Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jenta mi er 6 måneder. Hun har alltid vært glad i å ligge på magen, og rullet tidlig både fra rygg til mage og omvendt. Nå er det tydelig at hun ønsker å komme seg fra et sted til et annet, og hun har begynt å ake seg bakover på ryggen. Noen ganger står hun i bro, slik at kun føttene og bakhodet er i gulvet. Er dette et normalt stadium på veien mot krabbing? Jeg synes det ser så ubehagelig ut... Noen andre med babyer som gjør dette?
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 jeg har sett tulla her også lage bro et par ganger de siste to ukene=) nå sitter hun i krypestilling nesten HELE tiden, men kommer ingen vei
Moi_ Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Gutten min holdt masse på med dette i en periode, spes på stellebordet:) Dette var før han startet med å dra seg framover på gulvet, han er nå 6 mnd og kommer seg bra rundt om kring:) Får heller se på det på den måten, at de blir veldig sterke i kroppen av det. Og hadde det vært ubehagelig for de, så hadde de heller ikke gjort det, tenker jeg!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Hei! Gutten vår som nå er 6 mnd har stått veldig mye i slik bro siden han var liten. Helt synnsykt å se på. Kunne være så trøtt og sliten og grinete, men i bro det kunne han gjøre. Vi har gått til fysioterapi med han og da fant hun ut at han var uvanlig sterk i ryggen og svak i magemusklene. Eller at mage og ryggmuskler ikkje samsvarer. Så vi har fått noen øvelser for å trene magmusklene. Før klarte han ikke å få bena opp og leke med tærne når han låg på rygg....det klarer han nå. Han "føyde" seg aldri attåt kroppen vår....har alltid svai i ryggen og bender seg bakover i armene våre. Virker stiv/sterk i ryggen. Alt dette har kommet seg etter at vi trenet magemusklene....men han står fortsatt i bro og bender seg bakover, men no KLARER han å ligge med hode på skuldra vår.... Fysioterapauten har sagt at hun ikke gir seg før han er symmetrisk i rygg og mage....men det trur vi han aldri blir... Gutten vår har også alltid ligget på magen og likt det veldig godt. Folk har reagert på kor bratt han ligg når han ligg på mage...hodet hevet godt og det gjorde han allerede fra fødsel av. Jeg syns det var unormalt, lege på helsestasjonen avfeide det. Jeg tok kontakt med fysioterapaut som var tilstede på et barseltreff på helsestasjonen. Hun undersøkte han, han var da 21/2 mnd. Har gått til fysioterapaut 1 gang i mnd siden det. Han rullet rygg - mage når han var 5 mnd. Når han ligg på mage er han ikke opp på strake armer....har ikke behov for det siden han bender seg slik bakover når ha ligg på magen. Har som oppgåve å få til dette til neste time hos fysio, men det klarer vi ikkje, han vil ikke opp på strake armer... Lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Hei! HI her.. Takk for svar! Kjenner meg en del igjen i det siste innlegger skriver. Skal ta snuppa med til fysioterapeut igjen. Tidligere har fysioterapeuten på helsestasjonen bare påpekt at hun er sterk i ryggen og at det er bra. Men det høres logisk ut at det kanskje er en ubalanse mtp magemuskler og ryggmuskler. Uansett verdt å sjekke. Hva slags mageøvelser gjør dere med sønnen deres?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Hei igjen! Litt vanskelig å beskrive alle øvelsene men jeg skal prøve. Vi trener magemusklene ved at han tar situps: Vi holder han i hendene når han ligg på mage og så skal han klare å komme seg opp i sittende. Vi holder han lenge halvveis sittende.....du merker godt når han tar i og bruker magemusklene. En annen øvelse er at han sitter eller ligger skrått bakover og du støtter han like under skulderblada. Da skal han virkelig bruke magmusklene for å holde seg opp. Vi har han ofte i fanget og gjør dette. Støtter under skulderbladene....legger han bakover mens du støtter - du merker når han må ta i...hold slik lenge. Vi trena han også ved at når han ruller over til mage så holder vi han igjen når han er kommet opp på siden....idet han løfter hodet opp for å komme rundt. Holder han slik en stund...(det var kanskje mest fordi han hadde svake nakkemuskler men du trener også magen da .. han holdt hodet litt dårlig for alderen...sjanglet slik). Første tiden etter vi trena han fikk han gangsperre i magemusklene....han gråt bare han brukte dem bittelitt....stakkar. Han fikk et par dager fri så var vi på an igjen.... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for utfyllende svar!!! HI :-)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Må bare rette meg selv litt. Det gikk litt for fort i gårkveld ser eg. Var kanskje litt trøtt. Beskrev situps litt feil. Selvfølgelig holder vi han i hendene når han ligg på rygg, ikkje magen, og så skal han komme seg opp i sittende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå