Gå til innhold

Hvorfor gir ikke grøt/mos lenger søvn når erstatning gjør det?

Anbefalte innlegg

I sommer ga jeg litt tillegg etter kveldsammingen etter råd fra HS pga dårlig vektoppgang hos gutten. Smarte HS fortalte selvsagt ikke hvor mye erstatning og jeg ga til han selv sa stopp en gang. Da sov han natten gjennom (1 1/2 mnd). Det er jo ikke normalt og jeg fikk angst for hva som skulle skje med produksjonen min.

Expat og Blomman ga gode svar om at erstatning er tyngre fordøyelig en mm. Derfor gikk jeg heller over til å toppe kveldsmåltidet med pumpet mm. Han sov så 19-07 med mat kl 03 i 3 mnd. Men så begynte han å vpkne i ett sett. Begynte derfor med grøt ved 4 1/2 mnd.

Men så sies det at grøt ikke nødvendigvis gir lenger søvn. Og det stemmer. Men grøt må jo være tyngre fordøyelig enn erstatning? Gutten min våkner ikke pga vondt i magen ihvertfall. Alt glir fint gjennom.

Fortsetter under...

Så vidt jeg forstår det er mme mer allergifremmende enn grøt uten gluten og annen "begynnermat". Derfor fast føde ekstra etter 4mnd hvis det blir nødvendig. Men ikke mer søvn desverre! Det gjelder også mme-babyer som får fast føde.

Jeg har også hørt at grøt, fast føde generelt og heller ikke mme nødvendigvis gir en hel natts søvn. Det har jeg også opplevd. Jeg kan trygt si at gutten min ikke er av de som har sovet mest i sitt korte liv;-)

Han har hatt gode perioder men VIPS, der begynner han å våkne til alle verdens tider igjen...uten at jeg har forandret på noe. Han sover like dårlig/godt uansett om han har fått fast føde eller ei. Det virker som han går gjennom ulike faser eller noe. Det er så mye som kan ha uttelling på søvnen. Nå for tiden får han tenner og har vært mildt sagt slitsom! Han gikk fra å sove nesten rundt en god stund til å våkne flere ganger pr natt. Kanskje det er en såkalt "fase" i ditt tilfelle også. Nå har min gutt vært i denne fasen i ca 2 uker og jeg er temmelig sliten (samboeren min er ute og reiser hele tiden). Jeg har holdt fast på rutinene likevel og vært "streng". Og VIPS...natt til idag har han sovet som en stein. Det hjelper kanskje lite, men min mor sa til meg idag at dette med å få små barn virkelig gjør at vi må bære over med mye mer enn vi noen gang har gjort før. For meg er det litt betryggende å høre. Jeg gjør som min mor....jeg gir og gir og gir og gir og mer kan en ikke;-)

PS. Tannlegen min sa at små barn kan bli plaget måneder i forveien før tennene faktisk kommer...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...