Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Er det noen av dere som har opplevd at SFmålet plutselig har sunket noe? Og som har vært til ekstra UL pga dette? Hva var i såfall årsaken? Stabiliserte det seg til neste kontroll? Fikk denne beskjeden hos jordmor i dag, og hun henviste til fødepoliklinikken, men så lenge jeg kjenner masse liv er det ikke noe akutt. Blir jo allikevel litt bekymret..
MAAAAAAAAMA, igjen. Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Jeg opplevde det, men ble ikke sendt til ul.Forklaringen lå i at babyen hadde snudd seg fra seteleie til tverleie. Ved neste kontroll uka etter var alt normalt igjen.
enda en Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 På slutten av sv.skapet kan det hende at sf målet flater litt ut. spesielt hos "kraftige" mødre som har hatt høyt sf-mål hele veien. Så kan det også være at babyen ligger annerledes enn siste kontroll,mer sammenkrøpet. det er også viktig å huske på at alle har forskjellig måte å måle på,så sf-målet kan variere ettersom hvem det er som måler. Bortsett fra det, er det viktig å ta en ny kontroll snart,da det også kan være barnet som ikke vokser som det skal... Så at du er blitt henvist til ny ul er kjempebra,men et minimum må være å få en ny kontroll om en uke. For å sjekke sf og fosterlyd.
Guba *mamma07+09+12?* Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Jepp, har akkurat opplevd det samme. Var hos JM for to uker siden, da mente hun SF målet var veldig lavt. Har vært der igjen i dag til ny måling, magen hadde vokst tre cm på to uker så nå ligger jeg på streken igjen:) JM sa det ikke var unormalt at magen stopper litt å vokse i perioder. Så lenge man kjenner liv som normalt er det en sterk indikator på at alt er bra inni magen:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Dytter denne opp igjen i håp om flere svar. Kan legge til at jeg kun går til jordmor, så det er bare hun som har målt, og at jeg er i uke 32. Takk for svar!
Ma&Ae Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 Hos meg sank sf-målet, og jeg ble sendt på ekstra ul, men det var bare at hodet hadde lagt seg godt ned i bekkenet. Ikke noe farlig;-)
grycath Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 jeg opplevde det samme, forrige gang jeg var hos legen lå jeg langt over fundusmålet men nå sist lå jeg på den streken som er "normal" legen min sa ikke noe spesielt ang det... jeg er redd for å få en stoor unge igjen, men kanskje jeg slipper det siden fundus målet har sunket.. ikke vet jeg.. så lenge alt annet er bra så er det vel ikke noe å bekymre seg for tror jeg
sjøhesten Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Ved forrige svangerskap hadde jeg lite fostervann. Er litt bekymret for dette ved dette svangerskapet også og spurte legen hvordan man kunne oppdage det hvis man f.eks lekker fostervann. Svaret var at man kan lekke alt fra 2 dråper daglig, til at det plutselig 'renner ut', men uansett burde det indikeres ved at s/f målene flatet seg ut mot slutten. Jeg får ekstra oppfølging nå pga dette, skal inn til ul-sjekk i uke 28 og 32. Da får de to sett med vekstmålinger som de kan sammeligne og se at babyen utvikler seg som den skal. Ellers støtter jeg de mulige forklaringene ovenfor. Og hvis man kjenner bra med liv så bør det ikke være noe galt, men fint at jordmor følger deg opp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå