Gå til innhold

cipralex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig for barnet å ta når man ammer? Noen m erfaring?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid og har gått på cipralex i flere år, gjør det også nå under graviditet. Er så heldig å ha en av landets leger som har lengst erfaring med bla. cipralex, og ja du kan bruke cipralex når du ammer. Jeg har og forhørt meg hos jordmor og en spesialist på graviditet som jeg også går til, han sier og at det er ingen fare ved bruk av cipralex.

Videre har jeg også snakket med jordmor og sykehuset om dette og jeg har fått samme svar hos samtlige. Pluss at jeg har spurt jordmor på ekspertsvar. Med andre ord sjekka alle bauer og kanter.

Er nok fortsatt noen leger som mener noe annet, men det tror jeg heller skyldes uvitenhet om emne snarere enn erfaring og kunnskap.

Lykke til.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg er gravid i uke 33.og er veldig plaget med Angst/ Deprisjon.Jeg lurer på om barnet kan få noe skade om jeg begynner på Cipralex 5 mg de siste ukene av sv.skapet.

Skrevet

De fleste antidepressiva av SSRI-typen (inkl Cipralex) er regnet som relativt trygge under graviditet og amming, men det er ulikt hvor mye av medikamentene som går over i morsmelken. Cipralex har man generelt mindre erfaring med enn de andre SSRI siden det er et av de nyeste. Uavhengig av dette, er det anbefalt å fortsette med antidepressiva man står på hvis man har god effekt, men hvis man skal starte opp under graviditet eller amming, er det noen typer som anbefales fremfor andre. Ved oppstart under amming er det Zoloft (sertralin) og Seroxat/Paroxetin som er anbefalt siden dette går minst over i morsmelk. En liten dose helt på slutten av svangerskapet vil neppe ha skadelige effekter, men barnet kan få abstinenssymptomer etter fødsel hvis man bruker høy dose rett før fødsel.

Jeg selv lege og har vært uten antidepressiva under graviditeten min (er i uke 29). Planlegger å starte opp med Zoloft rundt uke 36 da risikoen for at jeg skal utvikle barselsdepresjon er stor, og jeg ar hatt mye plager med angst og depresjon under graviditeten. Akupunktur har imidlertid hjulpet meg mye, slik at jeg har klart med noenlunde uten medisiner. Det viktigste er uansett at man er psykisk såpass frisk at man kan ta seg av babyen sin på en god måte.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Så godt å høre at det er flere av oss :)

Jeg har brukt cipralex i flere år nå, å ser ingen mulighet til å slutte med det første.. Fastlegen min mente det var for lite forskning på cipralex i svangerskapet, så jeg burde vente med å bli gravid til jeg hadde sluttet!

Men en psykisk sykepleier jeg har gått til samtaler hos i noen år sa det var ikke no å tenke på.. det gjorde ingen skade å gå på cipralex under svangerskapet! Han sa at de hadde masse erfaring med graviditet og medisiner der, å da stoler jeg på det! Jeg bruker 10mg nå, å det skal jeg fortsette med, gravid eller ikke :) Det er mye bedre å gå på medisiner og ha angsten under kontroll, enn å gå med angst i 9mnd, å kanskje utvikle fødselsdepresjon i tillegg!

Det er min mening ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...