så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 og han elsker det. Flinke lille gutten min I tillegg har han lært seg å gurgle
hAndy Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Hei ! Lurer på en ting jeg.. Sitter han helt av seg selv ?? Har en gutt som er før 2 dager etter din nemlig, og han sitter kun når jeg holder han.. Vet jo at alle unger utvikler seg forskjellig, er bare litt nyskjerrig:)
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2006 Ja han sitter selv. klarer til og med å ta segg inn igjen hvis han holder på å tippe bak. gutten din sitter nok selv om noen dager skal du se
hAndy Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Tror nok ikke det, han er ganske tung , skjønner du:) klarer så vidt å snu seg fra rygg til mage.. En liten sumobryter på 9 kilo:)
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2006 hehe 2 kg mer enn martin
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 æh... du vet at de ikke kan sitte før de setter seg opp selv????
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Det er jo fakta det da, barn kan ikke "å sitte" bare fordi de klarer å holde balansen når de blir satt opp Når de lærer seg å sette seg opp selv, DA kan de "å sitte". Forøvrig kan det godt hende du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å sette ham opp før han klarer det selv...kjenner et par som har gjort det der, og ungene deres sitter bare der fortsatt. Ikke ruller de, ikke krabber de, ikke åler de. Sitter dønn i ro, og er vant til at mamma kommer løpende med leker til de. Slipper jo å prøve seg selv da vet du...
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2006 martin ruller både fra mage til rygg og fra rygg til mage. han har i tillegg begynt å dra seg frem litt. Hvis han ikke sitter nå hva gjør han da? Og helt ærlig tror jeg du snakker litt svada.
april 06;) + mai 09* Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Norske fysioterapeuter har gått ut samlet med en sterk formaning om at en ikke skal sette barna opp uten støtte før de setter seg opp selv, og dette har forøvrig vært kjent i mange år, så er nok riktig det som HI over her sier. Det er veldig belastende for små rygger å bli satt opp før de er klar, som kan gi ryggskader senere i livet. Dessuten er det som sagt ovenfor her ofte et hinder for den motoriske utviklingen. Jeg vet selv om tilfeller der barn har hoppet over krabbestadiet pga dette, noe som selvfølgelig er uheldig. Og også et problem for barna, for de har som regel da ikke lært seg hvordan de skal komme seg ned igjen ukontrollert. Fysioterapeuter har faktisk måttet behandle barn for dette. Men, det betyr jo ikke at du HI ikke kan være stolt over at barnet ditt sitter uten støtte;) Betyr jo bare at du (helst) ikke burde gjøre det så ofte..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 er meg anonym som svarte først her! Ikke bli sint da... var ikke meningen å provosere deg, men det har med den motoriske utviklingen å gjøre at en ikke bør sette dem opp før dem setter seg opp selv. Mente ikke å fornerme deg alså!! Han kommer helt sikkert il å klare seg bra, misforstå meg rett her:) Det er jo så spennende å prøve, men hadde ikke gjort det for mye, er ikke bra for verken ryggen eller som nevnt den motoriske utviklingen dems.
Theosmamma Skrevet 19. november 2006 #12 Skrevet 19. november 2006 Dette går vel mer på at man ikke skal stable opp barna med puter ol så de kan sitte, fysioen min sier det er noe helt annet når de klarer å holde seg opp selv
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. november 2006 Hvis du vil misforstås rett bør du signere med nick.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #14 Skrevet 19. november 2006 Hvorfor har nick eller ikke noe med denne diskusjonen å gjøre da? Begge de anonyme, og et par som har signert emd nick, sier jo det samme, og det er rktig. Ikke drit deg ut.
april 06;) + mai 09* Skrevet 19. november 2006 #15 Skrevet 19. november 2006 Nei, det er ikke de anbefalingene jeg har lest ihvertfall. Nå sitter ikke jeg og ruger på fasiten :-D men har lest det maaange steder at det gjelder å sette de opp før de gjør det selv. Og de aller fleste jeg kjenner følger nettopp den regelen...
april 06;) + mai 09* Skrevet 19. november 2006 #16 Skrevet 19. november 2006 svaret mitt var ment til "Marianne og Theo"
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #17 Skrevet 19. november 2006 Det var da voldsomt til sinne, her prøver jeg meg på en ynnskyldning, men det var tydeligvis ikke noen vits nei..jaja... var bare litt velment info til deg som mor, alle vil vel sine barns beste?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #18 Skrevet 19. november 2006 En ting som ofte går igjen på denne siden her er at foreldre setter opp babyene sine,og dermed tror de at de kan sitte. Dette er noe av det første fysio på HS nevner da man er på det første barsell treffet.Babyer skal IKKE sitte før de selv klarer å sette seg opp! Hvis du mener dette er sludder og vås burde du kansje ta en telefon til HS og be om å snakke med en fysio.da får du nok høre det jeg skriver her! Musklene i ryggen har ikke utviklet seg nok,hvis han ikke gjør det av egen vilje,noe som igjen kan føre til problemer med ryggen i ung/voksen alder.
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 19. november 2006 Driter meg sjelden ut. grunnen til å signere med nick er fordi det er et stort antall "anonyme" som skriver inn krasse, lite konstruktive svar.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #20 Skrevet 19. november 2006 nå var vel ikke mine svar verken krasse eller lite konstruktive da men... hilsen anonym nr 1
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #21 Skrevet 19. november 2006 Ikke mine heller Hilsen anonym 2.
Fikk maibaby06 Skrevet 19. november 2006 #22 Skrevet 19. november 2006 Er helt enig med de her som sier at de ikke bør sitte før de setter seg opp selv. Har også svart dette tidligere i noen debatter, men er lei av å få spydige svar om at det bare er tull at man må vente til de setter seg opp selv. Sier det ikke for å kritisere andre foreldre, men som et råd. Fysioterapeuter anbefaler på det sterkeste at man ikke setter barna opp før de gjør det selv, både på gulvet og i vogna. Det som er sagt tidligere om at den motoriske utviklingen kan forstyrres stemmer etter det jeg har hørt, dessuten kan de ofte bli rumpeakere, det vil si at de hopper over krabbestadiet. Jeg har satt meg nok inn i dette til at min gutt ikke skal settes opp før han klarer det selv.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 19. november 2006 #23 Skrevet 19. november 2006 Noen folk er så hysteriske altså. Alt med måte folkens, så går det så bra. Verden er ikke svart - hvit.
så var vi 4 Skrevet 19. november 2006 Forfatter #24 Skrevet 19. november 2006 Jeg ser du skriver dette, og har tatt mange prater med fysio (kjenner 3 jeg har jobbet med i mange år) om Martin og hans utvikling. Det de sier er at litt skader ikke og siden han klarer å legge seg ned selv og ellers er sterk i rygg og mage tåler han godt å sitte en stund og leke. Siden det jeg sier ikke kommer gjennom til de trivelige anonyme regner jeg med jeg må henvise til noen som vet hva de snakker om (for en mors intuisjon og kjennskap til sitt barn er vel ikke bra nok). Så her kommer det. kos dere med lesinga: http://www.babyverden.no/templates/QApage____2468.aspx http://www.babyverden.no/templates/QApage____8479.aspx http://www.babyverden.no/templates/QApage____2438.aspx http://www.babycenter.com/refcap/6505.html Og nå får dere mene hva dere vil. Martin kan sitte, hipp hurra!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå