Gjest Skrevet 19. november 2006 #1 Del Skrevet 19. november 2006 synes du svangerskapet blir mye fokkusert på diabetes.. og kanskje ikke får så mye info og tid til å spørre spørsmål om svangerskap.. det synes jeg.. har nå fått et tilbud fra sykehuset, om en time med jm, der det bare skal fokuseres på svangerskapet, og spørsmål.. første gangen min der, spurte hun om jeg hadde noen spørsmål.. og må ærlig innrømme at hodet var blankt.. spørsmål.. hmm.. hva skulle jeg spørre om.. vet ikke.. så nå er det 1 uke til neste gang.. og har endelig beg å tenke ut spørsmål... for det er jo mye jeg lurer på. er jo førstegangs. så det er jo naturligvis ting jeg lurer på. jeg har aldri litt spurt om det var noe jeg lurte på, før.. andre som har det slik? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsbaby!!! Skrevet 19. november 2006 #2 Del Skrevet 19. november 2006 Heisan! Ja kjenner meg veldig godt igjen i det du sier! Jeg måtte spør selv om å få gå til jordmor utenom gyn.pol. Da jeg gikk der første gang forstod hun liksom ikke at jeg ikke fikk nok oppfølging på gyn.pol. Det er jo ikke oppfølging jeg mangler, er sikker p at barnet blir tatt godt vare på og at de har alt under kontroll på sykehuset med mine månedlige undersøkelser.. Jeg vet mye om blodsukker og endring under svangerskapet, men føler jeg trenger den mer generelle svangerskapsinfoen! Føler at jeg ikke har tid til å være GRAVID.. bare ekstra mye diabetiker:( Har bestillt ny time hos jordmor neste uke og tenkte da å si at jeg ønsker oppfølging hos henne som om jeg ikke var diabetiker. At de på sykehuset tar seg av diabetesdelen, og hun tar seg av svangerskapet. Jeg er litt engstelig for å kun tenke på diabetesen, og plutselig er fødselen der, og jeg er totalt uforberedt! Har liksom ikke så mange spørsmål jeg heller, men tror det er viktig å gå der mye for å få muligheten til å bare være litt gravid og lykkelig av og til! Selv om jeg vet mye fra før, så kan det være en god opplevelse å diskutere det om igjen med jordmor å bare være gravid:) Har tenkt litt på spørsmål selv.. Synes det er greit å snakke litt om energinivå, hvordan jegføler meg osv.. får ikke tid til det på den vanlige UL. Diskutere evt behov for jerntilskudd. Høre hjertelyden og ta mål av magen.. dette er jo ikke nødvendig for barnets sikkerhet da det kontrolleres på UL, men jeg synes det gir meg mer følelsen av å være mer gravid enn diabetiker. Fødselsforberedende spørsmål, forebyging av strekk merker el revning nedentil, barnets bevegelser osv, kan jo være nyttig med jordmor viss du har spørsmål om sex, intimhygiene, forhold til partner, bekymringer osv.. Jeg prøver hvertfall å tenke at så lenge jeg gjør så godt jeg kan og er under jevnlig oppfølging av fagpersonal, så trenger ikke min diabetes ha så stor betydning! Kanskje vi til og med er sunnere og friskere enn mange andre gravide uten slike lidelser? Kankje vi tenker mer over vår egen og barnets trivsel.. Lykke til hos jordmor:) Bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/#findComment-7147252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. november 2006 #3 Del Skrevet 19. november 2006 jeg synes det er så flott , at de hær i stavanger har ordnet et tilbud til gravide diabetikere.. om egen tid med en jm, som bare snakker om graviditet.. er jo det de andre får, som ikke har diabetes.. føler at jeg ikke vet noe som helst.. og dagen fødslen står der.. vil det være som et sjokk på meg.. jeg blir sport av andre, om jeg skal ha epidural.. ikke vet vell jeg.. alt jeg vet om det, og andre smertelindringer, er hva jeg har lest, forskjellige steder.. hare n sånn.. oki.. det vokser noe inne i meg.. men hva skjer egentlig.. vet ikke en gang hva jeg burde spørre om.. alt skejdde så fort.. ble gravid på første el.. og flytta 250 mil fra der vi bodde, når jeg var 3 uker på vei.. føler litt at alt er bare kastet på meg.. og jeg vet ingen ting.. er litt frustrerende.. jeg liker å ha kontroll, og vite hva som skjer.. men føler ikke at jeg gjør det nå.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/#findComment-7147344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
klar for #2 Skrevet 19. november 2006 #4 Del Skrevet 19. november 2006 Går på kontroll på Ullevål og synes opplegget der fungerer bra. Har time hos indremedisiner hver fjortende dag for å sjekke hba1c'en og en gang i måneden ca er vi hos jordmor og fødselslege i tillegg. Hos jordmor får jeg spurt om og blir fortalt om det jeg trenger å vite. Syns som sagt det opplegget fungerer veldig bra jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/#findComment-7148269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. november 2006 #5 Del Skrevet 20. november 2006 så flott at du får det du trenger av info og slikt.. ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/#findComment-7159179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vi blir 4 :o) Skrevet 30. november 2006 #6 Del Skrevet 30. november 2006 Heisann! Nå har jeg nettopp født jeg da, men jeg følte det også sånn under svangerskapet.. I tillegg fikk jeg masse "negativ" informasjon tidlig, som for eksempel da jm sa det kunne bli vanskelig å amme ettersom jeg har dia.. det nevnte hun altså i uke 8!! hehe.. men for å avklare det med en gang var det ikke noe problem! Lillegutt hektet seg til puppen med en gang.. Min jm kom også med noen voldsomme historier om nyfødt intensiv ol.. vet ikke om du har fått noe informasjon om dette enda, men jeg skriver det slik at du ser hvor positivt og lite skremmende jeg opplevde det hele.. Lillegutt ble tatt med keisersnitt på grunn av seteleie, han var da ikke større enn normalen. Min HbA1c var fin under hele svangerskapet.. Etter fødslen sank blodsukkeret hans til 1.2 og han måtte derfor være på nyfødt intensiv i 2 dager.. dette var en flott opplevelse, og ikke skremmende i det hele tatt.. Etter en dag hadde han orden på blodsukkeret sitt igjen, og siden den dagen var det ingen problemer med lillegutt.. jm sa til meg på forhånd, i uke 20 at han mest sannsynlig måtte få sonde, og mates via den, og mange andre dumme ting.. har pratet med flere diabetikere, som fikk friske barn, uten noen slike problemer.. lillegutt ammet med en gang.. han virker helt frisk og fin selv om min HbA1c var 10 da jeg ble gravid.. Håper du får den informasjonen du lurer på, og at du ikke blir skremt av din jm.. Etter fødslen blir det bare tid til baby, og nesten ingen fokus på dia.. jeg trengte en liten pause i mitt strenge blodsukkerregime.. det er deilig å slippe å måle 20 ganger per døgn nå må jeg si.. og slippe å ha dårlig samvittighet for hver sjokolade en spiser.. ) Lykke til ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7146956-diabetikere-og-svangerskap/#findComment-7295842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå