Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Har en gutt som er svært opptatt av bokstaver. Han har magnetbokstaver som han leker med hele tiden og når han tegner, så vil han helst tegne bokstaver. Kan skrive navnene til de nærmeste familiemedlemene og kjenner igjen ord. Tror foreløpig det kun er gjenkjenning og ikke lesing han driver med. Det er også kun store bokstaver han kjenner foreløpig. Han er veldig glad i å bli lest for, men for tiden er han mest opptatt av å finne kjente bokstaver i teksten. Noen andre som har små barn som tidlig begynte å interessere seg for bokstaver og ord? Hvordan har det gått videre på skolen?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Akkurat blitt 4 og kan alle bokstavene kan alfabete på rams. Kan gjenkjenne de fleste av bokstavene. Kan også tegne/skrive noen få som a,b,c,o,l,h,i,e,t,ø Men ho kan ikke sette sammen og lese ordene enda men gjennkjenner bokstaver fra tekster.. Men ho kan lese hele bukenebruse eventyret heheh men det går bare på gjenkjenning.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #3 Skrevet 21. november 2006 min på snart 4 er også fryktelig opptatt av bokstaver og tall. gjenkjenner de fleste bokstavne og vet hva de heter. bare de store her også stort sett. noen få av de små har han fått med seg. han kan skrive hele navnet sitt, både for og etternavn (han har 4 navn) , han skriver mitt navn og diverse andre sitt også. mamma og pappa skriver han også han bruker å skrive på MSN av og til, går mest på HEI og HALLO og navnet sitt og den han snakker med da. han "leser" enkelte ting, som REMA og RIMI og sånne enkle ting, men som dere sier går det nok mere på at han husker det, enn at han faktisk kan lese det han er også flink med tall, og de kan han. han vet hva tallene heter og hvordan de ser ut blir jo litt stolt hehe håper det holder når de kommer på skolen, at de lærer fort og er interesert i skolearbeidet.
mammut Skrevet 21. november 2006 #4 Skrevet 21. november 2006 Det med skolen kan jeg ikke svare deg på, men jeg har ei jente som er akkurat 4, som begynte å interessere seg for bokstaver på den måten du forteller da hun var mellom 2,5 og 3 år. Innen hun var 3, kunne hun alle de store bokstavene og for noen uker siden (da hun akkurat hadde fylt 4), knakk hun lesekoden. Nå kan hun lese hva som helst, men trenger tid på å stave seg gjennom, selvfølgelig. Vi gjorde ikke så mye for at hun skulle lære dette, bortsett fra at vi svarte på alle spørsmålene hun hadde. Vi lekte også en del bokstavleker: mitt skip er lastet med, hvilken bokstav begynner vann/ball/slange/apekatt med... Slike leker hjelper barna til å skille de ulike lydene fra hverandre og bli modne for å lære å lese. Vi gjorde det mest fordi hun synes det var moro, og litt fordi vi så at hun hadde gode anlegg for dette. De små bokstavene har kommet av seg selv nå i det siste. Hun er ikke god nok til å forme bokstavene for hånd ennå, så skrivingen går foreløpig best på pc'en! Hun har virkelig stor glede av dette, og det blir jo kjekt når hun kan lese bøker selv og kanskje lese litt for lillesøster også (?) :-) Jeg er ærlig talt ikke bekymret for skolestart, jeg da. Jeg lærte selv å skrive og lese før jeg begynte på skolen, og det gikk fint, det. Nå er skolene også langt mer opptatt av å tilrettelegge for den enkelte enn de var i 1980, da jeg begynte! Husk at det de lærer nå, lærer de for livet - jeg tror det er en kjempestor fordel å ha et forsprang når det gjelder skriving og lesing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå