Mrs. Bouquet Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Her sier vi nemlig I stua, så når mange her sier På stua føler jeg det er en utlending som snakker gebrokkent. Så jeg bare lurer på hva gramatikken sier om dette.
Mrs. Bouquet Skrevet 20. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 20. november 2006 Skulle havne på skrvlesiden denne, så jeg kopeierer og limer.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 begge deler. kan du gå inn på stuen..../hvor er du?jeg er i stuen/ på bordet i stuen I mange tilfeller kan du bruke begrepene om en annen.
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Ikke nødvendigvis stuen,man kan velge -a ending,så stua er og riktig. om man skal pirke. Men ja,det heter jo i stua. På bordet,på puben,i hjemmet,i stua,på kjøkkenet. Men vet ikke hvorfor det er slik.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 He he.. MIN måte er den riktige... neida. Jeg sier i stua. Høres så merkelig ut med på stua. Minner meg om da farmor lå "på sykestua", men det er jo noe annet )
mensana Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 I stuen /stua (valgfritt). På fødestua/sykestua etc..
msbu Skrevet 21. november 2006 #8 Skrevet 21. november 2006 Ville nok tro at i stua er det riktige. Men samtidig blir jo "på stua" brukt muntlig, iallefall her jeg bor. Boka ligger på stua... Det samme brukes jo også om andre rom. Kniven ligger på kjøkkenet, Skapet står på soverommet. Kanskje begge deler er tillatt, kanskje har det noe med bevegelse/ikke bevegelse å gjøre, at en form brukes når man skal bevege seg til stua, en annen form når noe faktisk ligger der, og ikke beveger seg, ikke vet jeg. Har aldri tenkt på det før.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Begge deler kan brukes. Det samme gjelder flere andre rom, f.eks på/i badet, på/i gangen, på/i kjøkkenet. Jobber som norsklærer :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå