Månetoppen Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Er desperat nå! Føler hele kroppen er infisert med sopp! Har slitt med såre brystvorter siden lillegutt var under en uke gammel (er 4 uker nå). Fikk store sprekker i brystvortene som aldri får tid til å tørke inn, brystbetennelse, tilstoppa melkeganger etc... Har fått bukt med de tilstoppa melkegangene og brystbetennelsen, men soppen vil ikke gi seg!! Det klør, stråler og verker. Vondt når brystet knopper seg, når jeg fryser, når brystvorten ligger i klem,-og når jeg prøver å lufttørke, må jeg holde puppene med hendene for det gjør så vondt med bevegelse. Bøye seg fremover er helt forferdelig. Tårene spretter når jeg skal amme og det knyter seg langt opp i nakken. Har prøvd krystallfiolett, Dactacort, Farris og begynner på min tredje uke med Mycostantin (til meg og gutten) nå. Har hørt at det skal finnes en tablettkur som skal hjelpe, men som man tidligere ikke ga til ammende. Noen som vet om det fungerer og hva den heter? Soppen florerer også i underlivet. Føler det er en sammenheng. Har tre kurer bak meg der uten resultat. Har ikke lyst til å gi opp amminga, men tror ikke jeg klarer dette lengre...
-Amelie- Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Hvorfor tar du ikke en tur til fastlegen? Skal nå ikke være nødvendig å ha det slik... Tror en må gjennom en antibiotika eller pencilin-kur (jeg blander alltid de to..) Lykke til, i alle fall!
TORO-husmor Skrevet 19. november 2006 #3 Skrevet 19. november 2006 Les denne linken og se om det ikke stemmer med symptomene for vasospasmer: http://www.dinbaby.com/forum/thread/6950209
TORO-husmor Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Men nå så jeg jo at du allerede hadde gjort det... *Ammetåke*
Månetoppen Skrevet 19. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2006 Skal til fastlegen min denne uka, men han har sagt rett ut at dette har han ikke greie på! Han var mest opptatt av lufttørking sist jeg var der...Føler at jeg må orientere meg selv og deretter tipse han! Er ganske sikker på at jeg har vasoplasmer i tillegg. Har de klassiske tegnene med fargeforandring, verk ved kulde etc.
TORO-husmor Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Virker ikke som om amming og problemer i forbindelse med det er pensum i legeutdanninga, dessverre... Kjedelig at man må finne ut av sånt selv. Håper du får hjelp sånn at du slipper å ha det sånn. Lykke til!
Lilleh Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Kan bare si at jeg føler med deg!! Hadde sopp selv, men den gav seg heldigvis med en mycostatin-kur, men fy f--- så vondt det var!! Kanskje noen av ammehjelperne er kan bidra med noe, evt ring en ammehjelper selv. Det gjorde jeg når jeg hadde mistanke om sopp, og ammeveileder på ullevål sa at det kunne det ikke være for hun så ikke noe....
Månetoppen Skrevet 20. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2006 Fant ut at tablettkuren jeg har hørt om heter Diflucan. Noen som har prøvd denne og har gode erfaringer?
Expat Skrevet 20. november 2006 #9 Skrevet 20. november 2006 http://www.rikshospitalet.no/content/res_bibl/5030.doc
3 skatter ute:) Skrevet 20. november 2006 #10 Skrevet 20. november 2006 bare ett tips når det er vondt og ha på klær osv jeg gikk med melkeoppsamlere hele tiden, da var det ikke fult så vondt ble kvitt soppen etter 10 uker men den var ufattelig gjenstridig og vond brukte alskens tilslutt tok dactacort knekken på min sopp har også vasospasmer, men nå er heller ikke det vondt:) snuppa er 3 1\2 måned nå og etter en periode i full fortvilelse er ammingen veldig bra:) tabelett kuren var siste utvei, snakka med ammehjelpen om det de sa den kunne tas men de ville drøye det den er veldig dyr og var ikke sikkert den gjorde noen bedre jobb enn kremene lykke til hvertfall, håper du blir jvitt svineriet
Blomsterbarn Skrevet 20. november 2006 #11 Skrevet 20. november 2006 Når du har så mye smerter som du beskriver, og at du faktisk vurderer å kutte ut ammingen pga soppen, så anbefaler jeg deg nesten å ta denne tablettkuren. Jeg tok disse tablettene i flere uker på grunn av soppinfeksjon, og det hjalp (men jeg ble ikke kvitt all soppen). Det var en lettelse å kjenne at de værste intense smertene ga seg etter et par dager eller noe sånn ut i tablettkuren. Men du må gjøre en del andre tiltak også, ikke bare ta tablettene. Hvis du orker en liten periode til med smerter, så kan du kanskje forsøke de andre tiltakene før du evt. går i gang med kuren. Les her om andre ting du kan gjøre i tillegg: http://www.dinbaby.com/forum/thread/5705338 Legene skriver ut Difuclan og den er dyr. Men det finnes heldigvis en identisk lik medisin Fluconazol fra annen produsent, og den ca 40 % billigere hvis jeg husker riktig. God bedring!
Månetoppen Skrevet 20. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for oppmuntring og gode råd!! Godt å høre at det går an å bli kvitt soppen! Var hos legen i dag og fikk Diflucan, men bare en kapsel på 150mg. Ny dose om en uke dersom det ikke er bedring. Tro om det er nok med en kapsel? Har som sagt en lege som er veldig velmenende, men kan lite om dette feltet. Nå venter jeg bare i spenning på at tabletten skal virke! Og mens jeg venter kaster jeg meg over alle kjerringråd!
Blomsterbarn Skrevet 21. november 2006 #13 Skrevet 21. november 2006 Det var jo bra du fikk medisin hos legen, men dosen høres liten ut. Har et utdrag her fra "Behandling av mastitt i almennpraksis" som du finner lenke til i denne lenken: http://www.dinbaby.com/forum/thread/7137261: [Ved stadig residiverende candidainfeksjon eller når nystatin og andre lokalt virkende antimyotika ikke er effektivt, kan det være aktuelt å bruke systemiske antimykotika som flukonazol (200 mg første dag, deretter 100 mg daglig i 14 dager)] Ut fra hva som er anbefalt her, så har du fått for lite. Også i forhold til det jeg fikk når jeg var hardt angrepet. Husker det tok noen dager med medisinering før det begynte å hjelpe. Print ut dokumentet henvist til over og ta med til lege så snart som mulig dersom det ikke bedrer seg i løpet av et par dager. Lykke til!
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 hei HI, jeg er i akkurat samme situasjon.Akkurat samme situasjon.Gutten min er 4uker,og vi har hatt problemer helt siden starten.Nå brukt lokal behandling i 2 uker,startet tabletter for to dager siden.200mg første dag,deretter 100mg daglig i inntil 2uker.Jeg tror også du får for liten dose!! Det er uenighet omkring doseringen her, men tror de fleste bruker Rikshospitalets anbefaling(altså den jeg står på) Når du ammer og det gjør vondt,kan du beskrive hvordan smerten er? Like ille i begge brystene? Hos meg kjennes det nemlig ut som om hud er i klem mellom ham og puppen,som om han har tenner og biter liksom? Har du det slik? Jeg vet snart ikke hva som er hva, og er redd for at han suger feil i tillegg til soppen. HAr tatt kuren i 3 dager nå,fortsatt ingen bedring...
Månetoppen Skrevet 22. november 2006 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2006 Er litt sånn som deg- vet ikke lenger hva som er hva! Tenkte først han tok feil grep og derav smerter og sprekker, men har fått bekreftet av ammeeksperten på helsestasjonen at han har bra sugeteknikk og grep. I begynnelsen var smertene like konstante i begge bryst, nå føler jeg at det ene er mye bedre enn det andre. Om soppen er mindre på det ene eller om det er fraværet av sprekkene som gjør det mindre smertefullt, vet jeg ikke. For det stråler nemlig i begge puppene, men mest i den vonde. I vondepuppen er det helt forferdelig når han tar tak, så slipper den verste smerten taket litt etterhvert, men det stråler like mye i begge utenom amming. Strålingen starter i brystvorten og stråler liksom helt inn i ryggen. Ved bevegelse (f.eks. når jeg snur meg brått i senga), føles det som om noe "løsner" og svir veldig. Forstår godt hva du mener med at det føles som om han har tenner. Men det kjenner jeg bare der jeg har sår. Har du sprekker? Lurer slik på hvordan jeg skal få det til å gro raskest mulig! Må få tak i legen i min i morgen (er ikke lett!!) og vise han hva som blir skrevet om sopp. Synes det er dumt at jeg må finne ut alt selv. Blir en del selvmedisinering av det og det er heller ikke bra!
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 22. november 2006 #16 Skrevet 22. november 2006 Jeg går med melkeoppsamlingskopper på begge brystene nå for å lufttørke,og for at ingenting skal berøre siden det gjør ekstra vondt da.Har du prøvd det? Jeg har ingen sprekker eller sår nå,ble ferdig med det første uka.Det er derfor det er så rart at det svir og biter slik akkurat der han suger...??! Her synes det å være ekstra ille til natta, så jeg gruer meg til å legge meg.Og det synes jeg er så trist.Vurderer derfor pumping og flaske igjen til natten som kommer.Har du avlastet med pumping? Kanskje en ide på den verste puppen?Da tror jeg sår kan gro ila få dager. Ser frem til imorgen da jeg får eksperthjelp i hus.Min søster er jordmor,og kommer hit for et par dager Sjekk rikshospitalets hjemmesider under ammesenteret for dokumentasjon å ta med til legen.Hvis din lege innrømmer å være usikker på dosering og behandling kan han ringe til RH og ammesenteret der for info. Jeg startet forøvrig bahandling i samråd med jordmor på barsel,trengte ikke time hos egen lege...kanskje de vet mer??
Månetoppen Skrevet 22. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 22. november 2006 Blir det ikke klamt og fuktig med melkeopps.kopper da? Prøvde med Avent sine plastikk-"skjell" og ble veldig fuktig. Tenkte det ikke var bra mtp soppen. Men skal gjøre et forsøk med melkeopps.kopper! Mannen min synes vi har kjøpt inn halve apoteket nå... Pumpet meg med elektrisk pumpe en hel uke for å avlaste puppene. Syntes det var utrolig arbeidskrevende. Først sitte lenge med den, deretter gi flaske. Særlig på nettene. Fikk nok en sperre på det, for jeg klarte ikke å tømme puppene (brukte nesespray). Derav tette melkeganger og kuler i brystet og til slutt betennelse? Fikk i alle fall tømt puppen ordentlig først når jeg la gutten til brystet igjen. Tror ikke jeg orker en runde til med pumping. Med den manuelle kommer det ikke melk i det hele tatt! Natten er ille her også. Særlig soppen i underlivet koser seg da. Tenkte kanskje det blir varmt og tett. Misunner deg ekspertisen som kommer! Skulle gjerne hatt en jordmor her hjemme! Og da en som, i tilegg til råd og støtte, kunne skrive ut resepter! Fryktelig så avhengig jeg har blitt av helsepersonell den siste måneden...
3 skatter ute:) Skrevet 22. november 2006 #18 Skrevet 22. november 2006 avent har også noen med hull på toppen, 2 av hver i pakkene. jeg bukte det med hull hele tiden og de tette når jeg ammet- dvs på den puppen jeg ikke ammet selvfølgelig:) lykke til
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 23. november 2006 #19 Skrevet 23. november 2006 Jeg har prøvd Avent sine melkeoppsamlered, og de med lufting til bruk når man ikke ammer. Men synes brystvortene var konstant fuktige, og det kan da ikke være bra?!! Så jeg sluttet fort med de igjen.
Månetoppen Skrevet 23. november 2006 Forfatter #20 Skrevet 23. november 2006 Fant ut at jeg hadde melkeoppsamlere fra sist jeg var gravid og gikk med det i går kveld. I dag har jeg imidlertid gått rundt med en tesil på puppen! Fikk råd om å dele en tesil ("ball") i to (skulle være obs om en hadde nikkelallergi). Har gått greit det, bortsett fra at det ble fryktelig kaldt da jeg gikk ut. Slapp i alle fall at det ble fuktig.
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 24. november 2006 #21 Skrevet 24. november 2006 hei igjen Stenbukk, hvordan går det? Ser av et innlegg om vasopasmer at du også har sluttet deg til der.Fikk nesten litt dårlig samvittighet,for da jeg leste hovedinnlegget ditt her for en stund siden tenkte jeg at jøss,hun her har visst også vasospasmer.Men så glemte jeg å si det! Jeg tror nemlig også at jeg må ha dette, beskrivelsen stemmer jo så bra.Men betyr det at vi skal ha vondt til 3-4mnd??? Hæ??? Jeg hadde egentlig i samråd med min søster besluttet å ta en beslutning om et par dager.Dersom ikke tablettene snart virker, skulle det liksom bli bare flaske her... Ser også at du pumper igjen,og det skjønner jeg godt med de sårene de høres ut som om du har.La det gro!!! Er ikke guttene våre så og si like gamle?? Min er 5 uker til mandagen, og jeg lurer av og til på hvor mye melk han skal ha når han får flaske.Hvor mye gir du?? Og forresten ,det med at te hjelper på etter-smertene stemmer. I allefall litt.
3 skatter ute:) Skrevet 24. november 2006 #22 Skrevet 24. november 2006 ikke for å ta fra dere motet, men vasospasme smertene varte til ca 3 månder her. men nå er de smertene borte. ser ut som snuppa har sopp i munne igjen i dag, nå som alt gikk så fint, men kjører på m mycostatin og håper å bli kvitt den fort denne gangen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå