Gå til innhold

Når tar man nye blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns å huske at jeg har lest en plass at man tar nye blodprøver en gang uti 3. trimester. Stemmer det? Når i såfall? Har fått ekstremt dårlig oppfølging av legen min og stoler ikke helt på han. Har lest at fra uke 32 er det vanlig å gå på kontroll annenhver uke frem til to uker før termin.

Skal til jordmor 13 desember (er da 34+1) Er da 5 uker siden forrige kontroll. Legen min mente da at jeg ikke trengte flere kontroller før fødsel med mindre det var noe spesielt. Blir så forvirret... Førstegangsfødende og vet ikke helt hva jeg kan kreve av legen...

Blodprosenten min var 9,3 for to mnd siden. Men legen har ikke målt den siden. Vært hos han to ganger siden det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke man tar flere blodprøver (på glass) uten at du er resus minus. Jeg er det og skal ha ny blodprøve for å sjekke antistoff i uke 32.

Jeg tror kontrollene skal bli hyppigere i slutten ja, forlang å få timer hos jm eller lege. For en slakk lege vil nå jeg si.....men det kan jo være at han mener at du kun skal til jm hvis det ikke er noe spesiell grunn for å komme til ham. Jeg har faktisk ikke noe mer utbytta av å gå til legen enn til jordmor, utenom at jeg føler det er litt trygt!!!

Tar du jern??? Spør jm om hun kan måle hb en din neste gang du er der, jeg spør alltid, ellers gjør hun det ikke. Jeg hadde lav hb for litt siden og begynte på jern, og har bedt dem om å sjekke hb en min etter det, bare for å se at den faktisk stiger og at jernet hjelper!!

Tror foresten vi har termin samme dag ;);)

Skrevet

Jeg blir stukket i armen en gang i måneden på legkontoret. Tror de bare måler hb faktisk, så de kunne vel klart seg med ett stikk i fingeren.

Skrevet

Så snålt da, har du spurt dem hvorfor di ikke stikker deg i fingen? ;);)

Skrevet

Man skal ta nye blodprøver i uke 37. I mine forrige svangerskap ble det tatt blodprøver av meg hver kontroll. Men etter de nye reglene skal man ta prøver på første kontroll og nye på slutten (altså rundt uke 37). Synes blodprosenten din var lav ! Kanskje jordmor kan sjekke ?

Skrevet

jeg tok kun på første kontroll...men det er pga at jeg har ekstremt sprøyteskrekk...

Skrevet

Stakkar deg som føler at du er dårlig oppfulgt i en tid hvor du skulle vært skikkelig oppfulgt. Jeg har vært ekstremt heldig i mitt svangerskap, har gått til en jordmor som har vært topp. Jeg tok blodprøver på den første kontrollen og siden har det ikke vært nevnt noe om at jeg skulle ta flere. Likevel spurte jeg jordmor sist jeg var der om de ikke kunne sjekke blodprosenten min, og da tok hun frem nål og tok testen med en gang. Jeg trodde de skulle sjekket deg litt mer etterwsom blodprosenten var under 10. Det sa jordmor til meg, at hvis blodprosenten kom under 10 måtte de følge litt eksatra med. De første månedene går man vel til kontroll en gang i måneden, mens man den siste måneden går hver 14.dag. Når termin er passert går man til kontroll en gang i uken eller oftere hvis de vil følge med litt ekstra. Håper det går bra med deg og ikke vær redd for å si fra. Helsepersonellet er der for deg, de får faktisk betaling for det. Sørg for å få det du har krav på=) Lykee til.

Skrevet

Takk for svar :) Dersom det er slik at man går til kontroll annenhver uke fra uke 32, så kan jeg jo strengt tatt bestille en kontroll i uke 32 siden min neste avtale ikke er før uke 35. Syns det er vanskelig å stå på kravene. Føler legen ser på meg som hysterisk. Men jordmor derimot er jo kjempe grei. Kanskje jeg skal droppe legen og ta resten av kontrollene hos jm :) Visste ikke at de tok hb også.. men gjør hun det da er det jo bare å be henne sjekke det for meg.

Ha en strålende dag!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...