Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #1 Del Skrevet 20. november 2006 Vet ikke hva vi skal gjøre...vi har bestemt oss for og flytte fra USA hvor vi bor med våre 2 små barn, og tilbake til Norge. Men vi hadde også bestemt oss for og prøve på baby #3....? Er det en dårlig ide og flytte hjem når man er gravid? Problemet er at jeg er 34 og mannen min er 42....skal vi vente til vi har flyttet, kommet til rette +++blir vi jo ikke yngre. Man vet jo heller ikke om vi denne gangen er så heldige at vi blir gravide med en gang. Vi har 2 barn med 17 mnd. mellom rom, og det hadde vært veldig greit og veldig koselig og fått den 3dje ikke så alt for langt etter. Så mellomrommet ikke blir for stort til de eldre søsknene. Noen som har råd og/eller erfaring??? hva ville dere gjort? Setter pris på alle råd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7166400-flytte-mens-man-er-gravid-eller-vente-klokken-tikker/
Amaya Skrevet 29. november 2006 #2 Del Skrevet 29. november 2006 Det eneste jeg kan se som en bakdel er at det kan bli vanskelig aa faa seg jobb om man er gravid. Trenger dere ikke din loenn saa er jo ikke det noe viktig heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7166400-flytte-mens-man-er-gravid-eller-vente-klokken-tikker/#findComment-7283410
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg var gravid da vi bestemte oss for å flytte til Norge. Sånn praktisk var flyttinga grei, selv om det var slitsomt å fly Australia-Norge når jeg var fem måneder gravid, alene med en 16 måneder gammel jentunge! Syns det var greit å komme inn igjen i systemet her. Fant bare frem til fastlegen min for å si ifra at jeg var gravid, registrerte datteren min med norsk personnummer, sa fra til Trygdekontoret at jeg hadde rett på barnetrygd (fra måneden etter jeg flyttet til Norge, måtte ha skriftlig bevis på når barnetrygd opphørte i Australia). Datteren min blir jo automatisk norsk statsborger siden mor er norsk. Og som en annen nevnte, så er det vel mest dette med penger da. Om dere har råd til å flytte OG lete etter jobb OG etablere dere i nytt land. Vi bor hos mine foreldre til vi kommer oss skikkelig iorden, så vi er heldige sånn sett. Så slapp vi å tenke på å finne plass å bo med en gang. Ellers er det jo sjelden det 'passer' 100% å få nestemann liksom. Det er alltid noe som kommer først, og før du vet ordet av det så er det fem år mellom nr2 og nr 3... Med god støtte fra familie og venner i Norge, så tror jeg nok at dette skal gå bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7166400-flytte-mens-man-er-gravid-eller-vente-klokken-tikker/#findComment-7312938
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #4 Del Skrevet 5. desember 2006 Tusen takk for svar - det hjelper noen ganger og høre andres erfaringer. Fly fra Australia til Norge alene,5 måneder gravid, m/en 16 mnd. gammel jente - det kan jeg forestille meg var en laaang tur, ja. Jeg fløy fra statene og til Norge, alene, når min eldstemann var 14 mnd. og var vel rundt 8 mnd. gravid...Det vil ikke anbefalle noen! Det skal nok rundt pengemessing om jeg ikke jobber det første året, men luksus blir det nok ikke. Vi har også foreldre & bror+fam. vi kan bo hos, men med 2 små barn kan jeg ikke forestille meg at det kan være langvarig. Du nevnte barnetrygd osv. - kan jeg spørre deg hvordan du fikk barnetrygd i Australia? har prøvd og forhøre meg om jeg faktisk kan få det for mine døtre selv om vi bor her i USA fremdeles. Ellers så må vi søke når vi kommer hjem. Men siden vi ikke vet hvor vi vil bo enda så antar jeg at jeg må da gå til trygdekontoret hvor mine foreldre bor (som fortsatt er min adr. i folkeregisteret) vet du noe om dette? Har søknad inne for person nr. for barna, så det er klart når vi kommer hjem. Ang. fastlege så har jeg ingen..Jeg har vært borte i 15 år, så jeg vet ikke helt hvor jeg vil komme til og gå hvis jeg kommer hjem gravid. Det tar nok en stund før vi finner hus og vet hvor vi hører hjemme. Jeg må også si at du har nok helt rett i at det aldri passer 100% og planlegge for en baby. Venter jeg lengre enn April 2007 før jeg blir gravid, så blir det en 2008 baby. Hvilket er greit nok, men vårt første barn var født 2003 og vårt andre barn var født 2004. 2008 blir da med tanke på skole osv. 4 og 5 klassetrinn under søsknene. Det kan kanskje bli lettere både for barna's samhørighet + for oss foreldre at de ikke var mer enn 3 og 4. hvilket er langt allerede. Takk igjen for gode råd, har du noe mere info. om barnetrygd i Utlandet så setter jeg pris på det. Har sjekket UDI og NAV, men blir ikke klok på det..Takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7166400-flytte-mens-man-er-gravid-eller-vente-klokken-tikker/#findComment-7346884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå