Gå til innhold

Hvordan teller man måneder på vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner man ut fra første dag i siste mens, utfra eggløsning, eller hva termindatoen er? Jeg hadde siste mens 6.august, eggløsning 20.aug og termin 15.mai...hvor mange måneder på vei da? (hvilken dato blir en ny måned på vei?) :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er vel du 15 uker og en dag i dag. (15+1) Det vil si at du skifter uke hver lørdag. Altså på lørdag som kommer er du 16 uker = 4 mnd. Står litt om terminberegning til venstre på siden her: )

Skrevet

jeg er 15+0 i dag:) takk for svar! Betyr det at det er en ny måned hver 4.uke da?

Skrevet

Jepp, du skifter uke hver søndag du da, så neste søndag er du 4 mnd. En bruker mest å telle uker og ikke mnd i svangerskapet. Legen og jordmor osv spør alltid etter hvor mange uker du er på vei og ikke mnd. Jeg er nå 22 uker på vei (altså 5 og en halv mnd: )

Skrevet

Hmm.. jeg er ikke helt enig jeg da... Det er litt mer enn fire uke i en måned, så det blir liksom ikke helt riktig å dele på fire. Jeg mener at denne er mer riktig:

Siste mens 6 august

1 måned på vei 6 september

2 måneder på vei 6 oktober

3 måneder på vei 6 november

4 måneder på vei 6 desember

5 måneder på vei 6 januar

6 måneder på vei 6 februar

7 måneder på vei 6 mars

8 måneder på vei 6 april

9 måneder på vei 6 mai

+ noen dager, termin 15 mai

Vet det finnes en månedsoversikt på siden, men syns denne er lett å forholde seg til, det stemmer liksom med hvor mange måneder en har vært gravid. Og lett å huske når du skal bytte måned.

Skrevet

Hmm.. jeg er ikke helt enig jeg da... Det er litt mer enn fire uke i en måned, så det blir liksom ikke helt riktig å dele på fire. Jeg mener at denne er mer riktig:

Siste mens 6 august

1 måned på vei 6 september

2 måneder på vei 6 oktober

3 måneder på vei 6 november

4 måneder på vei 6 desember

5 måneder på vei 6 januar

6 måneder på vei 6 februar

7 måneder på vei 6 mars

8 måneder på vei 6 april

9 måneder på vei 6 mai

+ noen dager, termin 15 mai

Vet det finnes en månedsoversikt på siden, men syns denne er lett å forholde seg til, det stemmer liksom med hvor mange måneder en har vært gravid. Og lett å huske når du skal bytte måned.

Skrevet

Huff, ikke meningen å lagre to ganger! Det virket veldig masete...

Skrevet

Jeg er enig med lykkeligemeg, jeg :) Veldig enkelt. Det er noen som regner måneder utifra uker (på en annen måte enn venterpålykkeliten) men det synes jeg blir vanskeligere... Når det er snakk om måneder så er det jo greit å forholde seg til måneder og ikke regne om fra uker?! Og etter min mening så er det mest vanlig å snakke om måneder når man sankker med andre enn lege/jordmor. Sier bare til "spesielt interreserte" hvor mange uker+dager jeg er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...