Gå til innhold

Hvor ofte ammer dere deres 6-7 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer henne tidlig morgen, gir brødskive litt senere og ammer henne. Grøt midt på dagen og ammer henne etterpå, middag og så ammer jeg henne etterpå og kveldsgrøt og amming og så ammer jeg henne igjen før hun legger seg. Gir henne vann imellom måltidene... og hun krever fortsatt 1-2 ganger melk om natten...

Gir jeg henne for mye melk? og Når skal man slutte å amme om natten.. Hun blir 7 mnd i morgen

Takknemmlig for svar..

Skrevet

Hei!

Du kan helt trykt slutte å amme på natten,det er vel også anbefalt fra de er ca 6mnd eller når du har kommet igang m fast føde. på dagen høres ammingen grei ut. Du kommer bare til å slite deg ut hvis du fortsetter å tilby mat på natten. Deter sikkert bare en vanesak/ for henne. tilby vann istedet så blir det ikke så spennende å våkne etterhvert. Lukk til!

Skrevet

jeg ammer nok mye mer...har egentlig ikke noe fast rutinepå ammingen.. men pleier å amme henne i 6 tiden... så får hun grøt til frokost..og litt pupp etterpå... etter 2 timer eller noe får pupp igjen..så får hun pupp en gang til før middag...vil som oftetst ikke ha pupp etter litt middag.... får pupp en gang til før hun bader..så er det kvelds..grøt og pupp... så er det pupp før hun ligger seg..og sikkert 2-3 ganger i løpet av natten.... så min får mye pupp...men hun spiser ikke så mye fast føde da...om gangen...blander ca 2 ss grøt pulver med vann... og hun spiser av og til 1/3 middagsglass....så føler hun har behov for det..om natten er det mest for kosens del...og mammaen liker det og..;)

hun er ca 6.5 mnd

Skrevet

Ammer vel 5-7 ganger i døgnet. Men hun er egentlig ikke så interessert lengre...,så jeg tror ikke hun får i seg så mye hver gang. Ammer fortsatt 2 ganger på natten....,men nå er det snart slutt på nattservicen her i huset!!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.. :))

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke at du ammer for ofte. Det sies at for brysternærte barn skal morsmelk helst fortsatt være hovedkilden til ernæring i den alderen.

Jeg ammer kanskje 6 ganger i løpet av dagen og 4-5 ganger om natten (barnet mitt er akkurat 6 mnd). Så lenge DU synes det er greit med nattamming, så ER det greit med nattamming! (Morsmelk om natten gjør forresten ikke skade på tennene på samme måte som MME.) Mange barn viser tydelig at de behøver nattpupp mye lengre enn til 6 måneder, enten det er for næringen eller nærheten, så er det et reellt behov uansett!

Skrevet

Hei MOO

Her er det nok du som tar det spesielle valget med å fortsette å amme barnet 4-5 ganger per natt utover 6 mnd. Det er ikke alle som er klar over at de ikke absolutt må amme om natten dersom barnet får 2-3 måltider med fast føde om dagen og vektoppgangen er fin. Det kan faktisk være at barnet også setter pris på å sove mer enn 2 timer i strekk (en hel søvnsyklus hvor man kommer inn og ut av den dype søvnen tar visst 5 timer og et barn på 6 mnd begynner å ha likt søvnmønster som voksne. Før det har de søvnsykluser på 20 minutt. Har Gina Ford skrevet om ihvertfall).

Men det er ingen uting å opplyse folk som ikke vet det, at de kan strebe etter en hell natt søvn eller ihvertfall 1-2 nattmåltider ved 6-8mnd. Man er ingen dårlig mor av den grunn, og det er gjerne det de fleste føler at de er når de skal slutte med nattamming og far gir vann i stedet. Barnet kan jo få masse nærhet om dagen.

Jeg gleder meg villt til å kunne sove mer enn 4 timer i strekk.

Man sier at barn ikke kan få for mye nærhet, men jeg tror de kan godt lære litt selvstendighet også. Man gjør seg gjerne en bjørnetjeneste ved å alltid gi etter for kravene om kos. Har for eksempel en venninne som bar babyen rundt i sjal hele dagen. Det barnet henger på henne som en klegg fortsatt ved nesten 3 år. Hun angrer på at hun ikke stod mer på kravene og lot jenta leke mer alene.

Men klart det er vanskelig å stå imot. Skikkelig avsporing fra første innlegg her.

Skrevet

Forresten, for å svare på spørsmålet.

Min gutt runder snart 6 mnd. Ammer han sånn ca i 10-20minutt til sammen fra begge bryst til disse klokkeslett:

04-08-12-15-18-24

Det at han spiser ved midnatt er en ny greie fra 4mnd. Håper det gir seg igjen når han får mer mat på dagen.

Skrevet

Hei Dagrosa

Et par kjappe kommentarer til svaret ditt. Det jeg svarte på, var spørsmålet fra HI om når man "skal" slutte med nattpupp, og jeg synes det er greit å påpeke at det ikke er nødvendig å foreta noen nattavvenning. (Det er lett å få inntrykk på slike nettsteder av at nattamming etter en viss alder er fy av en eller annen grunn.) Mange barn slutter med nattpupp av seg selv når de er klare for det, mens andre fortsetter med nattpupp så lenge de i det hele tatt ammes. Og begge deler er like greit som noe annet, såfremt moren synes det er greit. Siden vi samsover, foregår nattammingen hos oss nesten umerket av meg! :)

Det at jeg fortsetter med selvregulert amming døgnet rundt, er jeg imidlertid langt fra alene om, så jeg vil ikke akkurat kalle det for et "spesielt" valg, men helt greit for meg at andre velger å gjøre det annerledes. Jeg er i det hele tatt ikke en slik person som prøver å overtale andre til å gjøre slik jeg selv gjør. Det viktigste (og kanskje eneste?) råd jeg pleier å gi andre, er å følge magefølelsen i slike saker, ikke det andre forteller at man "skal".

Ellers så kunne jeg vise til mye forskning innen tilknytningsteori, som viser at det å gi respons til spedbarnets behov for nærhet, faktisk gir avkastning i tryggere, mer selvstendige barn, men det finnes selvfølgelig unntak til alle slike konklusjoner og regler. Min egen erfaring med mine eldste barn, er veldig annerledes fra din venninnes erfaring. (Ikke det at jeg har bært barna mine i sjal hele dagen, men jeg har alltid prøvd å møte deres behov for nærhet, dag som natt. Det er jo et kjempespennende tema der det kommer stadig ny forskning. :)

Skrevet

Hei på dere! Jeg setter virkelig pris på at dere har svart meg og jeg syntes det var kjempe fint å lese hva dere skrev her... Hjelper meg iallefall :)

Foreløpig ammer jeg fordi det er enklest for meg selv.. Får se når pappaen har litt ferie om vi endrer på det, men enda 1 mnd til at han har fri.. tuuusen takk for svar nok engang :)

Ønsker dere en fin kveld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...