Gjest Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg fikk beskjed om at jeg har den med 99 % sikkerhet i dag, og skal inn for nye tester og evnt antibiotika kur. Dette fant vi ut, fordi jeg hadde time hos jordmor- og hun reagerte på at begge mine barn lå på prematur avdelingen til behandling som nyfødte i 10 dager hver... Jeg vet ingenting om denne, jeg. Hvordan utarter den seg og hva kommer det av? Jeg ble så paff når jeg var der at alle spørsmålene ikke har dukket opp før nå..
selfangerkjerringa Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Kunne godt tenke meg å vite litt mer om den selv også, siden jeg har fått påvist GBS (tror jeg det heter) i skjeden. Har en urinprøve inne til dyrkning, og hvis den også er positiv må jeg behandles med antibiotika. Noe jeg virkelig ikke har lyst til... blir så dårlig av antibiotika, og føler meg rævva nok fra før for tida
Gjest Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Jeg fikk beskjed om at man får antibiotika underveis i svangerskapet, samt at man får det intravenøst under fødselen. Mine to døtre er nå straks 12 og 8 år, og den bakterien var det ingen som snakket om da.. Men de måtte derfor ligge inne i 10 dager til antibiotika behandling. Det jeg har angst for er ks. Det vil jeg virkelig ikke... Men det må jeg visst ikke heller- men antibiotika må jeg ta. Tok du bare urinprøve eller sånn pinne i livmorhalsen?? Har så noia for sånn, men fødselen gleder jeg meg til!!
selfangerkjerringa Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Påvisning i skjeden tas ved å skrape med en q-tip-sak i skjeden. Påvisning i urinen gjøres gjennom en helt vanlig uriprøve. Jeg fikk beskjed om at siden verken jeg eller datteren min (2 1/2) har hatt symptomer på infeksjon så slipper jeg antibiotikabehandling i svangeskapet/under fødsel hvis urinprøven er negativ. Hvis den er positiv derimot, blir det behandling både nå og under fødsel. Men jeg skjønner ikke helt hvor KS kommer inn i bildet? Har ikke vært snakk om det hos meg i hvert fall.
Gjest Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 jeg har født to barn tidligere- sannsynligvis med denne bakterien. Og da vil man ta alle forhåndsregler nå- hun nevnte at dette KAN smitte barnet ved vaginal fødsel, derfor kom dette med ks opp. For jeg vil ikke det, og hun sa at dersom jeg får i meg antibiotika og det funker, så slipper jeg selvsagt ks.. Det er bare en "nødløsning" Ikke alle som tåler antibiotika...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Jeg har også fått påvist GBS på starten av svangerskapet( urinprøve) Har fått beskjed om at jeg skal sjekkes igjen den siste mnd før termin (uke 36) og muligens må på ny gyn da. Har også fått beskjed om at jeg må få flytende antibiotika i den aktive delen av fødselen. Var vist ingen nytte av å gi antibiotika underveis i svangerskapet. Fikk også høre at vi er så mange som 30-40 % av alle fødende kvinner har/ er bærere av GBS, så dette er vist ikke unormalt. Fikk beskjed om å slappe av å nyte svangerskapet jeg, pga ting er blitt blåst opp noe enormt i media.
Gjest Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 he he.. det er det helt sikkert, men min JM sendte med en gul post it lapp med en hilsen til legen om anbefaling av videre utredning.. Jeg er rimelig kald, men om noen som hadde mere nerver enn meg fått denne, så skjønner jeg faktisk skepsisen!!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 Jeg mistet desverre datteren min i uke 23 pga strept. for noen år siden. Har vert gjennom en fødsel etterpå og fikk antibiotika intravenøst under fødselen.
Gjest Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Har desverre erfaring med den ja.Tok ks den 2 november og den 4 november ble jeg veldig syk.Fikk over 40 i feber og kunne dødd hadde jeg ikke fått flytende antibiotika med en gang.Jeg anbefaler dere til å ta i mot antibiotika om de vil dere skal ta det.Jeg tåler heller ikke det særlig godt,men valget mitt hadde vært at jeg hadde vært død nå og 4 små hadde vært morløse.Heldigvis ble ikke gutten min smittet pga at han ble tatt med ks. Lykke til å hør på hva legene sier til deg/dere. 50% av alle kvinner har denne streptokokken,men bare en bitte lite del blir syke.Det fikk jeg besjed om.
2nj♥ Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Jeg fødte en gutt som ble alvorlig syk pga denne bakterien (jeg visste ikke at jeg var bærer). Han fikk hjernehinnebetennelse og svevde mellom liv og død i 4 døgn før det gradvis gikk rette veien. Nå er han en frisk og flott gutt som løper rundt uten noe mên, heldigvis. Jeg får antibiotika under fødselen denne gangen. Er endel info på: www.gbs-info.net Det har jeg også skrevet historien om min lille gullgutt, Trym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå