Gå til innhold

Luca!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du og jeg har litt til felles hva gjelder mat greier- Jeg er heller ikke så interessert i å gi babyen min ferdigmaten eller fruktglassene. Jeg prøver å lage mine egne pureer og moser grønnsaker.

sånn baby-feeder vil jeg ha! har lest om det. skal prøve å finne det på nettet..

gir du ogtså grøtene fra Helios? Kjøpte nettopp hirse og quinoa. Gutten min, 6 mnd fikk første smak idag - smaker jo litt bittert, tenkte jeg får mose ned banan i det. Har du noen tips?

Jeg spiser nesten aldri halvfabrikat. Vil derfor ikke gi ham grøtene fra butikken. Ble veldig provosert da jeg spurte helsesøster om jeg kunne gi ham vanlig havregrøt og hun mente nei, for var det noe barnematindustrien hadde lyktes med var det disse babygrøtene.. var visst umulig å klare å lage noe like næringsrikt selv.. Samarbeider helsevesenet med barnematindustrien, det lurer jeg på..

Ville bare spørre deg om tips ang mat til babyen min, jeg ammer mye og har tenkt å introdusere endel mat framover.

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-)

Må først si at jeg ikke er så veldig flink med mat hele tiden til meg selv, men liker som sagt å vite litt hva jeg putter i munnen og tror det henger sammen med helse og velvære. Og ihvertfall til barna sysn jeg det er viktig å gi de en god start i livet, og prøve det vi kan å gi de så sunn mat som mulig.

Og fordet om barnematprodusentene har slengt seg på sunnhetsbølgen og kuttet ut sukker, er det mye fruktsukker osv i maten som jeg ønsker å unngå.

Og jeg mener at fersk mat er bedre enn bearbeidet mat, og det å gi babyen hjemmelagd mat er ikke noe hokus pokus. De fleste spiser jo ikke Fjordland til middag hver dag, de lager mat selv.

Hver gang jeg er på helsekosten for å kjøpe grøt, titter jeg på Helios sine og vurderer å kjøpe de. Det er jo rett og slett bare latskap, fordi Holle er jo instant og Helios må kokes opp, men er sikker på at det er like enkelt å koke. Så tanken på å prøve den er der:-)

Vi begynte med en og en grønnsakssort og blandet de mer etterhvert. Bruekr mye kylling, siden jeg ikke spiser rødt kjøtt.

Har kjøpt meg blender, og det er årets kjøp! Koker bare alt i en kjele og hiver oppi blenderen og vips så er barnematen klar. Nå som lillsnupp er 10 mnd, kjører jeg bare et par ganger på pulse så blir det mye biter å tygge.

Jeg har litt sviskemos og aprikos i grøten, men det er for magen..men det smaker jo også godt.

Har lurt på det samme ang min helsesøster, hun hadde ikke hørt om helsekostgrøt engang. Sa det var sikkert greit, men at Nestle tilsatte jern. Jeg har ringt Helios ang det med jern, og fikk til svar at det var så mye naturlig jern i kornet at det ikke var noe problem. Nedover i Europa var ikke dette noe tema i det hele tatt.

Så det hs sier er ikke avgjørende nei:-)

Skrevet

jeg ønsker meg blender.. skal virkelig skaffe det.

ja, det med tilsatt jern maser de mye om. det er 5 mg i vanlig havregrøt per 100 gram. i sempers grøt er det 8,5 mg. heliosgrøten har 4,8 mg. men jeg tenker som så at han får vel litt jern gjennom meg også, og om han går fint opp i vekt og er frisk betyr det vel at han får i seg nok av alt..

hirsegrøten fra helios er like enkel som holle. man koker jo melet opp sammen med vannet, så det tar samme tida:)

det andre som er bra er at de har lengre holdbarhet. holles holder vel bare 4 uker? da kan jeg liksom alterere mellom grøtene og ikke tenke på at de snart går ut på dato.

lager du sviskemos og aprikos selv? hvordan gjør du det isåfall? lagde nylig aprikos, frøs de ned i ikeas isterninger.. har ikke prøvd de enda men håper de funker. rører du isåfall en frossen bit ned i grøten?

Skrevet

Bruker 2 poser svisker og en pose aprikos som jeg koker en god stund med vann så de dekker. Hiver dette så i blenderen med vannet, og moser til purè.

Frøys i isterningsbrett før, men etter at vi flyttet til større hun har vi ikke funnet noe plass til fryseren inne:-) Så derfor gidder jeg ikke gå i boden 2 ganger om dagen, så fryser nå i små glass som holder for en 3-5 dager.

Men frossen terning er perfekst i varm grøt...

Skrevet

ok. men du - små glass - hva slags glass fryser du i?Og hvor får du tak i det?

Idag gikk hirsegrøten ned på høykant, godt blandet med pære og eplemos.

takk for tips!

Skrevet

Kjøpte en del syltetøy på "bondens marked" her, bønder som selger div. Så de er i passe str. Men Avent tror jeg har slike i plast som man fryser melk i, de funker vel.

Eller Tupperwarebokser o.l

Fryser ned så mye at det holder til en 4-5 dager ca, siden jeg ikke gidder å fly ned i fryseren hele tiden:-) Tror ganske sikkert det skal holde seg fint i kjøleskap en liten uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...