Gå til innhold

gravid og nattevakt


rfeko

Anbefalte innlegg

Hei! Eg er ein sjukepleiar som jobber 80 % i 3-delt turnus med ca 40 % nattevakter. Eg prøver no og bli gravid, og eg veit at eg har rett på tilrettelagt arbeid pga at det er uheldig med nattevakter i svangerskapet. Men eg har ikkje lyst å be om tilrettelegging heilt i begynnelsen av svangerskapet med tanke på tidlig abort. Nokon som har vore i samme situasjon og korleis løyste dåke det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg jobber 100% som sykepleier i rundturnus på en ganske tøff post på sykehuset. Og jeg har fått slippe nattevakter etter en del diskusjoner med sjefen.. Er 11+5 i dag, og jeg fungerer ikke på natt rett og slet.. Er svimmel, kvalm og skikkelig ukonsentrert.. Ser det ikke som forsvarlig at jeg går nattevakter.. Så det r greit og slippe de. Jeg skulle få sykmelding fra nattevakter dersom sjefen nektet og frita meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ville ha sagt årsaken til sjefen i stedet for å risikere å abortere fordi du ikke sa det. Nattevakter øker sjansen for SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% natt/fast. Men etter at jeg fant ut at jeg var gravid har legen sykemeldt meg 50%. Har hatt ferie i 3 uker nå, så jeg må føle på kroppen hva som blir best for meg når jeg kommer tilbake i jobb. Tror det skal gå greit å jobbe halvt for min del. Men jeg må jo legge med at jeg hadde en MA i fjor. Tok ikke hensyn til graviditeten da (dessverre, viste det ikke) og kjente at jeg presset kroppen alt for mye. Men det er jo dumt å spekulere i det!

Uansett er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for deg..sånn som du vil ha det/trenger det.

 

Er du fagorganisert? De hjelper deg, hvis du får problemer med arbeidsgiver... et lite tips bare:)

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier i 60% stilling natt jeg. Sist svangerkap ble jeg sykmeldt 50% fra ca 7 mnd. for å slippe 2 og 3 netter på rad. Det var godt.. Gravid igjen og akkurat fått ny nattvaktstlling med færre 2 og 3 på rad. Skal "holde" ut så lenge som mulig... Har ikke begynt i stilling, og bare 4 dager siden positiv test. Litt vanskelig situasjon ifht ny arbeidsgiver i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar! Er ikkje så lett å vete kva ein skal gjere alltid ;) Fyrste gongen er er i denne situasjonen og det er jo så mykje skummelt skriveri om graviditet og nattevakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...