Gå til innhold

Fostervannsprøve / antifosfolipidsyndrom.

Gjest

Anbefalte innlegg

Skal inn til fostervannsprøve neste uke, gruer ikke så veldig til selve prøven, men tiden det tar før jeg får svar og selve svaret!

Har vært igjennom prosessen en gang før og det gikk fint, fikk ei frisk jente. Graviditeten min er ikke offentlig ennå, tenk om det er noe alvorlg galt slik at vi må avbryte! Samboeren min er bærer av en kromosomfeil, derfor må vi igjennom dette.Jeg har i tillegg et syndrom som gjør at jeg aborterer ofte, men har fått hjelp og oppfølging fra riksen. Min søster har det samme syndromet, men har ikke hørt om andre. Noen med lignende erfaringer?

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også fått beskjed om at jeg har antifosfolipidsyndrom. Jeg hadde 3 aborter på 6 måneder i fjor og fikk deretter utredning på Rikshospitalet. Underveis tok jeg også en rekke tester, og ingen av disse viste tegn til dette syndromet, men den siste jeg tok gjorde utslag. Jeg går nå på Fragmin og Albyl E for at det skal være bedre blodgjennomstrømning. Er det de samme medisinene du går på?

Har lest om flere som får samme behandling og hvor det har gått bra, så stoler på at med medisiner og tett oppfølging skal det lykkes denne gangen. Fikk beskjed om at de gjerne tar flere ultralyder for at man skal se at babyen vokser som den skal. Det er i så fall tegn på at den får nok næring gjennom morkaken og at medisinene fungerer.

Vi har heller ikke sagt noenting ennå (bare et fåtall som vet, men ikke familie...), ønsker å vente til ordinær UL som er neste uke, slik at jeg får forsikringer (så langt det lar seg gjøre) om at alt står bra til.

Jeg blir forøvrig mamma for første gang og har termin 5. mai. Når har du termin?

Jeg har hatt samme erfaringer som deg. Fikk påvist antifosfolipidsyndrom (+ Leiden V mutasjon) ved utredning etter 5 aborter :-( . Er akkurat ferdig med et svangerskap der jeg gikk på Albyl-E og Fragminsprøyter hver dag fra positiv grav.test. Dette var veldig vellykket og jeg fødte en flott jente for en mnd siden. Vi er veldig lykkelige for at alt gikk bra denne gangen, men det er litt trist å tenke på at jeg måtte gjennom 5 tidlige aborter på 3 år før det gikk. Men, det er altså godt håp om et vellykket svangerskap hvis en går på medisiner når dette syndromet er påvist. Lykke til med fostervannsprøven, som du selv vet er det ikke noe å grue seg for - og lykke til med svangerskapet videre!

Går på Albyl-E og fragmin hver dag jeg også. I

mitt første sv skap var jeg ofte til UL, men har ikke vært på det hittil. Skal ta UL på tirsdag i forbindelse med fostervannsprøve og ordinær UL om 2 uker.

Har fått foreløpig termin 19.mai. Vi er ihvertfall veldig heldige som har fått hjelp! Trodde aldri jeg skulle bli mamma noen gang etter alle abortene, men det fantes hjelp og er overlykkelig for det!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...