lurveliten Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Hei! Har en gutt som er født i uke 27+3. Han har fått morsmelk fra han ble født og jeg ammer enda. Han blir 1 år denne uken. Lurer på hva dere andre tenker om ammeslutt? Føler at jeg snart har gjort min innsats på dette området, men vil jo ikke slutte hvis morsmelken fortsatt gjør mye godt for min lille venn. Håper noen vil dele sine erfaringer med meg!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Jeg synes du har gjort en kjempejobb hvis du har ammet din lille sønn i et år! :-) WHO anbefaler jo at alle barn blir ammet til de blir to år men jeg tro du må se det an selv.. Hvis du har overskudd og melk til den lille, og orker å amme, kan du fortsette, hvis ikek tror jeg det er veldig ok å slutte og... Selv fikk jeg ei jente to mnd før tiden og hun fikk min melk til hun var nesten fire måneder. Hun var sugesvag så vi fikk aldri til ammingen skikkelig, noe som er ganske vanlig med premature barn. Gikk i pumping og noe ammeskjold. Dette resulterte i mindre og mindre melk og mer og mer såre brystvorter. På slutten måtte jeg ta hyppige pauser i pumpinga for å tørke blod... Jeg slet mye idet jeg kuttet ut å gi egen melk men med god støtte fra helsestasjon og de rundt meg bestemte vi oss for at det gikk på helsa løs, og gav henne MME rett før hun var fire måneder.. MAMMING er bedre enn amming ble det sagt til meg på helsestasjonen.. Ønsker deg uansett lykke til med den lille!!:-) Klem
Galskapens overhode Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 vesla ville ikke ha mer da hun var 6 mndr.. Strevde i nesten 1 mnd med å få henne til å ta melka på en eller annen måte, men total blånekt... 6 uker prematur
Guttemamma x 3 Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Jeg ammet til han sluttet av seg selv da han var 20 mnd. Siste halvåret var det bare på kveld hvis jeg la ham og av og til morgen. Totalt ble det 0-2 amminger i døgnet den siste tiden.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. november 2006 #5 Skrevet 21. november 2006 B slutta etter 8 mnd. Da hadde vi total puppenekt, og hun slutta helt å legge på seg. Vekstkurven hennes har en real knekk der. Etter det har hun bare fått mme. Men jeg synes du skal amme så lenge du og ungen synes det er greit.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 21. november 2006 #6 Skrevet 21. november 2006 Ammet i ca. 4-5 måneder. Eller - ammet ikke, men pumpet og ga mm på flaske. Måtte begynne med tillegg fra ca. 1,5 måned, da vi fikk dra hjem fra sykehuset og ikke hadde tilgang på bankmelk lengre. Hadde aldri nok melk, og jenta utviklet så og si ingen sugeevne. Hvor mye nytte mm gjør når barna begynner å bli så store vet jeg ikke. Men gjør som du føler for, og hva som blir mest praktisk etter hvert med tanke på ut i jobb igjen etc. Mange som holder på morgen- og kveld pupp hvis det lar seg gjennomføre. Ellers har du vært kjempeflink, og trenger ikke å ha dårlig samvittighet hvis du nå velger å slutte med pupping.
Gjest Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 Jeg ammet til han var 13,5 mnd. bare på kvelden den siste måneden...
lurveliten Skrevet 23. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2006 Takk for alle svar så langt! Har foreløpig tenkt å amme en stund til. Føler det lar seg gjøre, så får vi heller se hvordan det går når jeg begynner å jobbe igjen 3. januar. Klem til dere alle!
Ma72 Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Hei, har en gutt som ble ett år i midten av nov (født 5.5 uker før termin, vekt 1915gr). Ammer fortsatt (morgen, ettermiddag og kveld) og kommer nok til å amme noen mnd til. Jeg jobber nå de siste ukene før jul, mens mannen min har pappaukene sine, men skal være hjemme etter jul. Er heldig og har inntil 2 timer per dag "ammefri" (jobber i staten), kommer litt senere og går litt tidligere, veldig greit at jeg kan amme før jeg drar på jobb når småen en sjelden gang sover til halv syv uten at det blir stress.
Ma72 Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Det ble da en skrekkelig lang setning der på slutten.... Hmmm, hvor er egentlig komma- og punktumtasten?
§iris§ Skrevet 27. november 2006 #11 Skrevet 27. november 2006 hun førsta ammet jeg til hun var 1 år.. hun ble født i uke 31.. hun sista ammet jeg til hun var 7 mnd.. sluttet fordi hun la ikke på seg.. så jeg hadde ikke melk til henne.. hun ble født i uke 27..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå