Gå til innhold

Hvordan/hvorfor får en unge kolikk og hva..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde kolikk da jeg var baby, jeg skrek i 3 mnd sammenheng.... Det er luftsmerter som sitter blant anna i ryggraden - trur jeg.. I dag så får du hjelp av kiropraktor som knar ungen som en bakedeig for å få ut lufta... Jeg har hørt at hvis du røyker under svangerskapet så kan du få kolikkbarn, både min mor og sambos mor røyka m oss, og begge to er kolikkbarn... I dag får man heldigvis hjelp m kolikk, det fikk man ikke for 30 år siden, og pappa holdt på å sette meg ut i skogen av ren frustrasjon....

At babyen har kolikk, betyr at han skriker flere kvelder i uken Eller hele dager!! Det som går igjen er at det er lite som hjelper mot skrikingen. Du kan amme, bysse, bære, dulte, kose, bli irritert og alt annet, men lite hjelper... Jeg har hatt to kolikk barn. Den første hadde en tøff fødsel, og skrek mye fra dag en, den andre starta opp med skrikinga etter ca. 3 uker. Det som var redningen for oss var kiropraktor... Det hjalp på første mann fra første behandling, og på andre mann fra tredje behandling.... Så det er råd å få... Det som er viktig å tenke på hvis babyen har kolikk, er at den faktisk skriker for at den har vondt i magen. Ikke for å være stygge med mor og far:-))

Vesla vår hadde også kolikk, dvs hun skrek dag og natt fra hun var 4 til hun var 10 uker ca....

Noen ganger 6-10 timer i strekk før hun bikket og sovna for ett par timer.

Deilig tid ;-)

Jeg forsøkte å kutte ut alle ting jeg spiste, men det hadde ingen effekt.

Vi var flere ganger hos kiropraktor og gikk til massasje - prøvde flere remedier fra apoteket og noe ekstrakt fra te (som var det som funket best)

Legene vet ikke hvorfor noen spedbarn får dette - det er de dårlig utviklede tarmene som gjør at de får mye vond luft de ikke klarer bli kvitt.

Det eneste som er sikkert er at det går over innen 3 mndr.

Men det er en voldsom påkjenning mens det står på - lite eller ingen søvn på mor og far, vaktordninger med bæring og byssing og mye styr rundt måltidene til babyen.

Mannen min fikk senebetennelse i skulderen av all bæringen natt etter natt (hun roet seg mye bedre på hans skulder enn hos meg, og det skulle bare være på høyre skulder også, merkelig)

Det er viktig å søke hjelp hos familie og venner så man ikke blir klin gæren mens det står på.

Vi håper sjansen for å få to kolikkbarn etter hverandre er relativt liten....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...