Gå til innhold

Ang. små babyer som sitter... gi meg litt info

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i en annen tråd om dette med sitting og sittetrening. Trenger litt info rundt det min frøken holder på med og om det er greit vi oppmuntrer til det.

Min lille frøken på 3 1/2 mnd kan ikke lenger ligge tilbakelent på fanget vårt og slappe av. Hun skal på død og liv sette seg opp. Hun har til og med klart å sette seg opp med hjelp av magemusklene når hun lå litt tilbakelent en gang. Hvis vi er på kafe el og hun sitter på fanget, så vil hun sitte rett i ryggen (ikke noe sånn barnslig "ligging i fanget" her i gården, nei!) Hvis hun holder rundt fingrene våre når hun "ligger" på fanget, hvilket hun ofte gjør fordi hun synes de er så gode å tygge på, så drar hun seg gjerne opp. På stellebordet trener vi ofte på å sette henne opp med å holde henne i hendene og dra henne opp. Med en gang hun får fingrene våre, og vi sier "en-to-tre opp opp opp!" så løfter hun hodet og bena og strammer magemusklene. Når hun kommer opp i sittende stilling, smiler hun stolt og hun sitter helt rak i ryggen. En gang holdt jeg bare løst rundt henne og da satt hun faktisk helt alene i 10-15 sek. Jeg har fått høre av fysioterapauten og manuellterapauten at hun er veldig sterk. Og det kan jeg jo også se i forhold til andre på barselgruppen f.eks. Så hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ingen hemmelighet hva jeg mener, men la henne sitte. det er jo ikke som om hun sitter i 3-4 timer i strekk og dere lar henne sitte, alene, på en bordkant så hun kan falle ned... Hvis man skulle holde barna nede sinker man utviklingen deres.

Skrevet

Det er jo litt sånn jeg tenker og. Jeg prøver å tenke mye i steinalder baner... for da hadde de ingen fysioterapauter som sa hva som var rett og galt. Regner liksom med at hun ikke hadde prøvd å sette seg opp dersom hun ikke hadde godt av det. Mulig jeg har litt for stor tiltro til mitt barns instinkter. ;-P Og jeg tvinger henne jo ikke akkurat!

Skrevet

Jeg tror dem mener at barnet kan sitte alene når det kommer seg opp helt av seg selv for å sitte..... Det er dette jeg har hørt nå da...

Jeg lot selv min eldste sønn sitte litt på gulvet når han var 5 mnd++... Men jeg visste faktisk ikke at det skulle man IKKE gjøre.... :/

Så denne gangen gjør jeg det ikke da :=)

Skrevet

Men tok han noe skade av å sitte på gulvet, da? Jeg tror liksom erfaringer er enda viktigere enn hva som står i bøkene. Noen barn er sterkere enn andre...

Skrevet

Tror nok det er en forskjell på å la de sitte litt i fanget, og å sette de opp på gulvet og la de leke der :)

Vi lot også Guro sitte på fanget vårt sånn som du sier, hun ville jo ikke ligge uansett! Men vi satte henne aldri opp ute på gulvet nei. Hun fikk sitte på fanget, og i høystolen når hun spiste mat.

Hun satte seg opp selv da hun var 7.5 mnd :)

Alt med måte, erd et ikke det de sier? Anbefalingene, og mine egne erfaringer, tilsier ihvertfall at de er ok at babyene sitter i fanget og mens de spiser ( i stolen), men at man ikke skal sette de opp ute på gulvet. Og det er ikke fordi de kan dette og slå seg nødvendigvis ;)

Skrevet

Sånn er/var tassen min også begynte sånnn 10-12ukersalderen...

er 5,5mnd nå da..

Ikke ligge på fanget nei det har han forresten aldri ville gjort før ca en mnd siden da syns han det var litt gøy..

sitte på fange rett i ryggen... ikke noe avslapning.. hehe

Skrevet

Nei han er frisk som en fisk han da :) 4 år gammel :)

Men han satt ikke mye da! Bare sånn 30 sek om gangen... Men alikavel, man skal vel ikke gjøre det...

Men som noen sier, så kan dem hoppe over en del ting... han begynte å gå når han var 9 mnd... Så han gikk før han krøp :)

Men han krøp heldighvis mye fra 9 mnd til 10 mnd... Han hadde ikke den supre balansen til å gå da, men når gutten plutselig spaserer av seg selv fra bordet er det jo ikke mye man kan gjøre :)

Men han var veldig tidlig med både rullingen osv.... Sterk gutt hele veien :)

Yngstemann er ikke slik :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...