mrs1984 Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 på sykehuset hadde eg store problem med ammingen, til slutt ble eg så sår at pleierskene fann brystskjold og ammespray til meg.da me kom heim og det gikk 1 uke greidde baby og ta brystvorten men fremdeles like sår, opne sprikker og blemmer. overså dette, tenkte det var vanlige startproblemer. da baby var 2 uker fikk eg bb og antibiotika.ammet baby hele peroden, fikk kvitt belegg på lepper etter amming og i munnhulen, sopp...brystene mine kjør, er kjemperøde langt utenfor det brune området, all bevegelse er kjempevondt og etter amming brenner det i hele brystet frem til neste amming, dette er så vondt at jeg ik alltid greier å sove.da jeg var ferdig med ab-kuren fikk baby bleieutslett med blemmer og jeg fikk de samme blemmene rundt det brune området på brystet!!! kom mye puss da eg pumpa meg!! i tillegg ny brystbetennelse og det kommer puss ut av brystet,gikk til legen som gav meg ny ab og tok prøve av den ene blemmen, han var tydelig overasket over det han så...ba meg kaste mm og gi han erstatning,pumper meg hver 2-4 time for å holde prod i gang.kommer mellom 50-100ml av det ene brystet, mens det andre bare gir meg 5-40ml, dette brystet er sprengt og rødt. men greier ik tømme det uten baby og det kommer mye puss ennå.pumper meg mellom 1-2 timer kvar gong...2 dgr siden eg fikk ny kur...livredd for å miste melken, vil så gjerne amme gutten min. er deppa nå, dette hadde eg aldri kunnet forestillt meg på forhånd.. håper noen kan gi meg litt oppmuntring og gode råd!!!
Expat Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Bor du i by og er det fastlegen som har styrt med dette??? Hvaslags ab fikk du nå? Fy filla, dette er skikkelig ille!!! Og slettes ikke normalt for bb! (Jeg var innlagt lenge før dette!) Er du i nærheten av en by hadde jeg sporenstreks funnet meg en ammepoliklinikk (f. eks i Bergen er det en på Haukeland, i Oslo en på Ullevål). Barsel kan også hjelpe deg, legen der. Aner ikke hva du har, det kan være alt fra bb med sopp (bleieutslettet tyder på ille sopp, og et sånnt ille utbrudd kan også behandles med soppkur i pilleform hos deg) eller brennkopper i tillegg, eller kanskje allergisk reaksjon på behandling. Du kan jo ikke gå sånn. Må du kaste melken uannsett burde du kunne gå på hardere ab-kur enn ellers i tillegg. Hvordan er vektoppgangen til barnet nå, og han får mme i tillegg nå??? Han skal ikke ha det med puss i, som legen sier. Avt pumpet melk fra tidligere må kastes, det har smitte i seg, og pumpe og flaskeutstyr må kokes hver gang og minst 10min minst en gang i døgnet. Har barnet sopp så må han også behandles. Antar at du ikke bruker ullinnlegg (kok gjerne et gammelt laken og lag en masse lapper som kompresser til bh'n), løsne innlegg med vann eller litt melk som du klemmer ut, ikke riv av skorper, og er kjempenøye med håndhygienen rundt puppen, du kan kjøpe noen Avent melkeoppsamlere på apoteket, de ser ut som en smultring på den ene siden, et skall på den andre, de kan du ha i bh'n mellom ammingene slik at det bare er luft rundt brystvorten, koke imellom (kjøp et par pakker). Antar også du ble sykemeldt av legen slik at mannen din(?) kan ta over permisjonen din nå. Du er syk og skal helst være i senga. Og, ja, få manden din ut og kjøpe Lecitin 1200mg tabletter (apoteker og helsekost) du tar 3 per dag med måltider. 4 hvis det ikke hjelper med 3. Det får melken til å renne fortere. Og så kjøper han Kesam, etter pumping, så tar du frem en av de de tøylappene du har klippet, tar en ss eller to med kjøleskapskald kesam utover der det er rødt opptil brystvorten (husk å ikke dyppe skjeia i kesamen etterpå!), og legger lappen din over (begrenser griset). kan repeteres. Kesam kan fryses, så man kan ha et lager i frysen. Og sist men ikke minst. Begynner du å se røde streker forme seg langs huden fra der det er vondt, så skal du ringe 113 for råd. Det hender i sjeldne, virkelige ille bb at man får blodforgiftning (symptom er de røde strekene), og det er kjempefarlig, ok?! (Forresten, må du ta en pause i ammingen eller mister melken "helt", så skal du vite at nesten alle kvinner som har gått igjennom et svsk kan få melk igjen. Det er noe som heter relaktasjon, tilogmed adoptivmødre og bestemødre har fått til dette. Må du ta en komplett pause, så kan vi snakke om det senere, ok?) Lykke til!
mrs1984 Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 tuuusen takk for svar expat!!! bor 1,5 time utenfor bergen. 1 time fra voss om de har ammepoliklinikk der, der eg fødte? hva gjør de om eg blir innlagt?? utrolig nok, tross alle smertene har barnet gått opp 310 og 375 de 2 siste vekene. nå får han berre erstatning, virker ikkje like fornøygd som tidligere, stakkar.. men det er vel litt kosen og. ang innlegg så har eg ikkje kunnet bruke dette i det siste for brystene heng seg fast i alt, og når eg skal ta av meg riv eg av skorpene og da heng det seg fast neste gang igjen. i begynnelsen brukte eg albueskjell, men lekker alt for masse, alt er klissvått etter ei stund. kjøpte sånne kopper du snakker om, men får vondt i brystet av å ha de på, de presser på det røde området, får dype merker.har løsnet alt eg kan på bh og har prøvd å bruke den uten å feste fremme, men nei da... det eneste eg kan ha inntil huden er ullundetrøyer. bruker da en for dagen. ammeinnlegg i ull river også med seg hud, ser eg ikkje skal bruke det uansett. kan eg koke ei ullskjorte og klippe den opp?? mannen min måtte på jobb i dag, nordsjøen... så er alene 14 dgr. heldigvis er ikkje mamma så lange bilturen unna når eg treng hjelp. skal få fatt i lecitin og kesam nå med engang!! atter en gang, tuuusen takk for svar!!!
Expat Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Ring til barsel der du var (de er ansvarlige for deg til 6ukersen egentlig har jeg hørt en gang, kan være feil...), kan de ikke hjelpe deg så er det verdt å snakke med haukeland og faktisk ta turen. Kan selvfølgelig koke en ullskjorte (eller bedre for ull, vaske og stryke med strykejern på to prikker!) Men de må skiftes hver eneste gang du pumper/ammer. Ha heller en kompress innerst, og så bløter du den helt opp med melken din før du går på'n igjen. Du kan også bruke et albueskjell og så en halv nyfødtbleie over inni bh'n. Da holdes det tørt. Da jeg ble innlagt med barnet mitt så var det fordi de måtte gi meg knallhard ab intravenøst (hadde livmorbetennelse i tillegg, kjempegøy med barselsfeber!). Var fem dager inne, pumpet utelukkende (husker du å løsne med en finger når du er ferdig? Og max 15min per pupp per pumping!) Da ble det bra. Dette med kesamen (fikk jeg) holder soppen borte.
mrs1984 Skrevet 24. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2006 hei expat! har fulgt alle gode tips eg har fått, akkurat nå sitter eg med bh full i kesam, hehe... og det har hjelpt! plutselig løsnet alt her om dagen, melken begynte å komme når eg pumpa meg, betennelsen gikk bort fra brystet, og alle sprikker ble helet, fått ny hud på vortene. både mine og babyen sine blemmer har tørket ut og er nå borte!!! såååå deilig! håper ab tar helt knekken på bb denne gangen, føler meg hvertfall bra nå, får svar på bakterieprøve neste uke... ser at han har kvite prikker i munnhulen ennå, syns det er litt vanskelig å smøre soppmiddelet der..bruker q-tips, men han vrir seg bort når eg begynner å smøre...oen for det virker som om alle andre rundt meg tar dette lekende lett.... utrolig godt å ha denne siden,har fått så masse gode råd og så er det godt å lese at andre og har problemer med ammingen, virker som om alle runddt meg atar ammingen lekende lett!! pusset er borte far melka så nå kan eg amme gutten igjen, men han er ikkje like villig. skriker og skråler udner hele ammingen, av og på, av og på... etterpå er brystvorten rød og svir, usikker på om det er pga dette, feil sugeteknikk eller soppen... kan virke som han ikke får noe i seg, men når eg prøver å gje tillegg etterpåp drikk han mye mndre enn vanlig..så da får han vel i seg litt mm likevel!! tips for å venne han lettere til pupp igjen??
Expat Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 Smak på melken din, det hender at bb gjør den beisk, dette går over altså! Prøv å spise hvitløk i maten din (det liker babyer å drikke fra mor), og pump deg hver annen time. Sugetaket må bli ordentlig også, hamburgertak (ring en ammehjelper der du bor hvis du er usikker) ikke spagettisuging! Gå også over til kopp med mme matingen til barnet. Så fint at du er bedre, hurra!!!
mrs1984 Skrevet 24. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2006 nå har eg prøvd ein ny time, men han bare hyler, vil ikke opne munnen skikkelig, bre når han skriker og da er det ikke vits å putte inn puppen likevel..og når han suger tror jeg han suger litt sånn spagetti som du sier... men nå er mannen på jobb i nordsjøen og da er det lite fristende å køre til byn og tilbake alene... sett på tlf nr til ammehjelp og det er ingen i mitt distrikt,,,, helsesøster forstår ikkje problemet, hun oppmuntra meg til å kjøpe erstatning leeenge før legen ba meg ta pause i ammingen.. men eg vil så gjerne, så føler ikke hun vil kunne hjelpe meg med "taket" heller! kopp og kvitløk skal bli!!!!! -dette skal gå!
Expat Skrevet 24. november 2006 #9 Skrevet 24. november 2006 Heia, i på listen i ditt fylke(H), ring til hun med forbokstavene E. S., si at jeg har sagt at hun er kjempeflink og kan hjelpe deg. Hun kan viderelede deg hvis det ikke er noe hun selv kan gjøre, ok?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå