Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Min datter er 14 måneder og går ikke i barnehage enda. Jeg studerer for tiden (på kvelden over nettet) samtidig som jeg har henne hjemme om dagen. Vi koser oss helt enormt, men jeg føler kanskje det er på tide at hun er i barnehage hvor hun får lekt masse med andre barn. Jeg er dessverre den eneste i venneflokken som har fått barn enda, så den eneste kontakten med andre barn er når vi er ute i parkene (nesten hver dag) og når vi er med kusinen hennes. Men jeg føler det blir så galt om jeg har henne i barnehagen mens jeg 'bare' går hjemme..? Men jeg vil virkelig det beste for henne, og hun er utrolig sosial! Elsker andre barn.. Tips?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Hva med å ha henne i barnehagen noen få dager i uken? Jeg går også hjemme, men min sønn har 3 dager i uken i bh. Der stortrivs han. Her har han gode venner i både andre barn og voksne. Han lærer å dele med andre, snakke, synge, være mer tålmodig osv. Dessuten får han oppleve mye ved å dra på turer, være med på teater, kakebakst osv. Man trenger ikke bare ha barn i bh når man selv jobber. Ofte har barnet godt av å oppleve noe nytt uten mamma også.
Kjærlighet <3 Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Jeg har ei jente som blir to år nå i desember. Hun var hjemme sammen mid meg til nå i august da begynte hun i bhg. 50%. Hadde vi fått plass tidligere hadde hun gått der fra hun var en ca 14-15 mnd. Jeg er fortsatt hjemme da vi har en liten til som er 6,5 mnd nå. Men har valgt bhg til eldste for at hun skal møte andre barn. Va du burde eller ikke burde tror jeg må bli helt opp til dere. Om du synes ditt barn er klar for bhg. Jeg merket enorm forskjell på jenta vår fra hun var 12 mnd, sa suntes jeg hun var for liten for bhg. Men når hun var 15 mnd så jeg at hun var velfdig klar. Hun stortrives hvertfall :-)
mamman&andrea Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Hei! Jeg synes det er veldig greit å ha jenta mi i barnehagen. For da får hun den grunnleggende sosiale omgangen med andre. Hun lærer å ta hensyn og lærer å måtte vente/stå i kø. I tillegg får hun venner som kan komme i selskap og etterhvert ligge over. Siden du "bare" går hjemme, så trenger hun jo ikke være 5 dager i uken og hele dagen? Kan jo velge noen timer eller noen dager pr uke..
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Jeg har jenta mi i bhg, hun er 16 mnd. Jeg hadde henne i fullplass da jeg jobbet, nå har jeg fått barn og skal ha henne der på halvplass. Jeg har også en jente som elsker andre barn og som er utrolig sosial. Hun fryder seg hver gang jeg leverer henne i bhg, og hun kommer seg ikke inn til de andre barna fort nok. Du skulle sett de små bena, de går som små trommestikker innover gangen til oppholdsrommet. Gøy å se for mamma, jeg får mange gode tilbakemeldinger fra de ansatte for hvordan hun er. Og slik som hun har utviklet seg, det er utrolig det. Ser faktisk stor forskjell på henne og andre venner på samme alder som ikke er i bhg. Selvfølgelig er det vemodig å ha henne i bhg når jeg er hjemme, på en måte, men jeg ser hvordan hun koser seg. Så hvorfor ha henne hjemme, bare for min skyld. Hun skal få kose seg med begge deler, hun er heldig som kan det. Noen dager hjemme hos meg i ro og mak, og noen dager i bhg i god lek med de andre barna!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 tusen takk for kjempe gode råd alle sammen jeg tror jeg skal vurderer å ha henne noen dager i uka i barnehage, vet hun hadde hatt kjempe godt av det! jeg ser det ikke som noe nederlag at jeg ikke er 'nok' for henne, de må jo utvikle seg sosialt med andre barn rundt seg f.eks istedet for mamma hele tiden. på den måten kan jeg ta studiene mine på dagtid og bruke ettermiddagene min min lille elskling, og kveldene på alene-tid tusen takk igjen
Gjest Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Jeg var nylig på et kurs amgående tilknytning ol. Og han som holdt kurset der sa at det ideelle for alle barn er å vente med å gå i barnehage til de er 2år...ga meg litt dårlig samvittighet siden vi må ha vår sønn i barnehage, men du trenger ikke ha dårlig samvittighet!!
To gutter + spire Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 Min sønn er 16 mnd og han er hjemme med meg! Har søkt bhg.plass fom aug. - da er han 2 år . Av og til tenker jeg på at han hadde hatt godt av å leke med andre unger og ikke "bare" meg og pappaen . Får litt "dårlig samvittighet" av og til , Men ifølge innlegget over her (Mortilsebastian) gjør vi det som er det mest ideelle ! så det er jo godt å tenke på. Har vært i åpen bhg en gang - har ikke blitt fordi jeg jobber ofte på kvelden og har ikke ork å gå der om dagen for så å gå på jobb. skal prøve å skjerpe meg ! Uansett synes jeg ikke man skal ha dårlig samvittighet for noen av delene her. Det viktigste er jo at barnet har det godt!
Tredjemann på vei :D Skrevet 20. november 2006 #9 Skrevet 20. november 2006 jeg har også hørt og av egen erfaring forstår jeg nå at man egentlig bør vente til de er 2 år før man har dem fast i barnehage uten mamma eller pappa tilstede.... det betyr for all del ikke at de ikke har godt av å treffe andre barn før den tid, men når de treffer masse andre barn og voksne sånn plutselig synes jeg foreldrene (en av dem) bør være tilstede! i hvert fall vet jeg at dette gjelder for min lille sønn som nå er 12,5 mnd. han har ikke vært vant til å ha masse folk rundt seg samtidig tidligere og vi vil derfor vente med barnehage til han selv er klar for å løsrive seg litt mer fra oss, og i ei bok jeg nettopp leste stod det at det skjer rundt 2-3 års alder. jeg er også den eneste i min vennekrets som har fått barn, men jeg og lillegutt går i åpen bhg av og til her hvor vi bor så jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet:) tror det er viktig for dem å ha mamma eller pappa eller i det minste andre som kjenner barna godt i nærheten av dem de første 2-3 årene før dem kun får nye personer å forholde seg til en stor del av dagen. jeg synes åpen bhg er et toppers tilbud å benytte seg av de første årene. skal søke om barnehageplass f.o.m neste høst vi for da skal jeg forhåpentligvis begynne å studere, men hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok helst ha ventet med fast bhg-plass til januar 2008 elr noe sånt..
Føken siruppsnipp Skrevet 20. november 2006 #10 Skrevet 20. november 2006 Gutten min er 20 mnd. og går ikke i barnehage da jeg er mye hjemme på dagtid. Men han går i barnepark 2 dager i uken fra 10-14. Syns denne ordningen er genial. Skal utvide til 3 dager i uken fra våren. Der får han være ute og leke med andre barn, og vant med at jeg ikke er rundt han hele dagen. Han trives kjempebra! Hver gang vi setter oss i bilen sier han : "barna barna". Tror vi er på vei til parken :-)
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #11 Skrevet 20. november 2006 Ærlig talt! Jeg syns mange av de siste innleggene her var ganske ekle, "du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du har ettåringen din i bhg. Men det er ikke bra for de under 2 år å være alene uten mamma og pappa". Dette var nesten sagt på en "gi og ta"-måte. Vel, kurs meg her, og noen andre spesialister meg der. Har barn under 2 år vondt av å være i bhg, ja da lurer jeg på hvorfor så mange norske barn i den aldersgruppen er faktisk i bhg. Og den med at den ene her har barnet sitt i park fra 10-14 tre dager i uka, skal det være noe annerledes enn i bhg?? Isåfall hvordan? Er du som mor med? Jeg må si at barn tåler å være i bhg, stort sett alle. Og det er også stor forskjell på barn, noen er engstelige og innadvendte, andre er sosiale og utadvendte! Hovedinnlegger her har tydeligvis et barn som er meget sosial og trygg. Så hvorfor ikke ha barnet noen dager/timer i bhg?? Alt med måte, og alt til sin tid - for det enkelte barn!!
Føken siruppsnipp Skrevet 20. november 2006 #12 Skrevet 20. november 2006 Unnskyld meg om du syns mitt innlegg var ekkelt! Det var overhode ikke meningen, men lurer på hva du syns var ekkelt med det? barnepark ER IKKE barnehage, kan ikke sammenlignes. I parken er de kun ute, er bare inne for å spise. Han får sosialt samvær med andre barn og er ikke rundt beina mine hele dagen. og jeg får noen timer fri. Jeg er for barnehage, og vil ha han inn. Men har valgt å vente til han er 3 år siden det går så greit i parken.
Ranveig R Skrevet 20. november 2006 #13 Skrevet 20. november 2006 Så lenge både du og ungen trives med å vere saman om dagane ser eg ikkje nokon grunn til at ho "skal" i barnehage enno. Ungane har begrensa glede av å leike med andre unger når dei er så små. Den viktigaste input'en så små barn får er frå foreldra. Det er sjølvsagt moro for ungen å treffe barn på sin eigen alder av og til, men eg trur ikkje det er nokon forutsetning for bra utvikling. Sjølv er eg heime med guten vår på 14 mnd. Eg har heller ikkje mange vener med barn på same alder, så det er ikkje så veldig ofte han får treffe småbarn han heller. Kan open barnehage vere eit alternativ? Då kan jenta di få treffe andre småtroll og likevel ha mamma i nærleiken. Kva med DiB-teff eller trilletur med andre DiB-damer? Viss du bur i nærleiken av ein by så er det heilt sikkert andre enn deg som er heime med barn på dagtid.
winneboo Skrevet 20. november 2006 #14 Skrevet 20. november 2006 Hva med å gå i åpen barnehage? Her jeg bor er det åpen barnehage 3 dager i uken, å av den grunn venter jeg til neste høst med å få henne i inn i barnehagen så da er hun 22mnd når hun begynner.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #15 Skrevet 21. november 2006 jeg har valgt å være hjemme med min datter og for å få kontakt med andre barna besøker vi en åpen bhg. 3-4 ganger i uken. Der storstrives hun og jeg få også litt" voksenkontakt."
Gjest Skrevet 21. november 2006 #16 Skrevet 21. november 2006 hun trenger det ikke sårt enda nei...ikke før hun blir 2 mener nå jeg. kos dere hjemme så lenge dere har mulighet til det
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #17 Skrevet 21. november 2006 Jeg har en sønn på 11.5 mnd som har begynt i barnehage fordi vi ikke har mulighet til å gå hjemme med han lenger. Etter hva jeg har lest her nå, føler jeg meg som verdens dårligste mor.... Særlig siden han gråter hver dag ( har ikke gått der så lenge da) når jeg leverer han. Likevel. Jeg tror ikke de har vondt av å gå i barnehage ved 1 år. ... Og jeg begynner å bli ganske lei av den gjengen bedrevitende hønemødre som alltid svarer her, som nattammer og samsover og er hjemme til de ihvertfall er 3 år... Trilletur med andre DIB-damer?? Ikke for å være frekk, men det er ikke så veldig interressant for min sønn på 1 år! Synes ikke man skal behandle 1-åringer som om de var 4 mnd gamle. De trenger å lære nye ting, være sammen med andre barn, leke ute etc. Synes jeg da.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #18 Skrevet 21. november 2006 Jeg er så enig med deg over her, at jeg får ikke signert nok under deg! Det er et virkelig sted for bedrevitende høne-pønemødre dette her, jeg blir helt matt! Skal de som faktisk må ha barnet i bhg fra de er ett år ha dårlig samvittighet? Hvordan i all verden har dere som er hjemme med barna RÅD til det??? Både jeg og mannen min jobber fulltid, for vi har huslån, billån, studielån osv. Skal vi leve på en inntekt, vil det være bedre for barnet vårt? Leve på fattigdomsgrensa, for å ta i litt? Jeg gidder ikke å snylte på det offentlige systemet for å få dette til å gå rundt, og jeg gidder ikke å ha dårlig råd! Jeg ser at barnet mitt trives i bhg, hun er trygg, sosial og veldig tifreds. Derfor skal jeg hvertfall ikke høre på dere hjemmeværende mødre på om dette er riktig eller ikke. Tviler dessuten på at dere som går hjemme har særlig faglig bakgrunn å uttale dere fra heller. For da antar jeg at dere ville ha vært ute i arbeidsmarkedet i en eller annen grad for å ikke dovne helt. Utrolig provoserende, men jeg spør igjen: Hvordan her dere hjemmeværende mødre råd til å gå hjemme med barna deres?? Og ikke kom med svar at det er kontantstøtta, den går ikke jeg på! Hilsen for denne gang anonym pga ønsker ikke å bli deres nye hakkekylling.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #19 Skrevet 21. november 2006 Du er virkelig morsom nå, barnepark kan ikke sammenlignes med barnehage?!? Du har virkelig peiling. Selvfølgelig kan det sammenlignes, ungen min er ute i barnehagen 3 av 7 timer. Hjelper ikke om de er kun ute skjønner du! Du er jo stadig vekk ikke der sammen med ungen din - så hvorfor kan det da ikke sammenlignes? Er det slik at du skal ha bedre samvittighet fordi ungen din er ute, og ikke inne? Blir barnet mer skadet av å være inne, som i en barnehage? Han får 4 timer sosialt samvær med andre barn utendørs i en park. Ungen min får 4-6 timer sosialt samvær med andre barn både utendørs og innendørs i en barnehage. Så, frkmia, HVA er forskjellen, og HVA gjør ditt valg bedre for barnet ditt fremfor mitt valg for barnet mitt?
winneboo Skrevet 21. november 2006 #20 Skrevet 21. november 2006 Det er jo du som hakker på oss hjemmeværende da. Ikke bry deg om en anonym som sier at man er dårlig mor fordi man sender ungen i barnehage fra 1 år. Ut i fra innlegget ditt så hakker du jo på oss som er hjemme, som om barnet vårt lider av det. Syns ikke du er noe bedre selv i grunn. Jeg har ingenting imot at barn begynner i barnehage fra 1år, men jeg velger å ha barnet mitt hjemme et år ekstra fordi jeg har mulighet til det. Vi går som sagt i åpen barnehage 3 dager i uka, å mye sammen med andre barn så jenta mi går ikke glipp av noe. Så lenge hun begynner fra hun er 2år så tviler jeg det blir noe forskjell på utviklingen videre. Neste gang så overse en anonym som bare vil provosere, dere vet jo selv at barna deres har det bra i barnehagen så ingen grunn til å ta de negative tingene til dere.
Føken siruppsnipp Skrevet 21. november 2006 #21 Skrevet 21. november 2006 Som sagt er jeg For barnehage! så rolig nå kjære anonym!!!! Og nei barnepark kan ikke sammenlignes med barnehage! Hvorfor mener du det?? Parken er KUN til for å leke ute sammen med andre barn. Har ikke den pedagogiske opplegget og barna må klare mer selv for å gå i parken. Men syns det er et godt altnernativ til de som går hjemme med barna på dagen og vil at barna skal få leke med andre barn at par dager i uken. Jeg har bedre samvittighet fordi han får leke med andre barn. Blir kjedelig for han å gå hjemme med meg hele dagen. Hadde valgt barnehage fra barnet mitt var ett år hvis jeg jobbet kun dagtid, men siden jeg jobber kveldstid ville jeg ikke sett mitt barn om det gikk i barnehage hver dag. Men søker 50% plass, og håper å fa plass fra neste høst. Grunnen til at jeg skrev om parken var ikke fordi jeg mener det er et bedre tilbud, men et forslag til andre som ikke har barnehageplass. Så nå må jeg spørre hvorfor du er så negativ??
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #22 Skrevet 21. november 2006 Til deg anonym over som lurer på hvordan man har råd til å gå hjemme:Vent med å få barn til du er godt voksen (30 +++). Selg leilighet med veldig god fortjeneste. Tilbakebetal alle lån med overskudd av salget, inkl studielån. Bosett deg med en som tjener greit og som har betalt ned sin leilighet. Da får du råd til å gå hjemme noen år. Kontantstøtta anser jeg som lommepenger til meg selv i denne perioden. Med 4 års universitetsutdannelse og 10 år i arbeidslivet så er jeg ikke redd for å dovne bort dette ekstra året jeg er hjemme. Jeg har nok erfaring og kunnskap til å komme greit inn i jobben min igjen. Greit?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #23 Skrevet 21. november 2006 Du anonym over her høres jo igrunn bitter ut på oss hjemmeværende udugelige husmødre. Du antar vel at vi er en gjeng med trygdesnyltere som føder barn bare for å få kontantstøtte? Ærlig talt! Vi har også hus/bil og studielån, men allikevel har vi råd til at jeg er hjemme litt til. Det handler om valg: Vi bor ikke midt i byen, vi bor ikke i et svært fancy hus, vi var veletablerte før vi fikk barn etc etc. Det e rjo ikke alle som kan velge, men vi går litt ned i matriell levestandard for å få råd til dette. Likevel lider vi ingen nød. Vi spiser middag hver dag, noen ganger spiser vi ute, vi reiser på ferie ( men kanskje ikke på flott hotell i syden). Kunne nevnt mye mer, men poenget er at mange har veldig høye krav til matriell levestandard og ender derfor opp med å jobbe mye mer enn de kanskje hadde trengt. Vi velger familie, noen velger matriell velstand og "show off", noen får til begge deler. Folk er forskjellige, men alle har et valg!!!!!!!! Er da ikke noe grunn til å skjelle ut folk fordet? Hilsen udugelig, bedrevitende, hjemmeværende husmor
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #24 Skrevet 22. november 2006 Mitt barn var kjempeklar for barnehage - og har det så fint der. Anbefales. har du en fleksibel situasjon, så trenger jo ikke dagene bli så lange..
Bubba75 Skrevet 22. november 2006 #25 Skrevet 22. november 2006 Tror ikke noe på at barnehage er usunt for barn under 2 år. Jeg er i den alderen hvor alle mine venninner har barn mellom 1-4 år. Alle har begynt i barnehage rundt ett års alder, og ingen har mistrivdes. Vesla mi begynte når hun var 13 mnd. og elsker å gå der. Selv om hun ikke er så stor at hun leker MED andre barn enda, leker hun ved siden av, og viser tydelig at hun setter pris på det. Det skal deles ut koser til de andre barna både når vi kommer og når vi går, og hun dilter etter de som er større. For barna er det nok ikke så stor forskjell på barnehage og barnepark. Poenget er at de skal få muligheten til å sosialisere seg. I tillegg er lek, og da både lek alene og sammen med andre, den viktigste kilden til all læring når man er barn. Da er det viktig å ha andre barn rundt seg. Hvilken løsning man velger er vel mer ut fra hva man som forelder ønsker og har mulihet til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå