Vestlandske meierier A/S Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Nå skal alt undersøkes, lei av urolig baby..... Håper noen har tid å hjelpe!!!!
Sessa ruger igjen... Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Rop på Ma 79. Hun kan mye om det. Jeg har lest mye om det, men jeg har inntrykk av at det finnes så mange forskjellige varianter av dette. Ellers hadde foreldre og barn nettopp en fin artikkel om det. Hvor gammel er babyen din?
Vestlandske meierier A/S Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 takk for tipset! Han er 4,5 mnd gml.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Hei! Ja, som prinsessemari sier, så kan jeg endel om det desverre... Jenta mi har refluks. Helt fra starten av har hun gulpet mye. Allerede på sykehuset, slet hun med fostervann som ble gulpet opp. Og ettehvert som hun fikk i seg mat, ble det bare værre og værre. har gulpet hele døgnet, før under og etter måltider. I tillegg har hun vært mye urolig og hatt magesmerter. Det kommer av at gulpen er sur og gir halsbrann. Det at de kun får melk hjelper, siden melk er syrenøytraliserende. Derfor er det viktig å gjøre noe med det FØR de får fast føde. Jeg prøvde hele tiden å si på HS osv at dette ikke var normalt, men fikk til savr at :"noen unger er gulpeunger!". Men jeg skjønte jo at det måtte være noe mer enn som så. Hun slet noen ganger med at gulpen satt seg litt fast i halsen, slik at jeg måtte ha henne raskt opp og dunke litt i ryggen. Og så kom det opp. Men en dag da hun var 2 mnd satt hun skikkelig i halsen mens hun sov i vogga. Hun fikk pustestopp som følge av dette. Jeg ble jo livredd, hadde henne opp ned osv. Hun fikk ikke puste- pustet ikke normalt på 20 min. Jeg trodde rett og slett hun skulle dø fra meg. Ringte legevakt, fikk komme dit og deretter til barnevadelingen. Endelig ble vi tatt seriøst. Da fikk vi utførst en 24-timer ph målig. Det gjør de ved å ha en sonde ned i spiserøret på barnet i 24 timer for å måle syren gjennom hele døgnet. Resultatet viste 317 (!!!!) sure oppstøt i løpet av et døgn. Så hun hadde altså refluks. Får nå Losec (syredempende). Hjelper mot smerter men gulper omtrent som før. Må gå med smekk konstant og skifter klær OFTE. Det finnes ulike former for refluks-trenger ikke gulpe SÅ mye heller. Refluksbarn hoster endel- spesielt om nattene fordi mageinnhldet irriterer i luftveiene. De liker best å være oppreist. Så vippestol og bæresele er fine å ha. Legene sier ofte at man først skal prøve hyppigere, mindre måltider og ha de litt oppreist mens de spiser og en god stund etterpå. Ikke ordne for mye med de etter mat. Her kan vi kun skifte bleie osv FØR mat. Også er det lurt å heve hodeenden på senga (feks en telefonkatalog under madrassen). Noen sverger til Nestragel (fortykningsmiddel), men jeg har ikke god erfaring med det, da det har gjort gulpen tykk, slik at det har satt seg fast i halsen. Ellers får ,an tak i MME som tykner litt, Enfamil tror jeg den heter. Har ikke prøvd den selv. Har du mistanker om refluks, så ikke gi deg- det er vikitg med behandling. Fant en link (ikke veldig mu\ye info, men litt): http://www.doktoronline.no/section/child/?action=showArticle&url_topic=235&DocumentId=300130 Oi.-dette ble visst langt... Håper ikke historien min skremte deg- ikke alle som er så plaget! Lykke til!!
april 06;) + mai 09* Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 ville bare supplere, selv om jeg ikke kan på langt nær så mye som ma-79. Som jeg har forstått det er refluks en lidelse med svært mange former og symptomer. Felles er da at alle har halsbrann, men det kan manifestere seg på mange måter: -Noen spiser ofte mm for å lindre plager - noen vil ikke ha mat -de fleste gulper mye, mens noen ikke gulper (svelger det i stedenfor). Gulping i seg selv gjør 2/3 barn under 4 mnd, men det er først mistanke om refluks når barnet er plaget/ viser smertetegn/ har andre symptomer. - mange med refluks er veldig urolige, spesiellt på natten. Vår våkner minst hver 2. time, og svelger og styrer mye i søvne, det er en av årsakene til at jeg mistenker at vår har refluks. Se kellymom.com, og søk deg frem på reflux tror jeg, er mye bra informasjon og linker til artikler der inne.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 20. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for svar begge to!! Han gulper ikke så mye nå lenger, men svelger en del+hoster. Har hele tiden vært vanskelig å amme han, mye skrik og kaving. Og soving har det vært dårli med, kanskje han bare er slik, men skal nå snakke med helsesøster om dette ja!!
allergibarn Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 sønnen min hadde mye sprutgulp og vondt i magen da han var mindre, uten at det var refluks det var snakk om. Men de sier at gutter har ofte senere utviklet lukkemuskel og har derfor fortere spurtgulp enn jenter. Har du prøvd å slutte å drikke melk selv (om du gjør det?). Det hjalp her i huset, drakk ikke kumelk fra han var ca 2 mnd. Kuttet også ut pannekaker, grøt etc som er mye kumelk i. Og da forsvant også gulpingen. Prøvde å drikke melk i 3 dager etter et par uker, men da kom spruten tilbake... Kan kanskje være verdt et forsøk?
Vestlandske meierier A/S Skrevet 20. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2006 Drikker ikke melk nei, det er sjelden han sprut gulper igrunn, mer sånn gulp og svelg det går i her, men takk for rådet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå