Gå til innhold

Oppdatering fra ka-ping m/mageknøtt! (langt...)

Anbefalte innlegg

Som de fleste kanskje har fått seg, så har jeg bekkenløsning og har hatt en del kynnere. Det har blitt litt verre den siste uka, og fra fredag kjente jeg meg egentlig ganske dårlig. I helga var vi i Trondheim på julehandel/besøk, og etter en liten runde på City Syk kjente jeg meg virkelig ille. Harde kynnere, og nedpress. Det kjentes egentlig ut som om hodet til knøttet var på vei ut :( Da jeg sa til gubben at det kanskje var best vi droppa ikea, så han nøye på meg og sa "da kjører vi innom føden en tur vi, og får sjekka deg opp litt"... jeg sa meg enig, selv om jeg følte meg litt overhysterisk så var det et eller annet i meg som mumlet at dette ikke var helt som det skulle.

Vi dro til sykehuset, fant endelig fram til føde vest (dårlig skilta og veldig rotete å finne fram), og der kom faktisk hun jordmora som var med på forrige fødsel, og hadde forberedende samtale med meg på poliklinisk i uke 21 :) Jeg følte meg straks i gode hender. Fikk sitte i en kjempeherlig lenestol med ctg og måling av fosterlyd, og det ble tatt blodtrykk (som heldigvis var helt fint). Etter ctg'n fant jordmor ut det var best å få tatt en innvendig ul for å sjekke modning, for kynnerne mine var faktisk såpass sterke at de ga klare utslag på ctg... jm mente dette var modningstak.... ul ble foretatt av en kjempekoselig lege som konkluderte med at livmorhalsen(?) min var heldigvis ikke åpen, den var på hele 34mm og det var visst bra sa de. Men jeg var ganske moden, så jeg fikk STRENG beskjed om at hvis jeg ikke ville ha tidlig fødsel så fikk jeg pent dra hjem og ta det med ro framover. Ingen løft, ikkeno stress, null husarbeid. Legen sa at jeg egentlig burde fått med meg en resept på omsorg, kjærlighet og servering av te i godstolen... Vi fikk også beskjed om at vi kanskje burde ha en back-up-plan for det planlagte pinnekjøttselskapet lille julaften... Ifølge jm er det store sjanser for at lillemor melder sin ankomst 2-3 uker før termin. I hvert fall hvis modningstakene fortsetter og jeg ikke greier å roe ned...

Siden jeg er i uke 34 nå, vil de ikke gjøre noe for å stoppe fødselen hvis den setter igang nå framover. Men selv om ungen er stor nok nå til å greie seg utenfor mammas mage, så er det jo en fordel at hun forblir der inne så lenge som mulig. Altså: en rolig tilværelse for ka-ping framover...

Alt dette medfører at jeg overhodet ikke kommer til å gjøre annet husarbeid enn å vaske klær framover. Kan nesten ikke frarøve lillejenta de siste kose-ukene i magen min bare fordi jeg ikke greier å være i ro... Jeg begynner med babyforberedelsene allerede nå, i tilfelle noe skulle skje før 8.januar. Sykehusbagen skal pakkes i løpet av uka, og stå klar i gangen. Jeg får hjelp av søs til å montere stellekommoden og sprinkelsenga, mens gubben og sjølen (min far) intensiverer kjøkkenjobbinga. Alle hvitevarene er kommet, det samme er golvbelegget, så det BLIR kjøkken før jul på oss! Noe som forsåvidt er veldig greit i og med at det kanskje er småtroll som melder sin ankomst litt for tidlig her i huset.....

Fortsetter under...

Så spennende da...

kansje det blir desember barn på deg og da :))

Ta godt vare på deg selv nå da... slapp av og nyt de siste ukene av svangerskapet...

Håper noen kan hjelpe deg med husvask osv :))

Rolig rolig, og kos deg i godstolen!!!!

Tusen takk for omtanken, jenter :) ja, det er godt å vite at lillejenta antageligvis greier seg godt om hun skulle komme nå. Men jeg må nesten knipe igjen litt til, syns jeg! Kanskje får jeg nyttårsbarnet?

du får bare kose deg fremover du nå.og bare nyte.

må også si,at jeg har født ei jente i uke 34,på 2130gr.....ikke stort,men stor nok til og klare seg uten kuvøse.

siste jenta kom i uke 36....fine og "store" barn selv om de kom tidlig.

håper selvfølgelig knøttet blir lengst mulig i magen din:)

sender deg en klem jeg:)

Annonse

Oj oj oj det var da voldsomt.... Guri, nå må du knipe igjen OG TA DET MED RO :) Overlat alt til ka-ping mannen, hadde vært kjekt om snuppa ble i hulen sin og fikk fetet seg opp litt til da hehe:=) Det er helt greit om du tar deg av å føde nyttårsbarnet... helikopter på selveste new years eve må være toppen av lykke for mannen din hihi :=) Stor klem og lykke til :))))

Ojsann! Har ikke fått med meg kynnerne dine.. har ikke vært så aktiv her i det siste. Men jammen godt dere dro og sjekket, nå må du bare følge legens ordre,uansett hvor vanskelig det måtte være. Det beste er jo å ruge så lenge som mulig.

Massevis av lykke til!

Så sprøtt....

Hadde samme greie i helgen.. har ligget på sykehuset til observasjon. ble utskrevet i dag, da startveene var gått tilbake.. dette blir min 4.føsel, så de mener jeg er i faresonen til å føde for tidlig. er i uke 33.. Tok innvendig ul på meg også, og jeg hadde omtrent samme mål som deg :)

De målte også hodestr på lillegutt, og det viste en str 2 uker lengre vei på det jeg er... :( blir en sværing å få ut? uff....

I morgen skal vi kjøpe nytt stellebord, vaske klær og forberede det hele..

håper lillegutt drøyer det litt, da.. jeg er ikke helt klar ennå...

:)

Vi har en spennende tid i møte :)

Du får ta det med ro som legen sa. Kjedelig med bursdag i jula eller rett før desember. (blir yngst i klassen) Uansett kommer babyen til å ha det bra om den blir født nå eller senere :) Slapp av og pass på deg selv, og resepten fra legen kan du jo utnytte :)

Skjønner ikke hvorfor folk maser om dette jeg... at det er kjedelig med bursdag i jula... mamma og mannen mi har begge bursdag midt i fellesferien, og har aldri kunnet hatt barneselskap siden samtlige kamerater har vært borte... å være yngst i klassen har jeg selv vært stort sett hele skolegangen, ikkeno problem for min del. Og hvis jenta er skarpere enn gjennomsnittet er det jo en fordel å være yngst, da vil ikke kontrasten til de andre klassevennene bli så stor som hvis hun skulle være eldst OG smart...

men for all del - jeg vil jo helst ha henne der inne så lenge som mulig, det er jo tross alt en grunn til at et svangerskap skal vare i 40 og ikke 34 uker!

det aller dommeste med å være født sist i desember er at de små må begynne på skolen når de er 5 og et halvt,i stedet for 6 og et halvt som de er om de blir født i januar!!!

det året utgjør bra stor forskjell i utvikling/modning hos de aller fleste barn når de er så små!

det er ingen mening i at en 5 åring skal begynne på skolen!!!!!!!!

Annonse

Jeg er novemberbarn og har alltid vært så godt som yngst i klassen. Jeg har likevel alltid vært den som har kommet best ut karaktermessig. Jeg lærte å lese da jeg var fire. Datteren min på 2 1/2 kan allerede nesten alle bokstavene, og gjenkjenner sitt eget navn. Jeg ser ikke nødvendigvis noe problem i at man begynner på skolen når man er yngre enn klassekameratene - det vil alltid være et spenn der.

sa ikke at det var et problem,men ser heller ikke på det som noen fordel...du var nok nok 6 og et halvt da du begynnte på skolen selv om du er født i nov.men fødselsdato er til syvende og sist likegyldig,så lenge barnet er friskt og sunnt!!!!!

trakk bare fram det jag såg på som den største "ulempen" for våre håpefulle ved å fødes seint på året!!!

men for all del,det er sikkert noen som er flink i mye uanz alder!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...