Xzux Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Hei.. jeg er 18+2 nå... trener ca 3 dager i uka.. Jormora sa at d bare var og fortsette som før men passe på å ikke ha for tunge vekter og bare ta skrå magemuskler.. Men hvordan er det med statiske øvelser for magen? stå på tærne å albuene å holde inn magen..? var ettannet med at vist man trente di rette muklene så kome det til å bli en stor bul/kul eller noe seinere pga at magen delte seg.. d vil vi jo ikke:) Vi har også en øvelse på styrke treninge der vi ligger over steppen og trener rygg.. er dette heldig..? har slutta med det nå da, syns ikke d var noe behaglig øvelse uanett:) Har ikke noe særlig mage enda da. Åsså var det et spm til:) Lurer litt på om det er spark jeg kjenner? Dere sier som bobler som sprekker og gullfisker som er innat magen..hm.. vansklig og vite.. men av og til syns jeg det kiler lit tpå magen på en måte.. litt forbi under magen. først trodde jeg det bare var klærne som klødde, føltest litt sånn.. men har merka d når jeg ikke har klær på også.. ikke sånn direkte kløing heller.. kiling kasnkje.. att det "pittrer" litt.. hm.. eller er det jeg som innbilller meg tro?
Novembergutt<3 Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Hei! Jeg kan svare på det første spørmålet ditt:-) Øvelsen du referer til er det vi kaller planken - og her fokuserer du på statisk trening. Dette er en kjempe bra øvelse for oss gravide. Men den kan bli litt tyngre når magen kommer - hvis dette gjelder for deg kan du bare sette knærne i gulvet (blir lettere) De statiske, de skrå OG de musklene som går på tvers over magen nede (transversus) er kjempe viktige under en fødsel. De rette er ikke farlig å trene, men det har ingen hensikt. Ikke alle opplever at de deler seg på midten heller - og dette skjer i tilfelle etter at magen begynner å poppe ut:-) Lykke til!!
Xzux Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 hei å takk for svar:) Bare lurer litt på når du prater om di nedre magemusklene... hvordan trene di når man er gravid?
Novembergutt<3 Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Det blir egentlig litt feil å si de nedre.. Men man kan som gravid starte bevegelsen nedenfra. (Når du tar sit ups starter du oppenfra) Press helene ned i gulvet, og press bekkenet bakover. (litt vanskelig å skjønne kanskje, men en slag jokke bevegelse:-)). Vil du ha motstand så legg/press hånden din mot nedre del samtidig som du presser bakover:-)
kom-som-bestilt Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Hei. Jeg har begynt på Yoga nå i høst, og der trener vi magemusklene på bla a denne måten: - Planken (etterhvert som magen vokser og det blir tyngre, kan du ha knærne i gulvet). Stram mage og trekk setet inn som om du trekker halen inn mellom beina...(hehe) Her kan du da også forsiktig løfte opp den ene foten, så bytte. Dette trener da stabilitet. - Sitt på rumpa, løft opp knærne i 90 grader. Fokuser på stabilitet og pust. De andre på yoga-gruppa pleier å avansere etterhvert til å strekke beina opp mot taket, mens jeg har fått beskjed av instruktør av å holde de i 90 gr. Blir det tungt, kan du holde hendene under knærne. - Balanseøvelser: Stå på en fot, prøv å len deg fremover med overkroppen og bak med en fot (jeg kaller det "vater"...). Du kan òg stå oppreist, finn balansen på en fot, og sett den andre opp mot låret (så det dannes en slags trekant). Vi trener ikke sit ups og slikt på yoga, men fokuserer som sagt på stabilitet i HELE magen, noe som er svært viktig. Det må nevnes at jeg ikke har kjempestor kunnskap innen område, men dette er i hvertfall øvelser yogainstruktøren sier er bra for meg, - og det føles og bra. Hun har òg vært gravid-yoga-instruktør. Er selv i uke 19, og syns det er super å trene yoga! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå