og svømmer. Har ikke opplevd noe ubehag med dette til nå, er i uke 16. Er obs på å drikke rikelig og ikke overopphetet.

 

Noen som kan fortelle meg hva som er nei-øvelser i løpet at svangerskapet????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Idretter som kan risikere slag mot magen eller fall. Ellers kan det være ubehagelig å ligge på magen, men det er vel ikke farlig - den lille er nokså godt beskyttet inni der. Fra ca 6 mnd bør du være forsiktig med å ligge på ryggen, da surstoffmangel til både deg og babyen kan være et problem. Du kan føle deg svimmel og du kan besvime. Du kan løse dette ved å ha et håndkle på den ene siden av ryggen, slik at du tipper litt over på siden. Ikke press deg altfor hardt med styrkeøvelser - husk å puste, og ikke løft altfor tungt rett opp (de pleier si at grensen en gravid skal løfte er 10kg, men dette gjelder selvsagt kun hvis man løfter med ryggen, ikke om man trener med styrkemaskiner). Det skal veldig mye til for å bli overopphetet, ville ikke bekymre meg for det. Men badstu etterpå er nok ikke lurt... Det er masse jaer i en graviditet og ikke så altfor mange neier, så lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det føles bra er det som regel bra. Det ligger masse info om dette på nettet - også resultater fra studier som er gjort på påvirkningen av fysisk aktivitet på foster og fødsel. Om du går inn på www.sats.no finner du et sammendrag av en slik studie. Selv trener jeg akkurat som før med unntak av øvelser som gir ustabilitet i bekkenet siden jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig.

 

Du kommer sikkert til å få en masse "råd" om alt som er farlig og skummelt. Det er du som kjenner din egen kropp og vet best hva som er bra for deg og den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige sit-ups rett opp skal du ikke gjøre. Heller ikke trene dise musklene på andre måter, de skal strekkes nå... :)

 

Ellers er d nesten fritt frem så lenge du føler deg komfortabel og vel. Lytt til kroppen din.

Har du trent endel, kjenner du nok kroppen din godt, og vet når nok er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...