Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Dette er hva jeg selv har observert, og hun selv har fortalt: Mor er fortsatt trett når barnet våkner på morgenkvisten. Så de dager mor ikke skal arbeide, legger hun seg rett på sofaen og barnet får fri tilgang til hele huset. Da går barnet rundt og gjør akkurat det hun føler for. Drar ut alt av tøy i gangen, klatrer opp på kjøkkenbenken- og faller ned, spiser hundemat som står på kjøkkengulvet, drar hunden i øret, halen, eller det det får tak i, tar av seg bleia - både med og uten bæsj, tar på seg pysjbuksa igjen. Noen ganger kan det ta lang tid før mor oppdager at barnet går uten bleie, og med avføring godt inntørket. Barnet har aldri fått regelmessige måltider, og det fikk McDonaldmat første gang da det var 7 mnd gammelt. Barnet blir ikke tatt for ting som er galt, får bare tilsnakk en to tre ganger, og om barnet ikke hører, lar bare mor det skure og gå. Moren her er ingen nær venn av meg, men en venn av en venn - som vi noen ganger fester sammen med. Jeg har reagert på ting som mor forteller, og sagt min mening, men hun tar ikke til seg noe av det folk sier til henne. Husker godt en diskusjon vi hadde da de hadde kjøpt framovervendt barnesete til ungen som da var 9 mnd - fordi det var billigst... Er det på sin plass og varsle barnevernet? Eller blir det å legge seg borti ting man ikke har noe med? Ønsker ærlige svar.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Dette er vel ikke så ille. Mor er lat og vier lite oppmerksomhet til sin datter - og kanskje også setter dattern i farlige situasjoner mht at barnet går i huset uten oppsyn. Det er jo ille - men vi er alle forskjellige. Ang. McDonaldsmaten så reagerte jeg sterkt da jeg var i utlandet (Spania) og så alle som gav babyer slik mat. Men det var fordi man må gi babyer litt salt slik at de drikker mer i varmen. Om moren ikke oppdrar barnet etter din standard trenger ikke å bety at du har rett og hun feil. Helt ærlig så har barnevernet mer alvorlige ting å ta seg av. Men kanskje dere venninner kan gå sammen og fortelle deres synspunkt i saken. Kanskje hun hører mer etter om dere fremstiller det sammen og ikke bare skyter frem kritikk.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Ut ifra det du skriver så syns jeg ikke det virker som at mor her helt skjønner hva hun driver med... Og jeg hadde reagert selv, og ikke det fordi barnet ikke oppdras i "min" standard, men med magel på fornuft hos mor....!
Aubergine Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Mulig at det bare er "forskjellighet", men jeg må ærlig talt si at jeg ble litt lei meg nå. Jeg synes at så slappe mennesker t.o.m. skal granske hodet sitt i forhold til å gidde å ha en bikkje. Men nok om det... Siden denne dama er en venn av en venn, kanskje du skulle ta en prat med denne vennen og finne ut en litt positiv måte å angripe saken på? Kanskje ting er annerledes enn du har fått inntrykk av?
Gjest Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Uff, jeg håper virkelig at barnet er i barnehagen de dagene mor jobber. Der møter barnet stabile voksene som setter grenser og hjelper barnet til å spise riktig, samt være ren. Denne moren trenger virkelig veiledning og hjelp.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Herregud, dette høres ut som vanskjøtsel spør du meg. Hadde jeg kjent noen som hadde oppført seg slik mot barnet sitt hadde jeg nok vurdert å ringe inn en bekymringsmelding. I alle fall hvis en har forsøkt å snakke med mor og hun ikke vil høre. Det kan jo oppstå livsfarlig situasjoner hvis hun lar ungen herje som den vil....
winneboo Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Hvordan vet du at barnet aldri får regelmessige måltider egentlig? Syns ikke det var så bekymringsfullt at barnet fikk mcdonaldsmat som 7mnd, vet om mange som har gitt babyen litt pommes frites på den alderen. Men at hun ikke har sikret huset når hun lar barnet vandre rundt alene reagerer jeg på. Om hun trøtt så burde hun heller gå å legge seg tidligere eller vente til barnet skal ha en lur å sove litt da. Å vis hun vet at barnet tar av seg bleia så burde hun jo alltid følge med. Å skjønner ikke hvorfor hun lar hundematen stå fremme fritt for barnet. Vet ikke om dette er nok for at barnevernet tar saken, men du kan jo lufte din bekymring for de uten å nevne navn å høre om det er noe som de skal ta seg av(etter en eventuell prat med barnevernet skjerper mange seg) men tror nok ikke de tar fra henne barnet akkurat. Skal nok mer drastisk til det. Vet om ei som røyket hasj å ruset seg med babyen hjemme å det tok laaaang tid før barnevernet grep inn. Vet også om ei som satte ungen i fremovervendt sete da den var 9mnd pga dårlig plass i bilen. Jeg ville aldri gjort det selv, men akkurat den tingen der har jeg strengt tatt ikke noe med. Hør med venninna di, hun kjenner henne bedre, kanskje hun kan prøve å ta en alvorsprat med henne en gang til.
Twig Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 på meg virker hun som ikke vet hva hun driver med.. det der er ren omsorgssvikt..
3 fine små :o) Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Her bør det helt klart komme en melding til barnevernet. Da kan de ta en vurdering på om dette er bekymringsfullt eller ikke. Selvfølgelig har folk ulike terskler på hva som er akseptabelt eller ikke, men her mener jeg det er flere ting som ikke er godt nok. Hvis man ikke ønsker å stå frem med navn, kan man ta en anonym tlf til barneverntjenesten og drøfte saken med de. Ofte tar det lang tid før barneverntjenesten får vite om saker, derfor er det viktig at man kontakter de når man får vite om slike ting som du beskriver. Lykke til :-D
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Synes du overreagerer. Det med mac.donalds. Hun har vel sittet og spist selv, og så har ungen fått smake litt pommes frites osv. bare for å smake. Det er lett en fjær blir til ti høns vet du.... Ang. at moren er trøtt om morgene.Det er da pinadø jeg også. Noen ganger ligger jeg på sofaen og lillegullet raver rundt og roter og styrer på..... Føler ikke at naboene må kontakte barnevernet av den grunn..... Tror at denne moren har fortalt ting, slike enkeltepisoder og så har sladderen fått hjul å gå på, og plutselig har viss denne lille ungen sittet ALENE på mac.donalds om KVELDEN og spise eller noe.... Slapp av du, hun er nok en god mor. Viss du skulle ramse opp alle de "dårlige" episodene du har "gjort" mot ditt barn, så er det jo ikke slik du er HELE TIDEN. Den ungen spiser nok ikke mac.donalds mate HVER DAG HELE TIDEN osv. osv.
Gjest Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Hei bekymret Anonym -Faller ned fra kjøkkenbenk -Spiser hundemat - kvelningsfare? -Uregelmessige måltider kan ikke være bra for barnets metabolisme, og må jo ha konsekvenser for aktivitetsnivået til klumpen - på godt og vondt! -Lite rammer, fører til usikre barn, med påfølgende konsekvenser for oppførsel Min personlige mening er at det er veldig synd på den lille sjelen som er så uheldig å bli født inn i et slikt hjem. Så jeg synes det er bra at andre plukker opp signaler, og passer litt på. Det som går an er å ringe til helsestasjonen som barnet tilhører å fortelle om bekymringene, så kan de følge litt opp der på kontroll. Eller de kan rådføre deg videre om denne saken har en karakter som barnevernet bør følge opp, det skal vel de ha erfaring med? Lykke til...håper det går bra for småttisen og mammen i framtiden )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå