PrinsesseSjefen Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Mammaen til ei venninne av meg mener at siden familien er i svømmebassenget med klor en time i uka, og etterpå i badstue, så vil det drepe evt lus. Siden det er så varmt i badstua at de lusa som evt overlever klorvannet dør (siden ting som vaskes ved 60 grader skal bli lusefrie) Så de sjekker sjelden ungene, noe jeg gjør hver uke i lusesesongen. Jeg synes det er noe som ikke kan stemme her, for ellers ville vel helsesøster anbefale svømming og badstue for å bli kvikk lus, så slapp en lusesjampoo.... Har jeg eller denne mammaen rett? (jeg vil heller svømme med ungene hver uke enn å sjekke tre jenter med halvlangt hår hver uke...., minsten er vel for liten til badstue da men)
Gjest Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Det kan hende at den familien du snakker om er blant de som sørger for at lusa overlever! Når de har så stor tro på sine egne råd at de ikke følger det som er anbefalt, så er det ikke umulig. Selv om det er over 60 grader i ei badstu, så blir det ikke så varmt nær huden i hodebunnen. Ved ca 60 grader koagulerer proteiner, så vi ville ikke overleve en slik temperatur. Så eventuelle lus kan godt overleve badstu. Jeg sjekker mine unger jevnlig, ofte mer enn en gang i uka også siden jeg har en seksåring med langt hår som jeg må lage frisyre på hver dag. Lusekam har jeg også kjøpt, så kan jeg bruke den til å sjekke med jevne mellomrom. Så jeg er enig med deg! ) http://nrk.no/programmer/tv/puls/3237469.html
PrinsesseSjefen Skrevet 21. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2006 tusen takk! synes egentlig det hadde vært rart, og tenkte faktisk det at det ikke blir så varmt i hodebunnen.... Sendte henne nettopp linken, og i dag fikk vi beskjed at det er funnet lus på et barn i barnehagen (vi har begge et barn der). Egentlig skulle det ikke vært så vanskelig for de å sjekke, for hun har en gutt med meget kort hår (i barnehagen vår) og jenta på 7 har ganske mye tynnere hår enn den ene mi på 6 år. Vi har hatt rutine å sjekke våre etter de har badet på lørdagskvelden, eldste synes det er deilig å bli kammet slik.... hun har ikke noe i mot det...
blåbæret Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Vi hadde en mamma som sa hun brukte hårføner på barna sine for at lusa skulle dø hvis det var noen der. Hvorav en mamma i bhg som var lege sa: Har barna lus formerer de seg fortere i varmen fra en hårføner. Og venninna mi farget håret til jenta si for å drepe lusen... Førte bare til at lusen ble smittet videre... Lusa tåler det meste og det er viktig at alle sjekker barna sine regelmessig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå