Gå til innhold

Albueskjell - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er så heldig å ha fått 2 stk. albueskjell som jeg skal legge over mine veldig såre (sprukkene) brystvorter sånn at de skal heles raskere håper jeg. Men jeg synes de er litt skarpe (hun jeg fikk de av har plukket de i fjæra på Vestlandet og de er ikke brukt før) hvis dere skjønner hva jeg mener. Skal de være sånn eller kan jeg kanskje file litt på dem med f.eks. en neglfil?

Hvis noen kan fortelle meg hvorfor albueskjell er så bra vil jeg gjerne vite det også. Husker at jeg brukte det med førstemann også, men det er 9 år siden og forklaringen sitter ikke i mitt hode lenger

Tar imot alle gode råd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk utrolig god hjelp av albueskjell, vet nesten ikke hvordan jeg skulle klare meg uten de første ukene!

Så vidt strides det om hvorfor det virker med albueskjell, eneste potensielle forklaringer jeg har lest er at oppsamlingen av morsmelk inni skjellene virker behandlende for sårene og forbygger infeksjon, samt at skjellene hindrer genser o.l i å skrape på brystvortene.

Husk bare å ikke ha skjellene på hele døgnet, har lest at en anbefaler noen timer av og på, slik at brystene og får lufttørke.

Skrevet

Ser du har fått svar på hvordan de virker så svarer på det andre jeg da:) Jepp neglefil e.l funker fint til å runde kantene med:)

Skrevet

Hei! Jeg brukte albueskjell etter at jeg fikk datteren min; hadde fryktelig vonde og skorpete brystknopper. Jeg brukte de når jeg måtte gå ut, men prøvde å la brystene lufttørre mest mulig. Tror også jeg brukte de av og til på natten. Jeg syntes at skjellene hadde en flott virkning på meg, men fikk anbefalt av ammeekspert på fødeavdelingen å ikke bruke de mer enn noen timer om gangen av fare for evt infeksjon (pga av fukten) Husk bare å hold brystknoppene rene. Håper det snart bedrer seg!

Skrevet

HAr gode erfaringer med skjell - de holder brystvortene myke, de beskytter mot gnissing og fastklistring i innlegg, og morsmelken som blir liggende i skjellet har helbredende effekt. Det er noen av grunnene til at skjell anbefales. Fil i vei.

Jeg brukte skjell med min første, men denne gangen kjøpte jeg faktisk en skikkelig fet brystvortekrem på apoteket , heter noe med lanolin... Den gjorde susen; lindra, forhindra klistring i papirinnlegg og gjorde vortene myke. Sårheten forsvant i løpet av en uke. Det nærmeste jeg har komt et vidundermiddel - hvis noe slikt finnes:-)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...