mamma_74 Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg skulle lage en porsjon risgrøt i går, men jeg synes den ble så tynn da jeg fulgte oppskriften? Det står 200ml væske og 5 ss pulver i oppskriften. Jeg brukte morsmelk, jeg vet at den da blir tynnere etter hvert, men den ble aldri tykk:-) Blir deres også tynn?
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Hei! Bruker Holle og tar vel litt mer enn 5 ss opp i ja. Men har aldri prøvd å blande med mm. Med vann og mme blir den tykk og god med en 6 ss.
mamma_74 Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 Men er det ok å ha oppi for mye pulver, da? På helsestasjonen (ikke at de er noen guruer, for så vidt), sa de at det var viktig med riktig blandingsforhold. Jeg brukte 60ml morsmelk, det var det som var i posen jeg tok ut av frysen, da skulle jeg strengt tatt brukt 1,5ss med pulver. Jeg tok 3 og den var fremdeles veldig tynn. Jeg blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Vil gjerne gi snuppa sunn økologisk grøt, men vil jo ikke overfôre henne heller, og er redd jeg gjør det ved å ha oppi for mye pulver?
mamma_74 Skrevet 20. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2006 dytter denne opp igjen, jeg:-)
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Brukte du halvparten melk og halvparten vann, som det står på pakken? Eller bare mm? Kanskje det er årsaken?
mamma_74 Skrevet 20. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2006 Halvparten melk og vann er vel om man bruker kumelk, eller søtmelk som danskene kaller det? Det trodde jeg bare var for å gjøre det mildere for de små magene som egentlig ikke skal ha kumelk. Men kanskje det er det jeg har gjort feil? Hmm, nå fikk jeg noe å tenke på. Bruker du melk og vann, "anonym"? Får du tykk grøtkonsistens?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Jeg har brukt både mm og vann, og bare vann. Ble nok litt flytende, hvis jeg ikke husker feil, men ikke veldig!!! Vet ikke om det har noe å si, men det kan jo være verdt et forsøk å prøve... Pass på at måleenhetene stemmer også
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 20. november 2006 #8 Skrevet 20. november 2006 Kan ikke forstå at det skal kunne skade med litt mer pulver. Men tror kanskje at det er noe i mm som gjør at den blir mer flytende. Har som nevnt over ikke prøvd med mm, bare vann og mme. Håper at du finner ut av det )
Luca Skrevet 20. november 2006 #9 Skrevet 20. november 2006 Det er vel enzymene i mm som gjør at den blir mer flytende tror jeg. Jeg lager det på ca 2 dl vann, har opp i 3 måleskjeer mmepulver(3 måleskjeer er det som skal til for å lage 1 dl mme, så da blir det riktig i forholdet 50/50) og en 5 ss grøtpulver. Den sveller veldig, så pleier å bli tykk. Tror kanskje mais og risgrøten er mer flytende enn de andre to(flerkorn og spelt). Tror det er greti å ta utgangspunkt i de 5 ss, og hel¨ler justere med væske. For da blir det ihvertfall riktig grøtmengde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå